Atat reprezentantii Michelin, cat si cei ai Tofan, au refuzat in continuare sa faca publica valoarea tranzactiei, dar potrivit unor surse bine informate, este vorba de 100 milioane de dolari. Contractul preliminar de vanzare de catre Tofan si Nomura a celor trei fabrici a fost semnat in luna aprilie, dar detaliile finale au fost finalizate in luna iulie. Virginia Gheorghiu, vicepresedinte al grupului Tofan, spune ca unul dintre motivele pentru care transferul de proprietate a fost intarziat apro
Atat reprezentantii Michelin, cat si cei ai Tofan, au refuzat in continuare sa faca publica valoarea tranzactiei, dar potrivit unor surse bine informate, este vorba de 100 milioane de dolari.
Contractul preliminar de vanzare de catre Tofan si Nomura a celor trei fabrici a fost semnat in luna aprilie, dar detaliile finale au fost finalizate in luna iulie.
Virginia Gheorghiu, vicepresedinte al grupului Tofan, spune ca unul dintre motivele pentru care transferul de proprietate a fost intarziat aproape patru luni a fost obtinerea acordului de la Consiliul Concurentei.
„Pentru ca exista posibilitatea clara sa avem de-a face cu o concentrare economica si o posibila pozitie de monopol, a trebuit sa studiem cu atentie contractul dintre Tofan si Michelin”, a declarat Viorel Munteanu, presedintele Consiliului Concurentei. El spune ca, in final, specialistii Consiliului au ajuns la concluzia ca grupul Michelin nu va detine o pozitie de monopol pe piata anvelopelor din Romania.
In plus, se pare ca grupul german Continental si-ar fi exprimat nemultumirea fata de faptul ca Michelin va domina autoritar piata romaneasca.
Gelu Tofan regreta ca nu mai e nr. 1 in domeniu
Practic, de saptamana trecuta, Michelin detine 88% din capitalul social al Victoria Prahova, 99% din actiunile Silvania Zalau si 100% din actiunile Tofan Recap.
Reprezentantii Michelin spun ca o data ce acordul dintre cele doua companii a fost finalizat, cele trei fabrici fac parte dintr-un holding care urmeaza sa se numeasca Michelin-Romania.
Chiar si acum, la trei luni de la semnarea primului protocol de vanzare a celor trei fabrici de anvelope, se vorbeste foarte mult despre regretele lui Gelu Tofan, omul care a construit in Romania cel mai mare holding privat din domeniul anvelopelor. Se spune ca domnul Tofan nu a dorit de la bun inceput sa piarda fabricile de anvelope. Astfel, la sfarsitul anului trecut, atunci cand au inceput discutiile cu Michelin, Gelu Tofan se gandea mai degraba la o alianta cu grupul francez decat la vanzarea actiunilor. Dar Michelin a dorit sa devina singurul proprietar al Victoria Prahova si Silvania Zalau, lucru acceptat, de altfel, de la bun inceput de Nomura International, cel de-al doilea actionar. Surse din piata spun ca Tofan a fost fortat de Nomura sa vanda actiunile de la cele trei fabrici, iar principalul motiv a plecat de la modul in care acestea erau conduse. „Se pare ca domnul Tofan nu a reusit sa realizeze o restructurare care sa conduca la profituri semnificative”, spun sursele citate. Astfel, chiar daca a exportat 1,7 milioane de anvelope in 2000, profitul Tofan Group a fost de doar 2,5 milioane de dolari. Si asta in conditiile in care fabricile au functionat sub capacitatea de productie.
Pe de alta parte, cumpararea celor trei fabrici este cea de-a treia afacere a Michelin din estul Europei, dupa preluarea fabricii poloneze Stomil Olsztyn in 1995 si a celei din Ungaria, Taurus, un an mai tarziu. Thierry Coudurier, director pentru Europa al Michelin, spune ca prin preluarea celor trei fabrici din Romania, Michelin isi intareste pozitia de lider si pe piata de anvelope din centrul si estul Europei. Afacerea e destul de simpla si pleaca de la faptul ca Romania are nevoie de piete de desfacere, iar Michelin de capacitati de productie cu costuri reduse.
„Investitiile noastre vor fi consistente. Pentru primul an ne propunem o cifra de afaceri de 80 milioane de dolari”, spune Coudurier. „Sectorul romanesc al transportului si al automobilelor este o piata cu un puternic potential de dezvoltare. In plus, pneurile Montana pentru autoturisme si Tofan Steel pentru camioane reprezinta, inca, mai mult de jumatate dintr-o piata pe care concurenta va fi tot mai puternica”, a declarat Edouard Michelin, presedintele grupului francez.
Nomura: actionarul din spatele afacerii Tofan-Michelin
In afacere este implicata si banca de investitii Nomura International Plc, care detine 49% din actiunile holding-ului Tofan. In 1997, Nomura a platit 60 milioane de dolari pentru a intra intr-o afacere care acum inseamna sase fabrici de anvelope, afaceri in domeniul transportului intern si international, productie si comercializare de produse de panificatie sau comunicatii prin satelit. Ulterior, Nomura a mai imprumutat grupul Tofan cu inca 40 milioane de dolari, suma care a fost inclusa in capitalul social. Astfel, in timp ce pe hartie, Nomura, reprezentata de Quartermaine Investment Fund, are 86,44% din actiunile holding-ului, in mod real banca de investitii ramane cu doar 49%. Asta pentru ca la Registrul Comertului majorarea de capital social a fost facuta in numele grupului Tofan. Practic, Nomura a primit de la Michelin contravaloarea actiunilor, iar de la Tofan suma imprumutata plus dobanzile. Ei au dorit ca si imprumutul acordat grupului sa fie considerat aport la capitalul social. Au privit acest imprumut ca pe o garantie ca lucrurile vor merge bine. Dar vanzarea actiunilor la tranzactia cu Michelin s-a facut in mod egal, 50% Nomura si 50% restul actionarilor.