Patru sms-uri promoţionale pleacă în fiecare secundă către abonaţii GSM. Publicitatea pe telefonul mobil a crescut cu 50% faţă de anul trecut, piaţa promovării prin mesaje scrise fiind estimată, în acest an, la şapte milioane de euro. Campaniile care conţin mesaje publicitare trimise pe telefoanele mobile au evoluat, în ultimii ani, de la un simplu sms expediat către o masă largă de clienţi, la campanii în care mesajele au formă diferită şi sunt adaptate profilului
Patru sms-uri promoţionale pleacă în fiecare secundă către abonaţii GSM. Publicitatea pe telefonul mobil a crescut cu 50% faţă de anul trecut, piaţa promovării prin mesaje scrise fiind estimată, în acest an, la şapte milioane de euro.
Campaniile care conţin mesaje publicitare trimise pe telefoanele mobile au evoluat, în ultimii ani, de la un simplu sms expediat către o masă largă de clienţi, la campanii în care mesajele au formă diferită şi sunt adaptate profilului clientului. Într-o campanie de marketing prin sms sau mms, destinatarii sunt selectaţi de compania care realizează campania integrată sau de o firmă specializată ce deţine şi operează baze de date proprii, în timp ce operatori precum Vodafone, Orange sau Cosmote oferă platforma tehnică pentru livrarea unor astfel de mesaje către destinatari. „Cele mai frecvente sunt campaniile adresate utilizatorilor care şi-au dat acordul să primească mesaje promoţionale“, explică Gabriela Voinea, senior product manager la Orange România. Mesajele trimise oferă informaţii diverse, de la promoţii la produse şi servicii noi sau loterii pentru creşterea vânzărilor.
Potrivit Andreei Stănescu, senior director la Vodafone România, avantajele campaniilor de advertising pe telefonul mobil decurg din posibilităţile de selectare a audienţei, viteza cu care mesajul ajunge la grupul selectat, controlul asupra campaniilor, posibilitatea dialogului cu grupul-ţintă şi flexibilitatea geografică.
Tedinţa pe piaţa de publicitate este ca majoritatea campaniilor integrate, desfăşurate de o companie pentru promovarea unui produs, să conţină şi o componentă care implică telefonia mobilă sau internetul, este de părere Ciprian Negură, şef birou servicii cu valoare adăugată la Cosmote România. Acestă preferinţă este în creştere, spune el, deoarece mesajul poate fi direcţionat exclusiv către un anumit public-ţintă, iar costurile sunt mai reduse decât cele ale publicităţii tradiţionale.
Băncile, cei mai mari clienţi de publicitate pe mobil
Publicitatea pe telefonul mobil este folosită cu precădere de companiile din sectorul financiar-bancar, telecom, retail şi producătorii de ţigări. „Lunar, se trimit între 10 şi 12 milioane de mesaje scrise promoţionale“, spune Antonio Éram, CEO al Netopya Sistem, companie ce operează web2sms, un sistem de management al campaniilor desfăşurate pe telefonul mobil. În ultimele luni, volumul de mesaje scrise al web2sms a crescut cu 30%-50%, ajungând în luna martie la aproximativ două milioane de mesaje. În acest context, Antonio Éram estimează că piaţa de publicitate prin mesaje scrise va ajunge, în 2008, la şase-şapte milioane de euro, venituri duble comparativ cu anul trecut.
Pe lângă campaniile clasice de mesaje, publicitatea pe telefonul mobil presupune şi alte posibilităţi de a interacţiona cu publicul. „Pe plan local, nu sunt încă folosite avantajele telefonului mobil în marketing la nivelul la care trebuie, respectiv pentru experienţă de brand. Pe viitor, marketingul pe telefonul mobil din România va rămâne încă în zona de informaţie, dar se va extinde şi spre noi categorii“, spune Mugur Pătraşcu, managing director la agenţia Ileo. Alte exemple de folosire a mobilului sunt voucherele-cadou din partea magazinelor, trimise pe telefonul mobil. „Pe măsură ce creşte concurenţa pe segmentul de retail, jucătorii vor apela la acest tip de promovare pentru a se remarca în faţa clienţilor“, spune Pătraşcu.
În contextul competiţiilor sportive din acest an, brandurile ar putea oferi informaţii în timp real din timpul meciurilor, respectiv conţinut dedicat telefoniei mobile. „Campionatul European de fotbal va aduce multiple oportunităţi clienţilor de publicitate şi vom putea vedea chiar primele utilizări profesionale în zona de conţinut de advertising“, conchide Mugur Pătraşcu.