Segmentul monovolumelor nu s-a evidențiat niciodată prin design, sportivitate sau lux, accentul fiind pus, întotdeauna, pe spațiu și flexibilitate. Tocmai de aceea, ideea de monovolum premium poate părea multora bizară. E drept că și versiunea anterioară a Clasei B avea dotări și materiale peste cele ale concurenților din segment, însă, de această dată, totul a fost regândit pentru a transforma un vehicul monoton, căutat în special de persoanele vârstnice, într-o mașină care să atragă o gamă mult mai largă de clienți.
Cum încearcă Mercedes-Benz să facă un asemenea pas? Modificând tot. Noul B Klasse este mai lung decât varianta anterioară cu 86 mm, ampatamentul a fost majorat cu 79 mm, lățimea este aproape identică (+9mm) iar portbagajul a crescut până la 544 litri. Nimic neobișnuit până aici. Toate mașinile noi sunt mai mari decât predecesoarele lor. Diferența apare însă atunci când compari înălțimea, comportamentul rutier și performanțele.
Noua Clasă B este cu 46 mm mai scundă. Și nu doar fostul model poate fi luat ca etalon. Cu greu o să găsiți pe piață un monovolum compact cu o înălțime mai mică de 1,6 metri. În mod normal, o astfel de modificare ar fi trebuit să ducă la o micșorare a spațiului din habitaclu. Ei bine, nu și în cazul Mercedes-Benz. În interior este loc mai mult decât suficient pentru patru persoane. De fapt, singurele motive pentru care inginerii germani au recurs la această „turtire“ a plafonului sunt legate de design, ținută de drum și centru de greutate. Grație acestor modificări, dar și unui tren de rulare complet nou, actuala Clasă B se simte „ca peștele în apă“ atunci când abordează cu aplomb viraje rapide. Și, dacă tot vorbim de rapiditate, este demn de menționat că toate cele patru propulsoare cu care poate fi echipată mașina sunt complet noi și suficient de performante pentru un astfel de vehicul.
După ce am testat întreaga gamă putem spune, fără urmă de îndoială, că monovolumul Mercedes-Benz poate fi și pe placul tinerilor. Mai ales dacă aceștia optează pentru variantele B 200 (benzină) sau B 200 CDI (diesel). Deși nu se află încă în oferta reprezentanței Mercedes-Benz din România, noua transmisie automată cu dublu ambreiaj 7G-DCT va fi, începând din 2012, o opțiune extrem de interesantă, mai ales pentru cei care aleg să conducă mașina în aglomerările urbane.
Mai mult hatchback decât monovolum
Tot nou este și întregul sistem de suspensie al punții-spate. Având patru brațe, acesta oferă o stabilitate mult îmbunătățită, însă transferă și o mare parte din vibrațiile carosabilului către habitaclu. Din acest motiv, dar și grație unui sistem de direcție optimizat, monovolumul are un comportament așteptat mai degrabă de la un hatchback.
Din nefericire, fiind vorba despre un vehicul premium, unul care poartă sigla Mercedes-Benz pe capotă, prețul nu este deloc ușor de digerat. Cea mai ieftină versiune (B 180 BlueEfficiency) costă 24.676 euro, în timp ce B 200 CDI BlueEfficiency ajunge la 27.900 euro. Și asta fără ca în dotarea-standard să existe aer condiționat automat sau ingenioasele și utilele sisteme Parktronic, Distronic Plus sau Pre-SAFE. Toate acestea pot fi comandate opțional, dar costă.