Corpul de Control al MFE a descoperit licitaţii trucate şi rapoarte de implementare false la două proiecte derulate cu bani europeni de Consiliul Judeţean Suceava, potrivit unui comunicat al ministerului.
"Serviciul Corp Control, Anticorupţie şi Integritate din Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a finalizat controlul privind implementarea a două proiecte de e-guvernare, cu fonduri europene, de către Consiliul Judeţean Suceava (CJ). Furnizorii de hardware şi soluţii IT din aceste proiecte sunt SC Expert One Research SRL şi SC Siveco România SRL. Ancheta a constatat licitaţii trucate şi rapoarte de implementare false, acceptate ca atare de către Organismul Intermediar pentru Promovarea Societă?ii Informaţionale (OIPSI)", se arată în comunicat.
Valoarea totală a proiectelor se ridică la 13,3 milioane de lei, din care 7,1 milioane de lei fără TVA s-au cheltuit pentru IT.
Concluziile raportului au fost înaintate către Direcţia Naţională Anticorupţie.
Obiectul controlului l-au reprezentat proiectele CJ Suceava "Implementarea de soluţii de e-guvernare la nivelul a 15 localităţi din judeţul Suceava I" (cod SMIS 48451, contract din 5 septembrie 2014 cu SC SIVECO România SRL), şi "Implementarea de soluţii de e-guvernare la nivelul a 15 localităţi din judeţul Suceava III' (cod SMIS 48457, contract din 20 august 2014 cu SC Expert One Research SRL). Prin aceste proiecte, CJ Suceava trebuia să achiziţioneze o soluţie informatică şi componente hardware necesare pentru a informatiza o serie de servicii oferite de primăriile din localităţile judeţului: registrul agricol, serviciul de taxe şi impozite locale, serviciul financiar şi cel de contabilitate, resurse umane, management documente, componente de management proiecte.
În urma verificărilor, echipa de control a constatat o serie de nereguli: nevoia de achiziţii IT a fost creată artificial; oferte câştigătoare neconforme şi tratament neegal aplicat ofertanţilor; criterii de calificare restrictive; procesul de atribuire a contractelor "cu dedicaţie"; soluţia informatică implementată nefuncţională în parametrii prevăzuţi în contract; raportări false.
"În concluzie, Raportul constată faptul că 'ofertarea de condiţii/elemente optime, prin documentele tehnico-financiare prezentate la licitaţie, în scopul îndeplinirii cerinţelor caietului de sarcini, dar neîndeplinirea acestora în final (având concursul beneficiarului cât şi al OIPSI) poate fi încadrată la secţiunea a 41-a "infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene" din L.78/2000, cu atât mai mult cu cât din start s-a creat o necesitate artificială, iar soluţiile tehnice diferă deşi se dorea o integrare a sistemelor informatice", se mai arată în comunicat.
Raportul este primul rezultat al controlului tematic cerut de conducerea MFE asupra proiectelor de informatizare a instituţiilor publice.
AGERPRES