În 2007, românii şi-au tratat afecţiunile cardiovasculare cu produse farmaceutice în valoare de 1,2 miliarde de lei, ceea ce înseamnă cheltuieli mai mari cu 13,6% decât în anul precedent.

Rezultatele înregistrate de industria farmaceutică în primul trimestru confirmă prognosticurile specialiştilor referitoare la încetinirea ratei de creştere a pieţei totale. Astfel, potrivit CEGEDIM România, din aprilie 2007 până în martie 2008, creşterea a fost de numai 6,1%, faţă de 11,2%, în intervalul aprilie 2006 – martie 2007.

Pe grupe terapeutice, cea mai mare creştere s-a înregistrat la categoria destinată sistemului musculo-scheletic (15,7%), însă medicamentele aferente sistemului cardiovascular continuă să deţină primul loc în piaţa totală, ca valoare a vânzărilor (20,3%).

„Fiind o grupă în care produsele cu prescripţie sunt preponderente – aproximativ 94% din valoare -, mărimea ei este determinată de gradul de răspândire al afecţiunilor cardiovasculare, de gradul de identificare al acestora, de practica de prescriere şi, mai ales, de tratamentul corect şi sistematic al afecţiunilor diagnosticate“, explică Petru Crăciun, director general CEGEDIM România.

În opinia sa, evoluţia grupei nu va mai fi la fel de spectaculoasă în perioada următoare, pentru că deja a atins o valoare însemnată şi probabil că mare parte din cererea de tratament este satisfăcută.

„Categoriile terapeutice care există pe o anumită piaţă farmaceutică ţin pasul cu dezvoltarea economică a ţării respective şi cu evoluţia demografică a acesteia“, afirmă Mahendra Bharadwaj, incoming CEO la Terapia Ranbaxy. „Astfel, este de aşteptat ca în ţările cu o creştere economică rapidă să existe o creştere similară a incidenţei bolilor cronice şi a celor legate de stilul de viaţă, aşa cum sunt afecţiunile cardiovasculare, diabetul sau bolile sistemului nervos central. Iar în România, bolile cardiovasculare constituie una dintre principalele cauze ale mortalităţii“, adaugă Mahendra Bharadwaj.

Conform datelor puse la dispoziţie de CEGEDIM, Terapia Ranbaxy deţine poziţia a doua pe acest segment de piaţă – după Servier -, cele mai importante produse din portofoliu destinate tratării afecţiunilor cardiovasculare fiind Lipofib, Aspenter, Pentoxi Retard, Aspacardin, Metoprolol şi Simvor.

Pe locul trei se situează Pfizer, cele mai cunoscute branduri ale acestei companii fiind Sortis, Sermion, Norvasc, Accupro şi Accuzide.

LaborMed Pharma ocupă locul cinci în topul jucătorilor care activează pe acest segment, principalele produse fiind: Indapamid, Enalapril, Trimetazidina, Metoprolol şi Simvastatin.

Referindu-se la problemele cu care se confruntă piaţa locală, Gabriela Bodea, marketing director la Pfizer România, menţionează: „Pionieratul în depistarea activă şi în combaterea precoce a factorilor de risc cardiovasculari şi a patologiei asociate, adresabilitatea scăzută a pacienţilor la medic şi lipsa de predictibilitate a domeniului în care ne desfăşurăm activitatea.“

Pe de altă parte, Lucian Codreanu, directorul comercial al companiei LaborMed Pharma, consideră că mărimea categoriei este determinată, în primul rând, de problemele de sănătate ale unei populaţii tot mai îmbătrânite şi că, pe termen mediu, piaţa îşi va menţine ritmul actual de creştere, deoarece multe produse încă se află sub protecţia patentului.

„Piaţa din Europa este, de asemenea, în creştere, cu menţiunea că în UE se alocă fonduri substanţiale pentru programe speciale de informare, educare şi prevenţie a bolilor cardiovasculare“, precizează reprezentantul LaborMed Pharma.

Aşadar, continuăm să îmbătrânim ca medie de vârstă, iar hipertensiunea arterială şi cardiopatia ischemică sunt boli inerente ale bătrâneţii. În plus, nivelul de educaţie în ceea ce priveşte factorii de risc şi prevenire a bolilor lasă de dorit. Afecţiunile cardiovasculare fiind răspândite şi mare parte dintre ele necesitând tratament cronic, prezenţa grupei analizate pe prima poziţie în piaţa de medicamente nu este deloc surprinzătoare.

106-13949-13_pc_g.jpg«Grupa produselor cardio-vasculare a înregistrat creşteri semnificative în ultimii ani.»
Petru Crăciun, director general, CEGEDIM România

 

106-13950-13studiudepiata22.jpg