Oficialii Ministerului Transporturilor (MT) vor organiza, în zilele rămase până la sfârșitul lunii noiembrie, licitații pentru desemnarea proiectanților și executanților segmentelor de autostradă Nădlac – Arad, Timișoara – Lugoj și Orăștie – Sibiu, care fac parte din Coridorul IV. Deși toate aceste lucrări au, conform Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR), termenele de intrare în execuție mult depășite, MT speră să găsească ofertanți suficienți pentru realizarea activităților de proiectare, întocmirea proiectelor tehnice și execuția a nu mai puțin de 156,57 kilometri de autostradă.
Cum suma pusă la bătaie depășește 1,3 miliarde de euro, iar finanțarea din fonduri puse la dispoziție de Comisia Europeană dar și de statul român „este disponibilă“, licitația pare deja un succes. Asta dacă nu am fi obișnuiți cu tergiversări, acuzații și contestații care pot bloca începerea lucrărilor promisă de ministrul Anca Boagiu pentru martie 2011: „Vrem ca, în februarie-martie 2011, contractele să fie semnate. Trei dintre aceste obiective vor fi finanţate prin POS-T 2007-2013, în timp ce tronsonul Timişoara-Lugoj va fi început tot prin POS-T 2007-2013, dar va fi terminat prin programul POS-T 2014-2020“.
1,3 mld. euro pentru 156 de kilometri
Răspunzând întrebărilor Capital, directorul general al CNADNR, Liviu Costache, a menționat că valorile estimative ale celor trei tronsoane care vor fi licitate sunt: 787 milioane euro pentru Orăștie – Sibiu, 274 milioane pentru Nădlac – Arad și încă 266 milioane pentru Tmișoara – Lugoj. Conform oficialului, „lucrările de construcție au ca termen de finalizare 30 de luni de la data semnării contractelor, dintre care șase luni – perioadă de proiectare și 24 de luni – perioadă de execuție“. Prin urmare, în septembrie 2013, ar trebui finalizați toți cei 156,57 kilometri.
Pe lângă megalicitația din această lună, MT mai pregătește pentru primul trimestru din 2011 și licitarea secțiunii I (Lugoj – nod Dumbravă) din segmentul Lugoj – Deva. Acesta are o valoare estimată de 277 milioane de euro. În privința porțiunilor din Coridorul IV încă nelicitate, CNADNR a menționat că „se fac demersuri pe lângă CE pentru introducerea tronsonului Sibiu – Pitești ca «bridge – project» în POS-T 2014-2020“. La fel și pentru segmentul II din Lugoj- Deva.
Până atunci, șeful CNADNR „estimează“ că în 2011 va fi finalizată pe un singur fir autostrada Cernavodă – Constanța și centura Constanța, precum și tronsonul Arad – Timișoara și centura Arad.
220 mil. euro este valoarea contractului de construcție a segmentului de autostradă Deva-Orăștie (33 km), semnat marți între CNADNR și Strabag.