Spune despre mediul de afaceri din România că nu este unul tocmai ”prietenos” în contextul schimbărilor legislative frecvente, ceea ce nu te ajută în realizarea unor strategii pe termen lung. Chiar și așa, Mara Eliza Barza, care face parte din categoria antreprenorilor foarte tineri (sub 35 de ani), a decis să aducă o schimbare în drumul său profesional și să se concentreze pe propria afacere. Într-un dialog cu capital.ro, antreprenoarea ne povestește pașii pe care i-a făcut în sensul acesta.
Capital: Când ai luat decizia să treci în tabăra antreprenorilor?
Mara Eliza Barza: Spiritul antreprenorial s-a activat la momentul potrivit, adică în urmă cu patru ani, când am ales să fac o nouă schimbare profesională. De fapt, a fost o alegere mult mai profundă, întrucât fiecare schimbare pornește de la motivații personale. Timp de mai mulți ani am avut diverse joburi care m-au maturizat, până la punctual în care am decis să fac loc unor noi experiențe. De altfel, încă de mică, am cochetat cu antreprenoriatul prin prisma business-urilor părinților mei, care mă încurajau “să îmi bag nasul” în activitatea lor și cred că mi-a prins bine, pentru că, în felul acesta, m-am familiarizat cu anumite detalii ce țin de un business. Însă, eu nu sunt un om al cifrelor, ci mai degrabă al literelor, așadar alegând un drum antreprenorial nu mi-a fost și nu îmi este ușor. De foarte multe ori este chiar foarte greu, dar învăț, aplic, mai greșesc, o iau de la capăt. Cred că mă ajută entuziasmul, încrederea și faptul că îmi împlinesc oarecum nevoia de libertate. Am trecut printr-o perioadă de tranziție de la statutul de angajat la cel de freelancer, care s-a concretizat într-un proiect antreprenorial, SundayPR Boutique Agency. Când iei decizia să activezi independent de o companie, adică să fii pe cont propriu, îți asumi o mare responsabilitate. Schimbarea vine la pachet cu avantaje și dezavantaje, însă fiecare își știe prioritățile și ceea ce își dorește. Eu mi-am dorit să mă dezvolt mai mult personal și profesional, să descopăr mai multe despre industria comunicării.
Capital: Cât ai investit la început și cum se împart costurile într-o asemenea afacere?
Mara Eliza Barza: Acum patru ani am pornit aproape de la zero pe plan financiar, dar cu entuziasm și încredere că fac ceea ce trebuie, că îmi urmez drumul. Am început cu un proiect micuț. Ulterior au apărut și alte propuneri de proiecte. Unele s-au concretizat, altele nu… Dar au venit către mine și oportunități de joburi. De exemplu, pentru câteva luni am lucrat într-o agenție de talent management. Am lucrat chiar și pentru un post de televiziune nou, unde am avut parte de experiențe grozave în dezvoltarea mea. Faptul că am experimentat mai multe joburi și că am dezvoltat proiecte în domeniul comunicării până să activez în propria agenție, m-a ajutat să înțeleg mai bine această industrie, să o privesc într-un context mai amplu. Așa că, pot spune astăzi că, ritmul de creștere al afacerii mele este unul ascendent, dar cu multă implicare și nopți nedormite. Uneori sunt întrebată, în glumă, dacă lucrez doar duminica, numele agenției boutique fiind SundayPR. Iar răspunsul meu este și motto-ul meu: “When a working day is like a Sunday, it is the perfect day!”, pentru că atâta timp cât faci ce-ți place, te simți împlinit și merită tot efortul. Și într-adevăr, lucrez și duminicile, uneori am chiar mai multă inspirație în aceste zile. O mare parte din venituri se duc pe taxe și impozite, cheltuieli salariale, abonamente media, logistică, participări la conferințe.
Capital: În prezent, ai planuri de dezvoltare și pe alte direcții? Poți detalia?
Mara Eliza Barza: Am colaborat cu branduri din fashion, beauty, Horeca, sport, hi-tech (softuri, aplicații), safety, financial, am realizat personal branding pentru antreprenori din tehnologie și ecommerce, chefi, designeri și celebrități. De asemenea, sunt agenții mari de PR care îmi externalizează anumite servicii. Îmi doresc să dezvolt în continuare un portofoliu cu branduri din diferite industrii. În primul rând, pentru că înveți foarte multe lucruri. În al doilea rând, pentru că este o provocare să găsești soluții autentice și inovatoare să promovezi un serviciu sau un produs care la prima vedere pare dificil de promovat. Sunt pasionată de turism, aceasta fiind și facultatea absolvită. Unul dintre visurile mele a fost și este să contribui la promovarea României și românilor în lumea întreagă. Pot spune că am început să lucrez la îndeplinirea acestui vis prin activitatea mea de PR, având în desfășurare campanii de promovare pentru branduri românești. Așadar, pe viitor, îmi doresc să dezvolt proiecte dedicate promovării turismului românesc și brandurilor românești care activează în industria turismului, hotelieră și a ospitalității.
Capital: Care este părerea ta despre piața românească în care activezi?
Mara Eliza Barza: Piața românească de Comunicare și PR se află în plină dezvoltare ca urmare a creșterii numărului companiilor care activează în România și totodată a creșterii competitivității. Reprezentanții companiilor își dau seama că au nevoie de creșterea vizibilității și credibilității brandurilor pentru a se diferenția pe piață și pentru a ajunge la publicul targetat.
Capital: Care sunt problemele pe care le-ai întâmpinat în dezvoltarea afacerii și cum le-ai depășit?
Mara Eliza Barza: Consider că orice început antreprenorial este greu, mai ales când ești la prima experiență de acest gen. Ai senzația că nu știi de unde să o apuci, dar trebuie să ai răbdare și să o iei pas cu pas. Cel mai greu mi se pare să ai o privire de ansamblu a business-ului și în același timp să fii atent la detalii, să interpretezi cifre și să faci previziuni. Mai ales când vii dintr-o companie mare, în care ești o rotiță dintr-un mecanism. Mediul de afaceri din România nu este dintre cele mai prietenoase în contextul schimbărilor legislative frecvente, ceea ce nu te ajută în realizarea unor strategii, analize și estimări pe termen lung. Mă bucur să văd că se organizează din ce în ce mai multe conferințe și workshop-uri de business dedicate antreprenorilor. Cred că nu stăm prea bine la capitolul educație financiară și spun asta și din proprie experiență. În sistemul de învățământ românesc încă se pune accent pe teorie și nu pe practică, comparativ cu sistemul de învățământ din alte țări europene, unde situația este fix invers. Iată un mic exemplu. În facultate am obținut o bursă Erasmus în turism, la o universitate din Spania. Orele practice, care constau în excursii obligatorii în natură, fie pe munte, pe malul unui râu, sau pe o plantație de portocali, erau mai numeroase ca orele teoretice, în care oricum se punea accent pe discuții libere, în care erai încurajat să îți spui punctul de vedere. Revenind la sistemul educațional românesc, focusul încă este pe teorie. Totuși, se pare că încet încet lucrurile o iau spre bine și aici. Am discutat cu reprezentanți ai universităților, care mi-au povestit că introduc materii noi în program, precum cele dedicate digitalizării, ceea ce îmi dă o speranță.