Accesul la cele mai noi metode de management reprezintă cel mai important câștig pentru specialiștii români ce au șansa de a activa în companiile private de utilități. Strict personal, carierea în cadrul Veolia mi-a deschis noi perspective asupra managementului performant, orientat spre consumator, folosirii eficiente a resurselor și accentului pe prevenirea avariilor, prin mentenanța preventivă.
Este vorba despre o noua filosofie de management, o altfel de atitudine in ceea ce privește mentenanța echipamentelor și a sistemelor tehnice cu efecte directe în scăderea duratei de indisponibilitate și în reducerea costurilor de mentenanță.
Mentenanța predictivă reprezintă un salt calitativ superior, indiferent de specificul de activitate al organizației, cu scopul depistări din timp a apariției defecțiunilor și intervenției localizate înainte ca acestea să se producă efectiv.
La Apa Nova București reușim prin inspecții video periodice, coroborate cu monitorizarea parametrilor calitativi ai apelor uzate, cu datele despre agresivitatea solurilor, cu modul de utilizare a rețelei și utilizarea de software-uri dedicate o foarte bună cunoaștere a comportamentului în timp a rețelei de canalizare și o prioritizare a investițiilor.
Un instrument foarte eficient în mentenanța predictivă îl reprezintă modelarea matematică și fizică (aproape inexistentă la acest moment în România în aria serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare). Modelare utilizată cu succes de Apa Nova pentru depistarea avariilor din rețeaua de alimentare cu apa, succes vizibil în crestarea randamentului rețelei de apa în numai 3 ani de la 62%, la 74%.
Ce ne bucură este că am reușit aceste lucruri prin intermediul specialiștilor proprii și a colaboratorilor din mediul universitar, fapt ce ne face să sperăm la că, astfel, vom putea pune bazele unei școli românești în domeniu care să se constituie în baza introducerii la scară largă a mentenanței preventive în cadrul companiilor de utilități din țară, plecând de la succesul nostru.
Într-o rețea de canalizare de peste 2300km ce are, în unele zone, peste 100 de ani de utilizare, am reușit să identificăm tronsoanele susceptibile la probleme, am evitat posibile accidente cu consecințe deosebit de grave pentru cetățeni, am reabilitat și redimensionat tronsoane care ar fi continuat să genereze costuri și probleme în utilizare.
Pentru consumator înseamnă mai ales tarife mai mici. Noi am reușit să scădem în 2016 tarifele de două ori, având printre cele mai mici tarife din țară, dar cele mai extinse și complexe sisteme de apă și canalizare. Înseamnă și o mai mare siguranță, evitând surpări altfel inevitabile de carosabil ce ar fi putut cauza victime. Nu în ultimul rând, un confort sporit ca urmare a reducerii numărului și duratei intervențiilor.
Plecând de la ceea ce considerăm un succes de folosire a mentenanței preventive, ne dorim să contribuim la promovarea acestei filosofii de management în rândul tuturor companiilor de utilități românești.
Mihai Savin, director general adjunct clienţi, Apa Nova