Retailerul german de tip discount Lidl ar putea fi detronat de pe locul 1 al cel mai mari rețele internaționale în România: cu șase noi deschideri, câte are programate, Mega Image va intra în luna iunie cu o rețea de 136 de magazine în țară, cu unul mai puțin decât Lidl (137).
Exuberanţa extinderilor continuă: nu a trece săptămână fără care vreo reţea de retail alimentar să nu anunţe deschiderea unui nou magazin. De la începutul anului s-au deschis peste 50 de magazine noi, după calculele CAPITAL.
De pildă, retailerul belgian Mega Image, care operează supermarketurile cu acelaşi nume şi magazinele de proximitate Shop&Go deschide, azi, al 130-lea magazin din reţea, la Bran. Asta după ce, miercuri (9 mai), a mai deschis și un Shop&Go, în București. Tot acum trei zile, și Lidl a deschis cel de-al 137-lea magazin din rețea, la Oradea.
Dacă Mega Image calcă accelerația expansiunii – de la începutul anului a deschis 24 de magazine-, iar Lidl merge frânat, retailerul belgian ar putea câștiga, în iunie, cursa pentru “cea mai extinsă rețea de comerț modern din România”. Mega Image este acum a doua rețea din România – Mega Image (110) şi Shop&Go (20), pe aceeași poziție cu Penny Market (130), după Lidl (137). Topul este completat de Profi (118).
Investițiile făcute acum “pregătesc companiile pentru capitalizarea susținută și capturarea potențialului pieței din perioadele următoare de avânt economic“, cred consultanții din echipa de tranzacții a PwC România.
La nivel local, spun ei, miza este câștigarea consumatorilor de proximitate. La nivel național și la nivelul regiunii Europa Centrală și de Est, miza se va pune pe securizarea (printr-o consolidare extinsă regional) unui număr din ce în ce mai mare de clienți, ceea ce va aduce competitivitate în prețuri mai ales la aşa-numitele “private label”.
Si chiar dacă nimeni nu se mai aşteaptă să vadă prea curând ratele consistente de creştere din perioada 2003–2008, perspectivele rămân încurajatoare: până în 2020, retailul ar urma să crească până la 26 de miliarde de euro, adică un plus de aproape două treimi faţă de 16 miliarde de euro nivelul actual, arată un studiu al Oxford Economics, citat într-un raport al firmei de consultanţă Contrast Management-Consulting.
Dragos Popa de la Roland Berger Strategy Consultants România crede că retailului de proximitate sau ”convenience store”, alături de supermarketuri și discounteri, sunt formatele de magazin vor avea cel mai mare ritm de creștere, atât în mediul urban mediu şi mic, cât mai ales în sate, unde retailul modern lipsește cu desăvârșire, iar o piaţă cu aproximativ zece milioane de potenţiali clienţi nu poate fi ignorată la infinit de marii retaileri.