Inmultirea grevelor salariatilor de la Metrou si RATB, in ultima perioada, a determinat multi bucuresteni (dar nu numai) sa dea o caruta de bani la taxi sau sa intarzie la slujba, dupa ce au fost nevoiti sa parcurga kilometri buni pe jos. Cei care au avut la indemana o bicicleta s-au considerat norocosi.
Intentia noastra fiind aceea de a forma o imagine privind preturile si caracteristicile acestor mijloace de transport nepoluante comercializate pe piata romaneasca, am ales la intamplare, cateva firme.
In urma studierii ofertelor, am constatat ca o bicicleta buna se poate achizitiona cu aproximativ 1.500.000 lei. Mare atentie insa pe ce dati banii! Recent (in luna iunie a.c.) Oficiul pentru Protectia Consumatorului din Bucuresti a efectuat un control al bicicletelor aflate la vanzare in Capitala, ocazie cu care au fost „vizitati zece agenti economici. Rezultatul a fost ingrijorator: toti cei „calcati au primit sanctiuni contraventionale in valoare totala de 14,7 milioane lei! Dintre abaterile cele mai intalnite amintim: lipsa instructiunilor de utilizare in limba romana, comercializarea fara certificat de garantie, neomologarea bicicletelor de catre RAR, neechiparea corespunzatoare pentru a putea circula pe drumurile publice. Deci, atunci cand cumparati un astfel de produs, interesati-va mai intai de certificatul de garantie (garantia trebuie sa fie de minimum 18 luni), si solicitati manualul de utilizare (in limba romana) si echipati-l corespunzator (in cazul in care nu este) cu accesoriile indicate de lege (lampa de lumina alba in fata, sonerie, dispozitiv reflectorizant in spate). Acestea din urma sunt foarte importante mai ales in conditiile in care drumurile din Romania nu au prevazuta o banda speciala pentru circulatia biciclistilor.
Bicicletele cochete
au succes
Pe langa aceste observatii, mai adaugam un alt criteriu foarte important de alegere a unei biciclete: piesele de schimb si service-ul in garantie si postgarantie. Deci, nu va lasati ispititi de preturile tentante ale bicicletelor vandute pe marginea drumului de catre diverse societati care nu au nici o legatura cu vanzarea de biciclete (in afara de profit). Cu alte cuvinte, este recomandat sa cumparati din magazine specializate, care au la vanzare si piese de schimb si asigura service. „Pentru ca bicicleta este privita in Romania ca un produs de folosinta indelungata, alegerea ei presupune indeplinirea mai multor factori: siguranta in exploatare, un raport pret/calitate bun, o certitudine a cumparatorului ca, dupa achizitionarea bicicletei, beneficiaza de un service competent atat in perioada de garantie, cat si in postgarantie, un design atragator, precum si dotarea cu diverse accesorii ce ii confera facilitati in exploatare”, precizeaza Dorin
Hociung, seful departamentului de marketing de la Tohan SA din Brasov. Societatea mentionata este producatorul popularei biciclete marca Pegas, care, in 51 de ani de la lansare, a reusit sa fie apreciata in special datorita robustetei, fiabilitatii si mai ales duratei medii de utilizare. De precizat ca firma brasoveana s-a adaptat repede la exigentele consumatorilor si a scos pe piata biciclete echipate cu componente bine cotate pe plan international (de exemplu, importa echipamente Shimano).
Din cauza legislatiei in vigoare, scrisa pe genunchi de minti obosite, pe piata bicicletelor domneste o anomalie care nemultumeste producatorii autohtoni si care incurajeaza importurile. Firmele importatoare nu platesc taxe vamale la bicicletele aduse din
CEFTA, in schimb producatorii romani platesc taxe vamale la echipamentele si accesoriile importate din Est. Mentionam ca majoritatea produselor aduse din Occident sunt dotate cu aceleasi echipamente asiatice. Singura diferenta este ca in Vest sunt create locuri de munca pentru a asambla biciclete, dupa care firmele respective beneficiaza de facilitati la export. Acestea ajung sa fie comercializate in Romania la preturi care dau peste cap socotelile producatorilor si ii duc la sapa de lemn.
Aurelian Buliga