Comerţul online cu produse farmaceutice şi parafarmaceutice a ajuns deja la câteva sute de mii de euro, fiind disputat de sub cinci jucători importanţi şi alte câteva zeci mai mici. Mulţi evită însă să vorbească deschis despre afacerile lor. Centrofarm.ro, efarma.ro, sau pcfarm.ro sunt printre cele mai vizitate site-uri care comercializează, pe lângă suplimente alimentare şi aparatură medicală, şi medicamente eliberate fără reţetă. Însă această din urmă activitate,
Comerţul online cu produse farmaceutice şi parafarmaceutice a ajuns deja la câteva sute de mii de euro, fiind disputat de sub cinci jucători importanţi şi alte câteva zeci mai mici. Mulţi evită însă să vorbească deschis despre afacerile lor.
Centrofarm.ro, efarma.ro, sau pcfarm.ro sunt printre cele mai vizitate site-uri care comercializează, pe lângă suplimente alimentare şi aparatură medicală, şi medicamente eliberate fără reţetă. Însă această din urmă activitate, de vânzare a aşa-numitelor OTC-uri, nu este reglementată, fiind considerată de autorităţi drept ilegală. „Reglementările actuale nu permit comerţul online cu medicamente. Ca urmare, în momentul de faţă, nu există nicio farmacie online autorizată“, au declarat pentru Capital reprezentanţii Ministerului Sănătăţii. Pentru că legislaţia în vigoare prevede că eliberarea medicamentelor către pacienţi se desfăşoară „numai în unităţi de distribuţie en-detail (farmacii, drogherii), în prezenţa personalului de specialitate (farmacist, asistent de farmacie)“. Elena Clara Popescu, vicepreşedinte al Colegiului Farmaciştilor, confirmă faptul că vânzarea de medicamente OTC pe internet este interzisă, şi asta pentru că „bolnavii au nevoie de îndrumare şi în cazul medicamentelor ce se eliberează fără reţete, chiar şi vânzarea acestora trebuind efectuată sub supravegherea unui specialist“.
Însă, reprezentanţii mediului de afaceri nu sunt total de acord cu prevederile. „Eu am renunţat să mai solicit autorizare de la Ministerul Sănătăţii“, spune Ştefan Suceveanu, proprietarul farmaline.ro, site pe care se comercializează produse parafarmaceutice şi aparatură medicală. „Ne-au spus că este o activitate interzisă, dar nu ne-au spus de ce. Un motiv ar putea fi acela că, pe durata transportului la pacienţi, nu sunt garantate condiţiile specifice de înmagazinare şi igienă“, mai spune el. De aceea, s-a limitat să ofere vizitatorilor pe site informaţii despre medicamente, nu să le şi vândă. Cele mai căutate sunt produsele din categoria aparaturii medicale. Compania a avut, anul trecut, o cifră de afaceri la nivelul celei din anul precedent, de circa 150.000 lei, iar anul acesta a înregistrat o creştere de 20%.
Sfatul farmacistului pe Google
Reprezentanţii efarma.ro au început această afacere în urmă cu trei ani, însă pe lângă site există şi o farmacie în Bucureşti. În perioadele cu vânzări bune, veniturile site-ului pot ajunge la circa 20% din cele ale farmaciei. Cel mai bine vândute pe portal sunt produsele pentru slăbit. Cifra de afaceri a companiei a fost, în 2008, de 1,6 milioane de lei. „Afacerea a devenit rentabilă la un an de la lansare. Dar criza s-a făcut simţită, şi vânzările au scăzut considerabil“, spun reprezentanţii site-ului. Referindu-se la prevederile legale, aceştia susţin că nu ar fi neapărat necesară prezenţa farmacistului decât în cazul vânzărilor de medicamente eliberate pe bază de reţetă. De asemenea, în cazul centrofarm.ro, oficialii companiei spun că vânzările online reprezintă un procentaj mic din cifra de afaceri.
În acest caz, de ce riscă implicarea într-o afacere aflată la limita legii? O explicaţie ar fi faptul că, susţinută de o farmacie offline, investiţia în online este foarte mică, infrastructura fiind deja existentă. Apoi, veniturile sunt relativ constante şi directe, spre deosebire de cele de pe segmentul medicamentelor compensate, în cazul cărora există veşnica problemă a recuperării banilor de la CNAS. Iar în condiţiile în care tot mai multe farmacii mari nu mai eliberează astfel de medicamente din cauza decontărilor întârziate, acest aspect devine tot mai important.
Interesul pe care internauţii îl acordă cumpărării de medicamente din mediul online a crescut constant în ultimii ani. Unele site-uri de acest tip au peste 100.000 de vizitatori unici pe săptămână, marea provocare fiind transformarea acestora în clienţi. Mai mult, recent a fost lansat un site care centralizează toate informaţiile despre medicamente şi verifică disponibilitatea acestora în farmacii. Conform reprezentanţilor farm.ro, noul site preia datele direct din stocurile a 600 de farmacii, inclusiv cele ale unor mari lanţuri farmaceutice, precum Dona sau Remedio. Dar, tocmai pentru a fi siguri că respectă toate reglementările în vigoare, site-ul nu oferă posibilitatea cumpărării de medicamente, ci doar rezervarea lor în farmacii offline. Aspect de asemenea important, în condiţiile în care importurile multor medicamente au fost diminuate din cauza preţurilor autohtone, considerate prea scăzute. „Ne propunem ca până la sfârşitul anului sistemul să aducă lunar 200.000 de vizitatori“, spune Georgian Roşu, director general al Pluriva, companie ce deţine site-ul. Potrivit Ministerului Sănătăţii, verificarea legalităţii funcţionării site-urilor de comerţ cu medicamente revine „organelor abilitate din subordinea MAI“.
20% este nivelul ce poate fi atins de vânzările online de medicamente, raportate la veniturile unei farmacii offline. Vârful este atins, de obicei, în timpul iernii
Augmentin a fost cel mai solicitat medicament pe internet în această primăvară, cu 14.800 de căutări. Cele mai vândute 50 de medicamente pe piaţa locală înregistrează lunar circa 300.000 de căutări, conform companiei Puriva.