În funcţie de numărul de participanţi, dar şi de profesor, durată şi amplasare, un program complex de training poate costa între 500 de euro şi 3.500 de euro pentru fiecare angajat.
Costul mediu per angajat al programelor de educare a personalului din companiile româneşti a fost, anul trecut, de 92 euro, potrivit studiului Romanian HR Profile 2006, realizat de Business Edu. Sunt însă situaţii în care compania poate plăti chiar şi peste 2.000 de euro pentru un salariat, în cadrul unui singur curs. Este cazul trainingului de vânzări SPIN Selling Skills, importat în România de grupul Trend Consult. „Nu vorbim numai de cursuri în sală, ci de generarea unui număr cât mai mare de experienţe reale, din care participanţii să poată învăţa. În concluzie, costurile diferă în funcţie de stimulii pentru învăţare preferaţi“, spune Mihai Moraru, managing partner al departamentului Sales Academy din cadrul Trend Consult.
Prestigiul şi experienţa trainerului, durata programului, numărul de participanţi sau sala de curs sunt alţi câţiva factori care determină costul unui training. „Unele aspecte pot fi considerate amănunte, dar sunt exact acele lucruri abia perceptibile care îl fac pe cursant să se simtă relaxat, bine-venit, să-l introducă şi să-l menţină într-o atmosferă propice învăţării“, explică Mihaela Pantiş, managing director al companiei Qualians. „De exemplu, spune ea, dimineaţa îi aşteptăm cu croissante, fructe şi iaurt, astfel încât, dacă au sărit peste micul dejun, să nu-şi petreacă prima parte a trainingului cu gândul la prima pauză“. Toate programele din portofoliul Qualians au acelaşi tarif: 369 euro/ participant pentru trainingurile de o zi si 539 euro/participant pentru cele de două zile. Pe lângă alte cursuri de acest tip, suma pare cel puţin modestă.
Cât de sus poate urca ştacheta
Codecs, companie înfiinţată în 1993 şi unul dintre primii furnizori de programe MBA de pe piaţa autohtonă, ocupă primul loc într-un clasament al furnizorilor de training, realizat de companiile de profil Business Edu şi Corporate Dynamics. Tarifele practicate de ei sunt pe măsură. „Programele de training costă de la 1.000 de euro pe zi până la 2.000 de euro pe zi, fără TVA, în funcţie de subiect şi de trainer sau consultant“, spune Cătălin Ionescu, general manager al Codecs. Din experienţa sa, costurile programelor furnizate depind în primul rând de ce vrea exact clientul şi de durata instruirii. „Este vorba de obiectivele clientului, de cât sunt ele de clare şi de cât timp ne ia nouă să lămurim aceste aspecte alături de el. Dacă depăşeşte durata unei zile, această consultanţă se taxează“, afirmă Ionescu. „Penalizarea“ nu este de neglijat, ţinând cont că o oră de consultanţă furnizată de reprezentanţii Codecs costă 350 de euro.
Românii se uită strâmb la preţ
Dacă firma optează pentru un program de dezvoltare organizaţională, se poate ajunge până la un total de 80.000-100.000 euro. Ocupantul locului 3 în top, TMI, aplică acelaşi tarif, peste 2.000 de euro, indiferent de tipul cursului. Nu toate companiile reacţionează la fel în faţa facturilor cu trei zerouri pe cap de angajat. Potrivit directorului Codecs, cel mai greu este de stabilit o colaborare cu IMM-urile, care sunt mai interesate de cost decât de conţinutul cursului.
Nici marile companii româneşti nu sunt prea deschise la astfel de programe, iar atunci când se hotărăsc totuşi să-şi instruiască angajaţii, o fac mai degrabă „pe pile“. Cele mai dispuse să plătească pentru educarea salariaţilor sunt, aşa cum era de aşteptat, multinaţionalele. „Acestea sunt interesate de brandul companiei de la care cumpără şi de calitatea programului. Sunt sensibile şi la ce «este la modă» în acel moment pe piaţă“, spune Cătălin Ionescu. La nivelul pieţei, este estimat că programele de instruire a angajaţilor reprezintă cel mult 1,5% din totalul cheltuielilor cu forţa de muncă.
România, 2% din trainingul european
INTERNET Spre deosebire de mediul de lucru autohton, trainingul virtual se bucură de mare popularitate printre americani, 60% din angajaţi fiind înscrişi la cursuri online.
EVOLUŢIE La nivelul Statelor Unite, piaţa de corporate training va creşte până la finalul acestui an cu 9,3 procente, ajungând la 13,5 miliarde de dolari. Datele provin din studiul anual realizat de compania Simba Information, care observă că aceasta este cea mai mare creştere în domeniu de după 1990. Invers faţă de situaţia din România, multinaţionalele cheltuiesc, în SUA, de două ori mai puţine resurse financiare cu educarea angajaţilor decât companiile mici şi mijlocii. În medie, companiile americane cheltuiesc 1.400 de dolari pe cap de angajat. Suma minimă se înregistrează în retail (200 de dolari), iar cea maximă, în serviciile financiare (4.000 de dolari).
CREŞTERE Piaţa europeană are aceeaşi valoare ca cea de peste Ocean, anul trecut înregistrând valoarea de 13 miliarde de dolari. Mai mult, pentru 2007 este preconizată o creştere de 15 procente, alimentată de popularitatea în creştere a programelor în statele din sud-estul Europei, care până acum aproape că nu contau din acest punct de vedere.
LENT În România, specialiştii estimează că întreaga piaţă de instruire corporatistă se situează în jurul sumei de 30 de milioane de euro.