Glami, parte din Fashion Inspiration Group, unul dintre jucătorii de top din segmentul de comerț electronic din Europa Centrală, s-a lansat săptămâna trecută în România. Particularitatea pe care o aduce Glami pe piața locală este sistemul de catalog online, adaptat pe nevoile, gusturile și preferintele fiecărui utilizator, spune Michal Jirak, co-fondator Glami, într-un interviu acordat Capital.
Cât de repede se dezvoltă e-commerce-ul în România? Sunt antreprenorii receptivi la toate schimbările care se petrec în țările dezvoltate? De ce moda se află cu un pas înaintea altor domenii? Într-un dialog cu revista Capital, Michal Jirak, co-fondator Glami și unul dintre investitorii din cadrul Miton Investment, ne oferă câteva indicii și răspunsuri referitoare la aceste chestiuni.
Capital: Săptămâna trecută ați lansat catalogul de modă online Glami în România. Cu ce se diferențiază de alte platforme?Michal Jirak: La o primă vedere, Glami ar putea părea un alt retailer online de capacitate impresionantă. În fapt, Glami interconectează, într-un mod unic, elementele de noutate și descoperire pe care le-ar putea oferi o revistă de modă, de exemplu, cu acționabilitatea imediată pe care un vizitator online o aplică într-un magazin online. Prin combinarea conținutului original și a sistemelor de tip machine learning rezultă vânzări de milioane de piese la orice moment.
Capital: Ce avantaje le oferiți magazinelor online care se înregistrează aici?
M.J.: Glami le ajută să atingă noi audiențe și să obțină noi clienți. Moda este o industrie foarte fragmentată, cu branduri care oferă sortimentație discountată, cât și branduri de catalog ori cele cu creații specializate. În fapt, toate își doresc să targeteze audiența potrivită și se focusează pe canalele de marketing, pierzând din vedere că oferta de produse la modă este cea care primează. Pentru majoritatea magazinelor online din țările în care operează Glami, noi suntem cea mai performantă sursă de clienți. În plus, colaborarea cu noi nu implică niciun fel de riscuri.
Capital: Dar clienților care intră pe platformă cu scopul de a face cumpărături?
M.J.: Branduri de top și magazine online de top în același loc. Clienții au la dispoziție toate elementele care să îi convingă să facă achiziția în momentul în care intră pe Glami.ro. Mai mult, un alt atu pe care îl considerăm distinctiv pentru Glami sunt brandurile noi pe care le aducem pe piața din România, din oferta unor retaileri internaționali și nu numai.
Capital: Cum comentați evoluția pieței e-commerce de modă în România? Cum vedeți această evoluție pe parcursul următorilor 4-5 ani?
M.J.: Pe acest segment, România va fi martora unei schimbări radicale în materie de servicii de calitate. Competiția se va înteți între jucătorii online locali și retailerii care vor dori să experimenteze cu strategiile omni-channel, prin care vor asigura livrare în 24 de ore, livrare gratuită, retururi gratuite, ridicarea personală a comenzilor din magazine ori din alte locații de tip pick-up. Mai mult, din ce în ce mai multe fashion boutique-uri vor învăța să se promoveze și să-și vândă produsele online. De asemenea, un alt trend pe care îl prefigurez este focusarea magazinelor multi-brand pe segmentul de private labels, prin care să obțină marje de profit mai bune.
Capital: Vă așteptați ca piața e-commerce să ajungă la aceleași volume și cifre de vânzări precum cea a retailului clasic? Credeți că în România se va manifesta acest fenomen?
M.J.: Nu neapărat. Unul din motive este că, înainte ca acest fenomen să apară, nu va mai fi nicio diferență între e-commerce și retailul clasic. Cumpărătorul va căuta din ce în ce mai mult pe internet pentru inspirație cu privire la cumpărăturile sale viitoare, iar decizia de a plasa o comandă va fi condiționată de interacțiunile sale de pe dispozitivele mobile. Pe de altă parte, linia de demarcație dintre achizițiile online, ridicarea comenzilor în magazine și achizițiile în magazin va fi foarte fină. Schimbarea profundă se va produce la nivelul bugetelor de marketing alocate canalelor offline, care vor fi reorientate către acțiuni în online.
Capital: Unele din problemele de care cumpărătorii români se plâng sunt cele legate de livrare. Vă așteptați ca Glami să schimbe ceva în acest sens?
M.J.: Livrarea este un aspect de care magazinele online trebuie să se preocupe, însă la Glami cine reușește să facă clientul fericit este, automat, mai bine promovat. Din algoritmul nostru de ranking al partenerilor fac parte indicatori precum disponibilitatea pe stoc a produselor, viteza de livrare, opțiunile alternative de pick-up. Planurile noastre pentru viitor implică o și mai bună analiză a criteriilor de customer satisfaction pe care magazinele online ar trebui să le aibă în vedere.
Capital: Care sunt cele mai importante branduri care se regăsesc pe Glami.ro?
M.J.: Ne-am lansat cu peste 500 de branduri, de la branduri mainstream la mărci premium: de la Reserved, Mango, Nike, Adidas, Tom Tailor, Tommy Hilfiger, până la Michael Kors, Emporio Armani sau Love Moschino. În ce privește magazinele de care provin aceste branduri, pe Glami veți găsi toate magazinele din grupul LPP, Answear.ro, FashionUP.ro, Zoot.ro, Bibloo.ro și multe alte magazine online specializate.
Capital: Care ar fi procentajul magazinelor internaționale prezente pe plaftormă, față de cele locale?
M.J.: În acest moment, ponderea magazinelor internaționale este mai mare – lucru explicabil prin faptul că avem deja colaborări în alte țări cu majoritatea. Pe viitor, ne așteptăm ca jumătate din magazinele online prezente pe Glami să fie jucători locali, în special din sfera magazinelor online specializate, care vor putea descoperi avantajele pe care le oferă modelul nostru de business.
Capital: În câte țări sunteți prezenți în acest moment? Există diferențe semnificative la nivel de comportament între cumpărătorii online?
M.J.: România este cea de-a opta țară. Ce am observat este faptul că mulți cumpărători locali sunt mai influențați de statutul unui brand și pierd, astfel, din vedere unele branduri de calitate, cu o misiune demnă de luat în seamă. Acest comportament de consum poate fi schimbat și prin intermediul Glami, pentru că noi putem ajuta la relatarea poveștii unui brand, chiar și a unuia mai mic. De asemenea, cred că supremația plății la livrare va descrește în timp și că alte metode alternative de plată vor ajunge pe firmament.
Capital: Ce sume ați alocat lansării Glami în România și câte locuri de muncă ați creat, în acest context?
M.J.: În acest moment, investiția este de peste 500.000 euro în bugete de marketing – doar pentru 2017 – suma necesară promovării modelului de business și onboardării partenerilor. Echipa din România va continua să crească, probabil la nivelul a 30 de persoane. La nivel internațional, Glami va ajunge, până la sfârșitul anului, la o echipă de 160 de persoane.
SCURT CV
Michal Jirak are 35 ani, este co-fondator Glami și unul dintre investitorii din cadrul Miton Investment, grup focusat pe lansări de operațiuni e-commerce în Europa Centrală și de Est. Din anul 2000 până în prezent, grupul Miton a pus bazele a zeci de companii cu venituri de până la 400 milioane euro și peste 800 de angajați.