Consiliul Concurenței monitorizează îndeaproape retailerul Mega Image pentru a asigura respectarea angajamentelor asumate după achiziționarea celor 1.700 de magazine Profi.
Daniela Bădilă, directorul general al Consiliului Concurenței, a declarat că un agent de monitorizare verifică periodic conformitatea retailerului cu măsurile impuse, raportând la intervale de șase luni sau un an.
Angajamentele asumate de Mega Image
Pentru ca tranzacția să fie aprobată, Mega Image a trebuit să îndeplinească două angajamente majore:
-
Limitarea poziției dominante în anumite zone – În regiunile unde Mega Image ar fi dobândit o cotă de piață prea mare, retailerului i s-a impus fie să renunțe la achiziția magazinelor respective, fie să le cesioneze.
-
Protecția furnizorilor dependenți – Companiile care realizau peste 20% din cifra de afaceri cu Mega Image și Profi au primit garanții privind predictibilitatea comenzilor și condițiile de delistare. Dacă Mega Image decide să renunțe la unul dintre acești furnizori, acesta trebuie să beneficieze de un timp de adaptare pentru a-și găsi alternative.
În acest sens, retailerul trebuie să implementeze o procedură clară de listare și delistare a furnizorilor, atât pentru produsele alimentare, cât și pentru cele non-alimentare.
Ce sancțiuni poate aplica Consiliul Concurenței?
Mega Image este obligată să estimeze și să comunice furnizorilor relevanți volumele pe care le va achiziționa în următoarele 12 luni, asigurând astfel stabilitate pentru partenerii săi comerciali.
În cazul în care retailerul nu respectă obligațiile impuse de Consiliul Concurenței, riscă sancțiuni severe. Conform legislației, neîndeplinirea acestor măsuri poate atrage o amendă de până la 10% din cifra de afaceri totală a companiei.
Cea mai mare tranzacție din retailul românesc
La începutul lunii decembrie 2024, Consiliul Concurenței a aprobat condiționat achiziția Profi de către Delhaize „The Lion” Nederland BV, compania-mamă a Mega Image. Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a subliniat că această tranzacție este cea mai mare din domeniul comerțului alimentar din România și a impus măsuri fără precedent, inspirate din practica europeană.
„Scopul nostru este să păstrăm un mediu concurențial puternic, astfel încât să nu crească prețurile. În prezent, acestea sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeană, în ciuda presiunilor inflaționiste”, a explicat Chirițoiu.
În ianuarie 2025, Ahold Delhaize, compania belgiană care deține Mega Image, a anunțat finalizarea achiziției Profi pentru suma de aproximativ 1,3 miliarde de euro. Astfel, retailerul belgian controlează acum aproape 1.000 de magazine sub brandul Mega Image în România.