Capital: Aveti o avere estimata la 600 milioane euro. Cum va simtiti in compania celor mai bogati oameni din Elvetia?
Michael Ringier: Nu ma intereseaza aceste evaluari, pentru ca sunt bani virtuali. Este mult mai interesanta valoarea companiei. Daca astazi am vinde trustul Ringier am obtine o gramada de bani, dar, ca proprietar, familia Ringier nu este interesata de acest lucru.
Capital: Care ar fi valoarea de piata a companiei?
MR: Poate un miliard de euro. Pentru mine este mai interesant sa am o companie decat sa am bani. Ar fi periculos sa afirm ca banii nu sunt importanti, dar, cand ai atins un anumit standard, perceptia despre bani se schimba. Nu poti conduce 50 de masini, nu poti trai in zece case. Singura nebunie pe care o fac constant este sa cumpar lucrari de arta. Asta este placerea mea personala.
Capital: Cat a costat cel mai scump tablou pe care l-ati cumparat vreodata?
MR: Nu este atat de mult, poate 200.000 dolari. Incerc sa fiu un colectionar profesionst, deci cumpar devreme. Am inceput sa colectionez acum sapte ani pentru companie, iar acum am multe picturi care valoreaza mult mai mult decat 200.000 dolari. Niciodata nu m-am gandit sa fac vreun ban cu aceasta colectie, dar, daca ma uit acum la valoarea ei, este cea mai de succes investitie pe care am facut-o. Ceea ce este, din nou, neinteresant pentru mine, pentru ca nu am de gand sa o vand. Unii sunt manati doar de dorinta de a fi bogati, dar rezultatele financiare pot fi mult mai spectaculoase daca te mana pasiunea pentru ceea ce faci. Poate investitiile noastre s-au bazat pe aceasta idee.
Capital: Cum ati decis extinderea in Europa Centrala si de Est?
MR: Am inceput extinderea in 1991, in Cehoslovacia. Am avut succes intr-un timp foarte scurt si am crezut ca putem obtine aceleasi rezultate si in alte tari. Am investit in Ungaria, Polonia, Bulgaria si Romania. Apoi, am decis sa inchidem operatiunile in Bulgaria si Polonia pentru ca sase tari (intre timp, Cehoslavacia s-a despartit in Cehia si Slovacia n.r.) erau prea greu de administrat in acelasi timp. Romania a fost mereu importanta, pentru ca este o tara mare, dar si pentru ca suntem emotional legati de aceasta tara. Am fost foarte impresionati de oamenii de aici. Astazi, chiar si pentru standardele din Elvetia, operatiunea din Romania este mare, dar telul nostru este sa crestem in continuare in urmatorii zece ani. Vrem sa adaugam si alte titluri celor sapte pe care le detinem deja in Romania si apoi vom creste o data cu tara. Cred ca Romania este capabila sa obtina o crestere economica de 4-5% pe an, in urmatorii ani.
Capital: Exista voci care sustin ca sunt prea multe publicatii in Romania. Altele noi apar in fiecare an. Simtiti ca este prea multa inghesuiala in piata presei?
MR: Sunt convins ca vom asista la o concentrare a pietei de presa din Romania. Nu stiu daca se va intampla in urmatorii doi sau trei ani, dar se va intampla, pentru ca exista anumite reguli care s-au verificat in alte parti. Intr-o tara ca Romania este loc pentru un tabloid national puternic – poate este loc pentru al doilea, dar am indoieli, – doua sau trei ziare nationale, un ziar de sport si ziare regionale. Piata ziarelor regionale se va dezvolta puternic in Romania. In ceea ce priveste ziarele, sunt convins ca asa se va intampla.
Capital: Puteti deosebi o publicatie castigatoare de una care va disparea din piata? Care sunt calitatile care fac un ziar sa reziste?
MR: Cei care pun pe primul loc cititorii vor ramane. Ai nevoie, in primul rand, de o viziune clara asupra a ceea ce inseamna jurnalism, apoi ai nevoie de jurnalisti pe care sa-i antrenezi pentru a-ti impartasi viziunea, ai nevoie de cititori. Publicitatea este minunata, dar trebuie sa ai cititorii inainte de a avea publicitatea. Cititorii sau spectatorii (pentru televiziune) sunt cel mai important lucru. Succesul trustului Ringier sta in jurnalism de calitate si in independenta. Presa vinde informatii, vinde emotii, nu seamana cu nici o alta afacere. De aceea avem o numar mare de jurnalisti in conducerea trustului. In al doilea rand, am fost mereu independenti. Suntem singurii actionari, nu facem alte afaceri, deci nu trebuie sa amestecam interesele noastre in jurnalism cu interesele in alte afaceri.
Capital: Intentionati sa cumparati alte publicatii in Romania. Care este urmatoarea tinta?
MR: Este foarte complicat sa vorbesti despre aceste lucruri. Ceea ce pot face este sa exprim dorinta de a avea alt cotidian. S-ar putea sa fie prea greu sa construiesti unul de la zero, pentru ca piata este deja foarte competitiva. Daca este vreodata ceva de vanzare, suntem interesati. Poate ca piata publicatiilor pentru femei e cam aglomerata, deci nu intentionam sa ne mai extindem in aceasta zona. Tocmai am cumparat doua ghiduri TV si cred ca in Ringier Romania este loc pentru un magazin de interes general.
Capital: Piata presei din Romania este aglomerata. Achizitia de noi produse are scopul de a creste dimensiunile companiei, sau de a elibera piata?
MR: N-as cumpara niciodata o publicatie doar ca sa devin mai mare. Trebuie sa aiba sens. Are mult sens sa fii un jucator mare pe piata ghidurilor TV. Este destul de usor sa faci un program TV, dar, desigur, o astfel de publicatie nu sta doar in programe. De aceea trebuie sa fii un jucator foarte puternic, pentru ca este foarte complicat sa te diferentiezi de alte publicatii similare. Peste tot sunt prea multe ghiduri, dar, intr-o perioada de recesiune, cei care nu sunt suficient de puternici sunt primii care dispar. De aceea, trebuie sa fii numarul unu in mod autoritar. Apoi, poti face bani frumosi.
Capital: Ati spus ca sunteti emotional atasat de Romania. Ca elvetian, va este usor sa intelegeti si sa acceptati felul de a fi al romanilor?
MR: Ca elvetieni, suntem obisnuiti ca viata sa aiba reguli pentru ca, de multe ori, fac viata mai confortabila. In Romania exista foarte putine reguli si, daca exista, nu sunt respectate. Asta face viata de zi cu zi complicata. Dintre cele patru tari central si est europene in care lucram, Romania are cel mai dificil mediu economic, este un haos. Probabil ca va trebui sa traiti in acest haos urmatorii 25 de ani. Sunt convins ca lucrurile se vor imbunatati, dar Romania nu va fi niciodata perfecta, pentru ca si-ar pierde farmecul. Pe de alta parte, oamenii de aici sunt cei mai buni: foarte independenti, flexibili, inteligenti.
Trustul ringier pe scurt
· Ringier Romania detine publicatiile Capital, Libertatea, TVmania, Unica, Lumea Femeilor, Bravo si TVSatelit.
· Trustul Ringier a obtinut anul trecut venituri totale de 730 milioane euro si este prezent in Elvetia, Europa Centrala si de Est, Germania si Asia.
· Principalele activitati ale grupului: editarea de ziare si magazine, Internet si televiziune, tipografie.
· Romania este, in Europa Centrala si de Est, tara in care s-a inregistrat cea mai rapida rata de crestere a cifrei de afaceri, 5,2% in 2001 fata de 2000.
· Trustul Ringier numara 6.079 angajati in toata lumea.
· Cea mai veche activitate a grupului este tipografia de la Zofingen, Elvetia, unde afacerea a inceput in urma cu 170 de ani.
Carte de vizita
· Nascut la: 30 martie 1949, Zofingen, Elvetia. Casatorit, doi copii.
· Pozitie actuala: Presedinte
Ringier AG; presedinte Ringier Print Holding AG, membru in
consiliul de conducere al Times Ringier Ltd, Hong Kong.
· Cariera:
– 1973-1980 a ocupat diferite pozitii in echipele editoriale ale publicatiilor editate
Ringier, Bauer Verlag,
Gruner + Jahr;
– 1980-1983: sef de sectie pentru revista „Impulse”,
editata de Gruner + Jahr;
– 1983-1985: membru in
consiliul de administratie al
Ringier AG, responsabil pentru activitatea trustului in Germania si pentru dezvoltarea de noi produse media;r
t- 1985-1989: Director general, Ringier AG;r
t- 1990-1999: Presedinte r
Ringier AG.r
Pasiuni: cultura, sportul (tenis, golf, maraton).