problemele sesizate de asociatiile din mediul de afaceri. De la Guvern, toate rapoartele sunt optimiste. La aproape doi ani de la publicarea Legii nr. 52/2003 „privind transparenta decizionala in administratia publica”, lucrurile s-au imbunatatit in anumite privinte. Unele institutii publice transmit, la cerere, proiectele de acte normative aflate in lucru. Aceasta se face dupa multe rugaminti, iar cand vine vorba de consultarea societatii civile si includerea propunerilor acesteia in textul final, situatia devine din ce in ce mai „albastra”. Potrivit Legii nr. 52, toate proiectele de legi, hotararile de guvern, ordonante, ordinele ministeriale sau deciziile locale trebuie anuntate publicului larg. Mai mult, trebuie organizate sedinte publice sau consultari in cadrul carora cei interesati sa formuleze sugestii pe baza textului provizoriu. Tot Legea nr. 52 spune ca actele normative relevante trebuie transmise automat mediului de afaceri. „In situatiile in care am fost consultati, propunerile bine argumentate pe care le-am prezentat au avut ca rezultat imbunatatirea mediului legislativ. Dar, cu exceptia Ministerului Finantelor Publice si a Consiliului de Export din cadrul Ministerului Economiei si Comertului, nimeni nu ne-a trimis vreun proiect de lege”, spune Mihai Ionescu, secretar general la Asociatia Nationala a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR). In „Raportul privind aplicarea Legii nr. 52” intocmit de Agentia pentru Strategii Guvernamentale (ASG), totul pare in regula. De aici aflam ca in anul 2003 au fost transmise, la cerere, 459 de proiecte asociatiilor de afaceri, ceea ce reprezinta 93% din totalul actelor normative care au ajuns la cetateni. De informare din initiativa institutiilor nici nu se pomeneste. De retinut este faptul ca, in total, sunt 500 de texte legislative transmise la cerere, din 1.851 adoptate. De aici intelegem ca, probabil, restul de 1.300… n-a interesat pe nimeni.Un alt aspect interesant relevat de raportul ASG se refera la numarul de recomandari primite de la societatea civila si incluse in proiectele respective: 35% din totalul celor primite, adica 376. Parerile mediului de afaceri sunt impartite. Ilie Van, de la Uniunea Crescatorilor de Pasari, spune ca sugestiile bine fundamentate au fost luate in calcul. Alte patru organizatii spun ca, in cazul actelor normative importante, cum ar fi Codul fiscal, Codul muncii sau legea referitoare la leul greu, nu le-au fost luate in calcul ideile. In opinia presedintelui ASG, Vasile Dincu, lucrurile sunt subiective. „Toate asociatiile fac politica. Vedeti ca patronatele si sindicatele se duc catre un partid sau altul. Cand se inmultesc protestele? Atunci cand se fac bugetele sau cand se pregateste un raport de tara. Spre diferenta de acestea, Guvernul comunica tot timpul. Ritmul nostru este constant”, spune Dincu. In acelasi timp, acesta considera ca organizatiile spun ca nu sunt consultate „pentru ca nu se pot include in decizia respectiva toate doleantele lor, probabil. Sau poate ca nici reactia nu este destul de rapida. Nu am facut un studiu foarte aprofundat”. Cristian Parvan de la Asociatia Oamenilor de Afaceri se plange de faptul ca legile nu sunt discutate din timp, ca sunt adoptate prea rapid si, astfel se creeaza dificultati in respectarea lor. Erica Noima de la Asociatia producatorilor de Mobila spune ca „in fiecare an transmitem obiectii referitoare le o hotarare de guvern si niciodata nu avem castig de cauza”. si asa mai departe. Alte studii intocmite de Asociatia ProDemocratia, Institutul de Politici Publice sau Transparency International prezinta cifre care se bat cap in cap cu cele ale Agentiei conduse de Vasile Dincu. Spre exemplu, raportul „cu privire la integritatea si transparenta administratiei publice locale” arata negru pe alb ca, potrivit chiar declaratiilor autoritatilor, numai in trei din 12 localitati s-au organizat consultari publice. „Statistic, nu sunt relevante. Sunt oameni care nu cunosc legea prea bine, cu siguranta ca sunt cazuri, dar pe ansamblu situatia este buna. Trebuie sa credeti studiul care prezinta cele mai multe date”, spune Dincu. Ar exista doua explicatii pentru controversele legate de cifre si opinii. Prima: este o mare diferenta intre felul cum se aplica Legea la nivel central si cum se aplica la nivel local. A doua: consultarile se fac numai de forma, iar rezultatul final este aproape inobservabil.

Probleme referitoare la actele normative
· Hotararea Consiliului Judetean (CJ) Cluj nr. 142/2003 privind managementul integrat al deseurilor. Adoptarea acestei decizii fara respectarea Legii nr. 52 a fost urmata de actionarea in instanta a CJ de catre organizatia de mediu „Clubul de Cicloturism Napoca”. In premiera in Romania, organizatia a castigat procesul, hotararea CJ fiind anulata.Cateva acte normative care, potrivit declaratiilor asociatiilor de afaceri sau patronale, nu au inclus propunerile acestora
· Codul fiscal
· Codul muncii
· Legea referitoare la trecerea la leul greu – potrivit Consiliului National al Patronilor din Romania, aceasta lege va genera cheltuieli foarte mari pentru patroni, in timp ce beneficiul va fi minim. Legea a fost promulgata, in pofida acestui punct de vedere al asociatiilor membre
· Hotararea de guvern referitoare la „volumul maxim de masa lemnoasa recoltata anual” – Asociatia Producatorilor de Mobila transmite in fiecare an amendamente care nu sunt incluse
· Legea privind regimul preturilor si tarifelor reglementate care se stabilesc cu avizul oficiului concurentei