Meta ar putea fi amendată cu peste 12 miliarde de euro de către UE. Compania încalcă normele privind datele cu caracter personal

Conform deciziei UE, Meta trebuie să obțină consimțământul utilizatorilor pentru a combina datele colectate de la diversele sale servicii în vederea creării de profiluri destinate publicității.

În încercarea de a se conforma regulamentelor, compania americană a introdus opțiunea unui abonament plătit pentru utilizatorii Facebook și Instagram, permițându-le să evite să fie țintiți de publicitate. În schimb, utilizatorii care doresc să utilizeze serviciile gratuit trebuie să fie de acord să furnizeze datele lor.

Instagram logo
SURSA FOTO: Dreamstime

Directiva privind serviciile digitale (DMA), care a devenit complet operațională la începutul lunii martie, este menită să ofere utilizatorilor europeni puterea de a decide asupra propriilor lor date, a subliniat el.

„Meta a forţat milioane de utilizatori din întreaga UE să facă o alegere binară: să plătească sau să consimtă. Conform constatărilor noastre preliminare, aceasta este o încălcare” a Regulamentului privind pieţele digitale (DMA), a declarat comisarul pentru afaceri digitale Thierry Breton pentru X.

Meta susține că modelul său de abonament este în conformitate cu DMA. Un purtător de cuvânt de la Meta a declarat:

„Așteptăm cu nerăbdare să continuăm un dialog constructiv cu Comisia Europeană pentru a încheia această anchetă.”

Comisia Europeană consideră că modelul Meta nu respectă regulamentele UE, în special deoarece nu permite utilizatorilor să își exercite liber dreptul de a consimți la combinarea datelor lor cu caracter personal între diversele sale platforme.

Meta este luată în colimator după Apple

Executivul UE a subliniat într-o declarație că giganții tehnologici precum Meta au reușit să impună condiții de serviciu utilizatorilor lor, permițându-le să colecteze cantități mari de date personale, ceea ce le conferă un avantaj competitiv față de alți concurenți.

Aceasta este a doua oară când un gigant digital este acuzat în baza DMA, după o investigație deschisă la 25 martie. Săptămâna trecută, Comisia Europeană a acuzat Apple că ar fi încălcat normele europene de concurență prin App Store-ul său.

Meta are acum dreptul să își exercite apărarea, având acces la dosar și putând răspunde în scris la constatările preliminare.

Dacă constatările sunt confirmate, Comisia va adopta o decizie finală de neconformitate până la sfârșitul lunii martie 2025.

Meta riscă o amendă de până la 10% din cifra sa de afaceri mondială, care a atins aproximativ 125 miliarde de euro anul trecut: o amendă care ar putea depăși 12 miliarde de euro în cazul în care grupul condus de Mark Zuckerberg nu respectă normele UE.

DMA a fost introdus pentru a permite luarea unor măsuri mai rapide și mai eficiente împotriva abuzurilor de concurență ale giganților digitali, protejând astfel inovația și creșterea întreprinderilor noi înființate în Europa și oferind consumatorilor mai multe opțiuni.

În afară de Apple, noul regulament se aplică și altor patru giganți americani – Alphabet (Google), Amazon, Apple, Meta, Microsoft – precum și rețelei sociale TikTok, deținută de grupul chinez ByteDance, și platformei olandeze de rezervări hoteliere Booking.com.

De asemenea, o investigație a fost deschisă împotriva Alphabet (Google) pentru presupuse încălcări ale DMA.