Metrorex și USLM nu au ajuns la un acord pentru noul Contract Colectiv de Muncă
Liderul sindical, Marian Artimon, a avertizat că, dacă situația nu va fi rezolvată, angajații Metrorex sunt pregătiți să ia măsuri drastice. „Mergem până la capăt, cu grevă generală,” a declarat Artimon, marcând o posibilă criză de proporții.
Contractul Colectiv de Muncă de la Metrorex, care expiră la 1 octombrie, este în prezent subiectul unor negocieri intense, în cadrul cărora sindicaliștii cer, pe lângă semnarea unui nou acord, condiții mai bune de muncă, o finanțare adecvată, angajarea de personal suplimentar și asigurări de sănătate și de serviciu pentru angajați.
Situația tensionată dintre conducerea Metrorex și sindicat derivă din refuzul administrației de a acorda creșteri salariale, invocând limitări legale. În schimb, sindicaliștii pun sub semnul întrebării această justificare, menționând exemplul Societății de Transport București (STB), unde s-au acordat atât majorări salariale, cât și beneficii suplimentare, cum ar fi bonuri de masă.
„Conducerea nu vrea să stea de vorbă cu noi. Spun că legea nu le permite să facă majorări salariale. Dar la STB cum de s-a putut? Le-au dat și bonuri, și ce au cerut. La noi nu se poate? Dacă nu ajungem la o înțelegere, vom demara toate procedurile pentru o grevă. Vom ajunge chiar și la o grevă generală, mergem până la capăt”, a declarat Marian Artimon pentru Gândul.
La acestea se adaugă și alte cerințe ale sindicaliștilor: condiții mai bune de muncă, o finanțare adecvată pentru companie, angajarea de personal suplimentar și asigurări de sănătate pentru angajați. O mare parte dintre muncitorii de la metrou se apropie de vârsta de pensionare, iar volumul de muncă suplimentar este împins către angajații rămași, lucru care, potrivit liderilor sindicali, afectează grav siguranța operațională și sănătatea acestora.
„În condițiile în care pleacă foarte mulți oameni la pensie, sarcinile acestora sunt preluate de oamenii care rămân. Asta înseamnă muncă în plus, fără mai mulți bani. Presiune mai mare, ceea ce este foarte periculos pentru siguranța călătorilor. Dacă cei din conducere nu vor înțelege cerințele noastre, cu siguranță, la sfârșitul lunii octombrie declanșăm proteste, se poate ajunge și la grevă”, spun sursele .
Impactul unei greve la metrou ar fi devastator
O grevă generală la metrou, în special în perioada de vârf a anului școlar și universitar, ar avea un impact devastator asupra mobilității în București, în special având în vedere că ne aflăm în plin sezon de școală și universitar. Practic, o astfel de soluție ar bloca complet Bucureștiul.
Într-o situație similară, în martie 2021, o grevă generală a perturbat complet circulația în capitală, generând o reacție puternică din partea publicului și a autorităților, și culminând cu excluderea lui Ion Rădoi din cadrul Sindicatului Liber Metrou. Acum, un nou conflict riscă să ducă la un scenariu similar, cu consecințe majore pentru locuitorii orașului.
Pe lângă aceste tensiuni, condițiile grele de muncă din subteran continuă să afecteze starea de sănătate a angajaților. Marian Artimon a subliniat că „din cauza condițiilor grele din subteran, majoritatea colegilor au probleme cardio-respiratorii, mai ales din cauza proastei ventilații. Sunt și câmpuri electromagnetice. Undeva la 70% dintre colegi au probleme cardio-vasculare și de respirație”.
Într-o perioadă în care siguranța și sănătatea angajaților sunt în prim-planul discuțiilor globale, conflictul de la Metrorex ar putea escalada rapid dacă nu se vor găsi soluții rapide pentru nevoile angajaților și pentru bugetul companiei.