intalnite in hoteluri, pentru care se dau anunturi de angajare in presa si pentru care se organizeaza concursuri de selectie de multi ani de zile inca nu au fost nominalizate in Codul Ocupatiilor (COR). Lanturile hoteliere internationale au aceleasi joburi -care presupun aceleasi responsabilitati – in toate tarile in care marca respectiva este prezenta. „De exemplu, vom regasi cu siguranta o pozitie care exista la Grand Hotel Marriott din Bucuresti in orice alt hotel Marriott din lume, fie ca este in Thailanda sau in Marea Britanie”, explica Liliana Simion, director de resurse umane la Marriott Grand Hotel din Capitala. Lista posturilor cu denumiri neobisnuite a crescut spectaculos in ultimii ani, la fel ca si interesul celor aflati in cautarea unor astfel de locuri de munca. Aceasta, in conditiile in care numarul hotelurilor din Romania se majoreaza constant, iar din ce in ce mai multe lanturi internationale si-au anuntat intentia de a intra pe piata. Prima nemultumire a angajatului apare cand isi schimba locul de munca. „Atunci, fericitul posesor al titlului de „Steward” sau „Maitre d’ Hotel” constata ca in carnetul sau de munca scrie de fapt ingrijitor sau sef de restaurant, in nici un caz functia cu nume frumos pe care fusese incheiat contractul. Multi angajati au avut nevoie de copii dupa cartile de munca pentru a obtine credite de la banci si au fost nemultumiti de ceea ce scria acolo”, spune Liliana Simion.Pe de alta parte, Liliana Simion spune ca este intre ciocan si nicovala. „Angajatii nu inteleg de ce exista discrepante intre denumirea functiei lor, incetatenita in companie, si ce scrie in carnetul de munca. Ei nu cunosc restrictiile Camerei de munca si traiesc cu impresia ca noi nu vrem sa le facem corect incadrarea. Se simt frustrati”. Ceea ce este de inteles, dat fiind faptul ca denumirile englezesti au corespondente uneori hilare in romana. De exemplu, Maitre d’Hotel, persoana care este seful tuturor ospatarilor si a carei pozitie este similara cu cea de sef de restaurant, are in COR echivalentul de sef serviciu. Pozitia de Steward, persoana care face curat in zona de restaurante, are in COR echivalentul de ingrijitor-cladiri!!! De fapt, problemele apar inca de la recrutare. La putin timp dupa deschiderea Grand Hotel Marriott, la un targ de job-uri, candidatii au fost scandalizati de faptul ca pentru o pozitie de camerista erau obligatorii cunostinte minime de limba engleza. „Insa camerista este una dintre primele persoane la care clientul apeleaza daca are o problema in camera, iar majoritatea clientilor nostri sunt straini”, explica Liliana Simion. O alta problema este lipsa unor scoli hoteliere la standarde internationale, asa cum exista in Elvetia sau in SUA. In afara Centrului National de Educatie Permanenta in Turism din Capitala si de Academia de Studii Economice, care nu are inca o facultate de turism, nu mai exista nici o alta varianta pana la inceputul acestui an. Grupul francez Accor, prezent in Romania cu un hotel Ibis, un hotel Sofitel si inca un hotel Novotel in constructie, a deschis Academia Accor, care va oferi training si consultanta in domeniul hotelier si nu numai. „Cursurile noastre au la baza module predate si testate de Academia din Franta. Iar metodele de pregatire sunt multiple: de la pregatirea la locul de munca si la cursuri la distanta pana la pregatirea clasica, in salile Academiei, cu instructori si studii de caz”, afirma Bogdan Comanescu, directorul Academiei Accor din Romania. Reprezentantii industriei sunt de parere ca o educatie solida in domeniu va duce la diminuarea cheltuielilor pe care angajatorii le au cu instruirea proaspetilor angajati. Pe de alta parte spera ca majorarea numarului de marci hoteliere straine prezente in Romania va avea ca rezultat, in cele din urma, „modernizarea” Codului Ocupational.

Unde poti invata meseriile hoteliere
· Academia de Studii Economice Bucuresti – Cursuri de perfectionare – Marketing turistic, Gestiune hoteliera – Master – Administrarea afacerilor din industria ospitalitatii
· Centrul National de Educatie Permanenta in Turism – are diverse cursuri, de la programe de calificare la programe de perfectionare, cum ar fi: agent de turism, ghid de turism, receptioner hotel, camerista, bucatar, cofetar, patiser, ospatar, managementul activitatilor din turism, managementul activitatii hoteliere, managementul activitatii de alimentatie.
· Academia Accor – Cursuri destinate managerilor si personalului din hoteluri si restaurante, cursuri de dezvoltare a abilitatilor profesionale specifice domeniului, cum ar fi primirea clientilor, comunicarea cu clientii, managementul situational, tehnici de vanzare, tehnici si reguli de servire, managementul conflictelor, fidelizarea clientilor.

De la receptioner la seful a 70 de angajati
„Unul dintre profesorii mei m-a trimis aici la un interviu, in ajunul Craciunului. Dupa interviu a trebuit sa ma intorc la camin sa-mi despachetez bagajele, intrucat, in loc sa merg acasa, am ramas sa lucrez in hotel”, isi aminteste Lucian cum a inceput totul. Dupa sase luni, el a devenit responsabil cu rezervarile (reservations clerk), iar dupa un an a avansat, devenind reservations supervisor. In 1999 s-a mutat la Best Western Parc, din nou pe o pozitie mai buna, front office manager, cu alte cuvinte, avand in subordine intreaga activitate din receptie. Aici a stat doi ani, iar apoi, „La deschiderea hotelului Ibis, am trimis si eu un CV, m-au chemat la interviu si m-am transferat acolo, pe aceeasi pozitie”, spune Lucian. si cum prima dragoste nu se uita niciodata, cand s-a redeschis fostul hotel Dorobanti, Lucian a redevenit parte a echipei. Postul de Room Division Manager presupune mari responsabilitati, 70 de oameni in subordine si supervizarea a doua sectoare principale: front office (receptia) si house keeping (etajele si camerele). Mai exact, sectorul de front office inseamna inregistrarea clientilor, furnizarea tuturor informatiilor necesare acestora, intocmirea notelor de plata, gestionarea platilor, reclamatiile clientilor. Sectorul house keeping presupune inspectarea zilnica a etajelor si a camerelor, respectarea standardelor impuse de lantul international, respectarea bugetului de cheltuieli, alcatuirea statisticilor (numar de clienti, grad de ocupare etc).