În anul aniversar 2011, marca germană deținută de concernul Daimler se pregătește totodată să pornească și benzile de montaj ale unei noi uzine care, din nefericire, nu a fost construită în România ci la vecinii maghiari.
Despre motivele alegerii localității ungare Kecskemet în detrimentul uneia din România au fost spuse multe în ultima perioadă și multe se voir mai discuta în viitor. Cert este că, în timp ce România rămâne cu doi producători auto, Dacia și Ford, dintre care unul funcționează încă într-o cadență extrem de redusă, ungurii nu contenesc să își sporească forța în domeniul industriei auto.
Astfel, cu doar o zi înainte de împlinirea celor 125 de ani ai mărcii Benz, pe 28 ianuarie 2011, la Kecskemet a fost ridicată deasupra stucturii exterioare a noii uzine steaua Mercedes-Benz. Logo-ul, cu un diametru de șase metri, domină începând din week-end-ul trecut întreaga localitate maghiară. Momentul a fost marcat de autoritățile locale ungare și de reprezentanții mărcii germane printr-o festivitate în cadrul căreia au fost dezvăluite și o parte dintre planurile pe termen scurt ale germanilor.

Pe parcursul acestui an vor fi angajați primii 1.300 de muncitori dintr-un total estimat de 2.500. În luna mai va fi finalizată și amplasarea instalațiilor tehnice pentru ca, în septembrie, să iasă de pe liniile de asamblare primul vehicul de test Mercedes-Benz. Conform managerului „Mercedes-Benz Manufacturing Hungary”, Frank Klein, prima mașină produsă la Kecskemet și destinată comercializării va fi pe propriile roți la începutul anului 2012.

Până atunci însă, conform primarului Gabor Sombor, în jurul uzinei se vor amplasa mai mulți furnizori care vor ridica numărul total de noi angajați în industria auto a zonei la peste 10.000 de persoane. Pentru a fi convinși că această forță de muncă va fi disponibilă imediat, Camera de Comerț și Industrie din regiunea Bács-Kiskun a pus bazele unei instituții de training numită Hírös Educational Consortium. Ca urmare a investiției Mercedes, și universitatea din Kecskemet a majorat cu 10% numărul de locuri destinate studenților facultății tehnice. La uzina maghiară a Daimler, care va necesita investiții totale de 800 de milioane de euro, vor fi produse începând cu 2012 modelele Mercedes Benz A klasse și B klasse, iar capacitatea minimă de producție va fi 200.000 de unități pe an.

Interesant este că primăria din Kecskemet a dezvăluit într-un comunicat că negocierile cu Daimer au început fără ca autoritățile să știe cine este investitorul interesat să cumpere o mare suprafață de teren lângă oraș. Oferta a fost făcută de nemți prin agenția guvernamentală maghiară ITD Hungary care a solicitat primăriei să păstreze secret proiectul. De altfel, conform primarului Gabor Sombor, acesta a fost unul dintre elementele apreciate de partea germană. Desigur, la alegerea localității Kecskemet în detrimentul altor zone din Ungaria sau România a contat foarte mult rapiditatea cu care autoritățile locale au reușit să pună la dispoziția investitorului suprafața imensă de teren solicitată. Pentru cele 441 de hectare în care ar trebui să fie amplasate atât uzina cât și alte spații tehnice și de testare, precum și o parte dintre furnizori, Daimler a plătit circa 8,9 miliarde de forinti (32 milioane euro) adică aproximativ 7 euro pentru fiecare metru pătrat.

Tot în Ungaria, un alt mare producător auto a decis să își extindă activitatea. Divizia Audi a concernului german Volkswagen AG a obținut săptămâna trecută acordul autorităților de la Bruxelles pentru a investi încă 900 de milioane de euro în uzina de la Gyor.
Acordul oficialităților UE a fost necesar deoarece extinderea facilităților va fi făcută într-o arie protejată. Grație noului proiect, care are ca dată de finalizare 2013, Audi Hungaria Motor va putea produce anual 125.000 de unități TT, A3 Cabriolet și un nou derivat al modelului A3. Anul trecut la Gyor au fost produse 38.541 de vehicule și 1.684.030 motoare. Conform documentației depuse la autoritățile europene, Audi are în plan și o a doua etapă de extindere a uzinei din Gyor care se va desfășura în 2017-2018. Această etapă poate duce producția uzinei la un total de peste 330.000 de mașini anual.