Marius Budăi, detalii despre a doua etapă de recalculare a pensiilor
Fostul ministru al Muncii, Marius Budăi, a dat detalii cu privire la a doua etapă de recalculare a pensiilor, care vizează pensionarii care au avut venituri nepermanente și s-au pensionat înainte de anul 2001.
Această recalculare reprezintă o oportunitate pentru pensionarii care au beneficiat de sporuri, prime sau alte venituri suplimentare să își aducă documentele necesare la casele de pensii și să beneficieze de o recalculare a pensiei.
Documentele necesare și costurile aferente
Pensionarii trebuie să depună adeverințe care să ateste veniturile lor nepermanente la casele teritoriale de pensii. Angajatorii sunt obligați să elibereze aceste documente fără costuri, însă în situația în care angajatorul a falimentat, documentele se găsesc la firmele de arhivare. Costul acestor adeverințe poate fi însă unul ridicat, ajungând la mii de lei în unele cazuri.
Marius Budăi a subliniat importanța acestor adeverințe și a explicat că recalcularea pensiilor nu este o simplă recalculare, ci o recunoaștere a drepturilor pensionarilor legate de sporurile cu caracter nepermanent. El a adăugat că, în cazul în care adeverințele au fost deja depuse la dosar conform legislației de la acea vreme, nu este necesar ca pensionarii să le depună din nou.
Procedura de recalculare și termenele
Începând cu 1 septembrie 2024, pensionarii au la dispoziție o perioadă de șase luni pentru a depune aceste adeverințe. Procesul de recalculare va începe în luna martie 2025, iar sumele recalculate vor fi acordate începând cu 1 septembrie, inclusiv pentru cei care depun documentele ulterior perioadei de șase luni.
Totodată, pensionarii care își găsesc ulterior documentele pot depune cereri de recalculare, iar drepturile vor fi acordate începând cu luna următoare.
„Vorbim de acele sporuri cu caracter nepermanent. Eu vă spun, ca practician, că am văzut foarte multe dosare, mii, poate chiar peste 10 mii de dosare când eram director la Botoșani, unde fiecare cetățean își depunea acea adeverință, sunt foarte multe dosare unde acele adeverințe sunt deja la dosar.
Vreau să fac precizarea pentru acei seniori că, dacă acele adeverințe sunt în conformitate cu legislația de atunci, nu cu legislația de acum, pentru că acum, prin anexa la legea 360, s-a schimbat puțin forma adeverinței, dar dacă acele adeverințe sunt în conformitate cu legile de atunci, acele adeverințe sunt luate în calcul acum fără să trebuiască să mai vină să le depună din nou”, a spus Marius Budăi la România TV.
Problemă pentru pensionarii care nu au documentele
Marius Budăi a explicat că pentru pensionarii care au lucrat după anul 2001, datele sunt deja centralizate și nu este necesară obținerea unor adeverințe, întrucât acestea se află în sistemul informatic al Casei Naționale de Pensii.
„Mai este o categorie de persoane care au lucrat după 1.04.2001, când toate documentele se centralizau, începuseră deja cei care au ținut contabilități, cei care au avut afaceri cu firme își aduc aminte cum mergeau cu celebrele dischete pe la AJOFM, pe la ITM, ANAF și depuneam acele declarații până la data de 25 ale lunii.
Acele date sunt deja în sistemul informatic, nu avem nevoie de adeverințe pentru ei. Mai sunt cetățeni care au norocul și angajatorii sunt în activitate, angajatorii sunt obligați să le elibereze acele adeverințe fără bani, sunt obligați clar”, a mai spus fostul ministru.
El a subliniat că pentru cei ale căror angajatori nu mai există, este importantă colaborarea cu Arhiva Națională pentru a se asigura accesul pensionarilor la documentele necesare fără costuri excesive.
„Acum vine problema celor care nu mai sunt și oamenii nu au documentele, deși foarte mulți au deja documentele depuse la dosar. Mulți au mers deja în instanță și au pierdut pe acordul global, alții au câștigat pe acordul global, dar documentele sunt la dosar. Toți acei oameni, dacă știu că au acele documente, acolo nu trebuie, pentru că pe acea digitizare a documentelor, s-au luat și s-au separat acele sporuri permanente care au rol permanent și s-au separat de sporurile cu caracter nepermanent.
Aici eu cred că în termenul cel mai scurt, în colaborare cu Arhiva Națională, poate, cu Casa Națională de Pensii, pentru că Arhiva Națională știe foarte clar care sunt operațiunile de păstrare a documentelor, ce costuri implică această păstrare, pentru că ai nevoie de o anumită temperatură, ventilație, cei de la resurse umane știu ce înseamnă o manipulare a dosarelor ca să poți elibera o asemenea adeverință. Cred că în termenul cel mai scurt acele plafoane date trebuie să scadă foarte mult astfel încât cetățenii să își poată permite”, a mai spus Marius Budăi.