Au trecut 18 ani de când nemţii de la Mercedes au lansat clasa SLK. Recent, am testat cea mai nouă generaţie a automobilului care atrage privirile ca un magnet. Pentru cei care nu ştiu, SLK este un acronim de la Sportlich (sport), Leicht (uşor) und Kurz (scurt). Prima generaţie a fost lansată în 1996, a doua în 2004, iar a treia, în 2011.
Maşina, care reprezintă varianta modernă a modelului din ani ’50, 190 SL, a avut succes încă de la lansare. Concurând modelele Porsche Boxter şi BMW Z3, Mercedes-Benz SLK s-a comercializat în 55.000 de unităţi în primul an. Până în 2004, se vânduseră peste 300.000 de modele SLK. În ţara noastră, dintre cele peste 80.000 de automobile Mercedes-Benz, înmatriculate la sfârșitul anului trecut, peste 300 sunt modele din clasa SLK. Majoritatea roadsterelor au fost aduse din Germania, la mâna a doua. În prezent, pe site-urile de profil sunt zeci de anunţuri cu astfel de maşini, care au preţuri ce pornesc de la 3.000 de euro, în cazul primei generaţii. Cea mai nouă generaţie SLK este disponibilă în ţara noastră în cinci variante: SLK 200, SLK 250, SLK 350, SLK 55 AMG şi SLK 250 CDI.
Modelul SLK 250 BlueEfficiency, pe care l-am testat, dispune de un motor de 1,8 litri, 204 CP, conectat la o cutie automată cu 7 viteze (7G-Tronic Plus). La exterior, maşina impresionează prin design, fie că are plafonul coborât sau ridicat. Există trei versiuni de plafon disponibile: plafon vario clasic, plafon vario panoramic şi plafon vario panoramic cu Magic Sky Control. Această din urmă variantă de plafon permite şoferului prin simpla apăsare a unui buton, să facă sticla mai transparentă sau mai întunecată. Un minus este faptul că plafonul nu se deschide atunci când maşina este în mers, nici măcar la viteze mici. Viteza cu care acesta se deschide este însă de apreciat, mai puţin de 20 de secunde.
Atunci când te urci la volan, ai impresia că te-ai urcat într-un monopost. Poziţia de condus este foarte joasă, direcţia este fermă şi chiar greoaie. În ceea ce priveşte suspensia, aceasta este tare, însă se poate opta între trei versiuni de suspensii. Opţional, se poate alege pachetul care include Dynamic Handling, un sistem de suspensie autoreglabilă, controlată electronic, care oferă cel mai bun raport dintre confort şi sportivitate. Materialele folosite la interior sunt piele şi aluminiu. Inginerii de la Mercedes au montat, după părerea noastră, cam multe butoane. Sistemul audio, spre exemplu, poate fi comandat fie acţionând butoanele de pe volan, rotiţa din spatele schimbătorului de viteze sau butonul de pe consola centrală, redundant. Pe şosea, maşina nu este atât de sportivă pe cât lasă impresia la o primă vedere. Deşi poate accelera de la 0 la 100 km/h în 6,6 secunde, atunci când apeşi pedala de acceleraţie răspunsul nu este prompt, cutia nu schimbă atât de repede pe cât ţi-ai dori, iar dacă ai „norocul“ să dai peste o groapă la o viteză mai mare, senzaţia nu este plăcută. De asemenea, atunci când este decapotată, la viteze de peste 90 km/h, pasagerii resimt discomfortul produs de vânt. Consumul mixt oficial pentru Mercedes-Benz SLK 250 Roadster este de 6,2 litri, iar noi am înregistrat un consum de 7 litri. Trebuie menţionat că maşina dispune de sistem start/stop, care se dovedeşte extrem de util într-un Bucureşti din ce în ce mai aglomerat.
Tehnologii interesante
În materie de siguranţă, Mercedes-Benz SLK vine standard cu sistemul de monitorizare a ochilor şoferului (Attension Assist), pentru a detecta oboseala. Opţional, noul SLK poate fi echipat şi cu sistemul Pre-Safe, sistem introdus pentru prima dată în 2002. Acesta poate detecta situaţiile critice şi poate prevenii accidentele sau poate reduce consecinţele acestora. Sistemul procesează informaţiile primite de la mai mulţi senzori şi iniţiază măsuri preventive pentru a proteja ocupanţii în situaţii periculoase tipice. Aceste măsuri includ tensionarea automată a centurilor de siguranţă, poziţionarea automată a scaunului pasagerului (în combinaţie cu funcţia de memorare) şi închiderea automată a geamurilor laterale. Sistemul de iluminare, integral cu tehnologie LED, are cinci funcţii (funcţie de viraj, mod pentru drumuri de ţară, pentru autostradă, fascicul de lumină reglabil automat şi faruri de ceaţă). Preţurile pentru clasa SLK pornesc de la 42.000 de euro în cazul SLK 250 CDI Roadster şi ajung la 77.000 euro pentru modelul SLK 55 AMG Roadster. Modelul testat costă 60.691 euro.