Meta a primit amenzi de 390 milioane de euro pentru încălcarea GDPR. Compania şi-a încălcat obligaţiile de transparenţă

Mai precis, Comisia irlandeză pentru protecţia datelor (DPC) a transmis că Meta şi-a încălcat „obligaţiile în materie de transparenţă” şi se foloseşte de o bază juridică eronată „pentru a procesa datele cu caracter personal în scopuri de publicitate” ţintită.

Sancţiunea urmează după adoptarea la începutul lunii decembrie a trei decizii cu caracter obligatoriu de către Comitetul european privind protecţia datelor (CEPD), conform afp.com

Una dintre ele, referitoare la WhatsApp, a fost notificată ulterior DPC şi va face obiectul unei decizii săptămâna viitoare.

Asociaţia NOYB lansează acuzații grave la adresa Meta

Potrivit sursei menționate, asociaţia NOYB de apărare a vieţii private, aflată la originea celor trei plângeri împotriva Meta, acuză gigantul american că reinterpretează consimţământul „ca un simplu contract de drept civil”, care nu permite refuzarea publicităţii ţintite.

În octombrie 2021, autoritatea irlandeză propusese iniţial un proiect de decizie care valida baza juridică utilizată de Facebook şi propunea o amendă între 26 şi 36 milioane de euro pentru lipsă de transparenţă.

Autoritatea franceză de protecţie a datelor personale şi alte autorităţi de reglementare şi-au exprimat dezacordul faţă de acest proiect de sancţiuni, considerându-l mult prea slab. Ele au cerut CEPD să judece diferendul, iar aceasta le-a dat câştig de cauză în chestiunea bazei juridice.

Asociaţia NOYB a salutat miercuri decizia, considerând că ea va obliga Meta să creeze „o opţiune de consimţământ da/nu’ pentru utilizarea datelor personale ale utilizatorilor săi, fără de care compania ‘nu le poate utiliza datele personale pentru o publicitate personalizată”.

Drept răspuns, Meta şi-a declarat „dezamăgirea” faţă de decizie şi şi-a anunţat intenţia de a face apel, „atât pe fond, cât şi faţă de amenzi”, conform sursei menționate.

„Dezbaterea în jurul bazelor juridice durează de ceva timp şi companiile sunt confruntate cu o lipsă de certitudini de reglementare în acest domeniu. Aceste decizii nu împiedică publicitatea ţintită sau personalizată. (…) Firmele de publicitate pot continua să utilizeze platformele noastre pentru a viza clienţi potenţiali, a-şi dezvolta activitatea şi a crea noi pieţe”, consideră Meta.

Amintim că autoritatea irlandeză a condamnat deja gigantul californian în septembrie la o amendă de 405 milioane de euro pentru abateri în ce priveşte procesarea datelor minorilor, iar în noiembrie la o amendă de 265 milioane de euro pentru protejarea insuficientă a datelor utilizatorilor.