Colin Daily, o firma cu nume cosmopolit, nu este alta decat fosta cooperativa Chimica Bucuresti, renascuta din propriile ramasite. Ca istoric, este vorba de singurul producator care, pana in 1990, fabrica pentru piata romaneasca centimetrul de croitorie sau lotiunea antiacneica, atat de cunoscuta adolescentilor din acea vreme, Juvenal.
Activitatea acestei cooperative, aparuta in urma cu aproape 50 de ani, a fost initial axata pe produse chimice. Treptat, mai ales dupa 1990, acest obiect de activitate s-a restrans, pana aproape de disparitie. Astazi, 98% din produsele fabricate aici tin de industria alimentara: dropsuri, drajeuri, esente si arome alimentare, deserturi (praf de frisca si de inghetata, pudding, sarlote, zahar vanilat, serbet etc.), precum si cunoscutele bomboane ale copilariei, mentosan si CIP. Poate ca putina lume stie ca CIP inseamna Corectiv Igienic Parfumat, ca imbina sapte culori si arome diferite si ca joaca un rol important in mentinerea igienei cavitatii bucale.
Pana la aparitia investitorilor straini, Colin Daily avea o influenta puternica pe piata bucuresteana, pe segmentul de produse de bacanie enumerate mai sus. Din cauza concurentei nou aparute, se simtea insa nevoia unei revigorari a imaginii.
Schimbarea a aparut mai intai in nume. Colin Daily este o combinatie sugestiva intre un regionalism romanesc („colin” desemneaza vlastarul iesit din aceeasi tulpina) si un cuvant din limba cu cea mai mare circulatie in lumea civilizata („daily” inseamna zilnic). In interpretare, noua denumire sugereaza o ramura a cooperatiei mestesugaresti si, in acelasi timp, o ramura a industriei alimentare.
„Am trecut printr-o perioada intermediara, numindu-ne din 1999 Chimica Daily”, isi aminteste Constanta Ionescu, presedintele firmei. „Dupa ce am sondat opinia consumatorilor si a angajatilor nostri, am decis ca de la 1 mai 2002, sa renuntam definitiv la Chimica, avand in vedere noul profil al unitatii. Cel mai mare punctaj l-a intrunit numele Clasic, dar am aflat ca era deja marca inregistrata, asa ca am optat pentru Colin, al doilea clasat in preferintele celor pe care i-am intervievat.”
Metamorfoza a vizat nu numai numele, ci si innoirea gamei de produse si, mai ales, imbunatatirea calitatii si a modului de prezentare. Ambalajele modeste, neispititoare, uneori chiar respingatoare, au fost inlocuite cu altele noi, moderne si mult mai atractive.
O alta schimbare s-a facut in relatiile cu lantul de distributie, noua strategie de marketing fiind gandita si testata astfel incat vanzarile sa creasca, iar numele firmei si al brandurilor Colin Daily si Mentosan sa se propage in toate segmentele de piata.
In acest moment, planificatorii firmei isi indreapta, din ce in ce mai mult, privirile spre export. Precizam ca pe piata germana se livreaza deja cateva dintre produsele considerate noi ca imagine si reteta: drajeurile cu alune si stafide, mentosanul, iar din categoria condimentelor boiaua.
Istoria unei bomboane celebre
· Produs sub forma de tablete, mentosanul a fost inventat in 1960 de un farmacist roman de origine germana, Kisller, angajat al cooperativei Chimica.
· De-a lungul timpului, reteta a ramas, in mare, aceeasi, cu o exceptie: pe vremea cand zaharul era rationalizat, s-a recurs la dextroza, tocmai pentru a mentine produsul pe piata.
· Dupa 1990, a aparut in aceeasi forma industriala, de tablete, dar cu alte arome decat cea de menta, sub denumirea Ciclete (tot produs al cooperativei Chimica).
· Din 1960 pana in prezent, diametrul pastilei de mentosan s-a redus, dar concentratia de substanta activa a ramas aceeasi, conferindu-i astfel calitati si mai puternice de produs antiseptic, igienic, mentolat. Urmeaza sa apara a treia varianta ca forma, pastila concava.
· Mentosanul a cunoscut peste zece variante de ambalare. Cea mai recenta este in invelis de staniol, care ii dubleaza termenul de garantie.
· Forma industriala si cea grafica a mentosanului sunt inregistrate la OSIM. Recent, s-a creat depozitul pentru inregistrarea marcii combinate.
· De la aparitia acestui produs pana in prezent, romanii au consumat aproximativ un miliard de fisicuri de mentosan.
· Mentosanul se afla si astazi in topul vanzarilor C.M. Colin Daily, fosta cooperativa Chimica.
Carte de vizit~ – C.M. Colin Daily
· Anul infiintarii: 1956, sub numele Cooperativa Chimica
· Obiectul de activitate actual: productie alimentara
· In „Top 2000”, s-a clasat pe locul zece intre intreprinderile mari din Bucuresti cu profilul industrie alimentara
· Vanzari lunare de aproximativ trei miliarde lei
· Investitii realizate in perioada
1998 – 2001: un milion USD
· In acest an, 30.000 USD vor fi alocati activitatilor de promovare a brandurilor si de schimbare a imaginii
· Evolutia cifrei de afaceri (mii lei)
2000 – 30.827.932
2001 – 36.338.332
2002 (preliminat) – 42.000.000
· Numarul mediu de personal – 200