Directiva 1999/44/UE privind vânzarea produselor de consum si garantiile asociate a fost transpusa în legislatia bulgara. Normele se aplica pentru achizitionarea de bunuri mobile materiale. Exista doua tipuri de garantii -legale si comerciale.

Vânzatorul va fi raspunde pentru orice lipsa de conformitate a produsului cu contractul de vânzare, care exista în momentul livrarii produsului si care apare în termen de maxim doi an de la data livrarii.

Orice lipsa de conformitate a produsului de consum cu contractul de vânzare, care apare în termen de 6 luni de la livrarea produsului, este considerata a fi existat la momentul livrarii sale, cu exceptia cazului în care aceasta prezumtie este incompatibila cu natura produsului sau a lipsei de conformitate.

În momentul aparitiei lipsei de conformitate consumatorul are dreptul de a solicita aducerea produsului la conformitate. În acest caz, consumatorul poate alege între repararea produsului sau înlocuirea sa cu unul nou, cu exceptia cazului în care acest lucru este imposibil.

Aducerea produsului la conformitate trebuie sa fie gratuita. Daca sunt îndeplinite conditiile, consumatorul poate solicita si:

1. desfiintarea contractului si restituirea sumei platite sau

2. reducerea pretului. Consumatorul nu are dreptul de a solicita rambursarea sumei platite sau reducerea de pretului produsului, în cazul în care vânzatorul este de acord sa înlocuiasca produsul cu unul nou sau efectueaza reparatia în termen de o luna de la depunerea plângerii de catre consumator.

Garantia comerciala reprezinta orice obligatie asumata de vânzator sau producator prin declaratii publice sau publicitate, de a rambursa pretul platit de consumator, de a înlocui sau repara produsul în cazul aparitiei unei lipse de conformitate, fara a impune consumatorului cheltuieli suplimentare.

Indiferent de faptul ca exista sau nu o garantie comerciala, vânzatorul va raspunde pentru orice lipsa de conformitate aparuta în temeiul garantiei legale.

Înlocuirea

Vânzatorul nu este obligat sa înlocuiasca un produs daca acesta functioneaza normal si nu prezinta nicio lipsa de conformitate.

Preturi

Moneda nationala a Bulgariei este Leva.

Pretul trebuie sa fie afisat pe produse sau în apropierea acestora. TVA trebuie sa fie inclusa în pret. Vânzatorul este obligat sa emita un bon pentru consumator. În cazul în care vânzatorul nu reuseste sa emita acest bon, autoritatile pot dispune sanctiuni.

Taxe

În Bulgaria nivelul TVA este de 20% pentru toate produsele si serviciile.

Modalitati de plata

Cele mai comune modalitati de plata în Bulgaria sunt în numerar, card de credit si de debit.

Reduceri

Vânzarile de soldare pot fi realizate la sfârsitul verii si la sfârsitul iernii. Sfarsitul de vara sau de iarna au perioade, nefiind restrictionate prin lege.

În timpul reducerilor de pret consumatorul are aceleasi drepturi ca si pentru vânzarile normale, cu privire la lipsa de conformitate.

Orice reducere de pret trebuie sa fie anuntata într-un mod clar, lizibil pentru fiecare produs sau grup de produse identice:
• prin mentionarea noului pret lânga pretul vechi, care va fi barat, sau
• prin mentiunea”pret nou”, „pretvechi” lânga valorile corespunzatoare, sau
• prin mentionarea reducerii procentuale si a noului pret lânga pretul vechi, care va fi barat.

Orare de functionare

Centre comerciale si mall-uri:
Luni -Vineri -10.00-22.00
Sâmbata -10.00-21.00/22.00
Duminica -10.00-15.00

Alte magazine:
Luni -Vineri 9.00-19.00
Sâmbata 9.00-14.00
Duminica si de sarbatori oficiale -cele mai multe dintre ele sunt închise.

În orasele mari, pot fi gasite benzinarii cu restaurante fast-food (burgeri, hotdog, bauturi, etc.), care sunt deschise 24 / 7.

Banci:
Luni -Vineri -9.00-16.30

Oficii postale :
Luni -Vineri -8.00-16.30
Joi -8.00-13.00

Informatii turistice

În cele mai multe orase din Bulgaria exista centre de informare turistica ce furnizeaza informatii de interes turistic.

Sursa: Centrul European al Consumatorilor Romania