Este chiar mai în vârstă decât o instituție cheie a capitalismului, Bursa Română de Valori, reînființată abia în 1995. Este, practic, sinonimă cu economia de piață de la noi din țară. Am făcut parte din echipa care a pornit acest proiect editorial. Tehnoredactare computerizată, computere Apple, infografii, tipar color… Toate prevesteau o schimbare uriașă pe care noile timpuri o vor aduce cu ele. O schimbare mai ales în mentalul colectiv, care nu reușise să depășească celebrele sloganuri "Nu ne vindem țara!" și "Noi muncim, nu gândim!".

E bine că între timp am învățat să gândim. E bine că, mulți dintre noi, am înțeles că avem nevoie de tehnologie, know-how și investiții. Că trebuie să existe deschidere către piețe bogate, care pot să susțină financiar produse sofisticate. Multe lucruri ne-am însușit în acești 24 de ani. Mai puține decât ne-am fi dorit, noi, cei care l-am înjurat pe Silviu Brucan, dar mult mai multe decât și-a dorit "Sistemul". Mă refer aici la oamenii proveniți din structurile vechii Securități sau din conducerea fostului PCR care au constituit primii "capitaliști" ai țării. Ei au câștigat din privatizări, ei au căpușat întreprinderi de stat, ei au vândut fabrici întregi la fier vechi. În multe locuri din România se poate vedea cu ochiul liber efectul acestei situații. Oriunde a existat continuitate de neclintit în structurile politice, au existat și anumite companii private care au prosperat, în relație invers proporțională cu prosperitatea populației.

Teleormanul este un exemplu cât se poate de concludent. Este uimitor cât de sărace au rămas diverse regiuni ale țării, unele chiar cu resurse semnificative și potențial, față de altele, chiar mai puțin avantajate geografic. Diferența? Acolo unde economia de piață și regulile ei și-au putut face loc în societate, oamenii au început să o ducă din ce în ce mai bine. Dincolo, unde singurele surse de venit au fost contractele cu statul și sifonarea resurselor din întreprinderile încă neprivatizate, sărăcia s-a simțit în continuare acasă.

Citiți în continuare Capital! Fie pe internet, fie în print. Uitați-vă la emisiunea noastră de la televizor (vom reveni după campania electorală)! Și, mai ales, gândiți cu propriul vostru cap! Doriți-vă schimbarea și mergeți înainte! Despre asta este brandul Capital, devenit între timp multi-media. Despre inițiativa privată, despre antreprenoriat, despre capitalism. Și despre cum să nu ne mai întoarcem niciodată la dictatură, indiferent de cât de nobil ar suna idealurile acesteia.

CLAUDIU ȘERBAN,
director editorial Capital