stranga cateva sute de dolari si sa-si deschida o dugheana in fata blocului. „Dupa mine, web design-ul si constructia paginilor de Internet sunt cele mai bune exemple de domenii in care poti incepe o afacere cu investitii mici. Datorita dezvoltarii Internetului romanesc, exista o piata a companiilor mici care nu pot aloca bugete de cateva mii de euro pentru crearea unui site. Aici intervin micii furnizori care ofera aceste servicii la preturi mult mai mici”, este de parere Val Voicu, director de marketing la agentia de publicitate online Imedia. „Nu acelasi lucru pot sa-l spun despre e-commerce”, continua Val Voicu. Romanul nu este suficient de familiarizat cu Internetul, preferand magazinele traditionale.Totusi exista si exceptii, iar www.patrocle.ro este una dintre ele. Este un magazin virtual care vinde hrana pentru animale, creat de trei studenti cu o investitie de 7.500 de dolari. Contrar asteptarilor, succesul a venit nu datorita faptului ca vindeau hrana mai ieftin. Comenzile au inceput sa curga atunci cand au pus in vanzare produse care nu se gasesc in magazinele traditionale, dar care sunt si de doua-trei ori mai scumpe.”De fapt, in Romania sunt oportune investitiile in sectoarele de nisa, specializarea aducand dupa ea destul de multe beneficii, mai ales pentru o firma aflata la inceput”, declara Radu Ionescu, director Kinecto Permission Marketing, o mica companie care de doi ani o ofera solutii de e-mail marketing si comunicare online. Din pacate, banii putini nu-ti dau posibilitatea sa gresesti prea mult. „Multi se avanta sa faca investitii nesustinute de un flux sigur de numerar si intra in incapacitate de plata”, este de parere Radu Ionescu.Radu Georgescu, presedintele GeCAD, a devenit celebru dezvoltand de la zero un produs software. El crede ca acest model poate fi replicat. „Un tanar care vrea sa creeze un produs software nu trebuie decat sa se apuce de treaba si sa munceasca nonstop. Nu are nevoie de investitie initiala, uneori fiind suficient doar un computer personal”, crede Georgescu. „Cat despre promovare, aceasta se poate face la costuri minime prin Internet”, adauga el.Lipsa banilor poate fi uneori compensata prin atragerea unor profesionisti. „Specialistii pot fi atrasi intr-o afacere mica nu printr-un salariu mare, acest lucru fiind imposibil, ci oferindu-le un pachet de actiuni”, spune Cornel Marian, director de investitii la Oresa Ventures.Cu o investitie de numai cateva mii de euro, o afacere se poate dezvolta doar pana la un anumit punct. Dincolo de acest prag se trece foarte greu fara a atrage noi investitii.”Toate afacerile sunt mici la inceput. Nici cu o investitie de zece mii de euro nu poti ajunge prea de parte. Iti ajung, insa, pentru a dovedi unui eventual investitor ca afacerea ta este viabila”, mai spune Cornel Marian.Prima investitie se face, in general, din economii sau din banii stransi de pe la rude. La un fond de investitii sau la o banca se poate apela numai atunci cand vorbim de valori de peste un milion de euro. Pentru sume de cateva zeci sau sute de mii de euro, se poate apela la asa-numitii „angels investors”.”Sunt acele persoane care au facut deja o avere considerabila si sunt dispuse sa investeasca in noi afaceri. Acestia pot fi gasiti prin cunostinte sau sunt chiar oamenii care au reusit deja in domeniul afacerii tale”, conchide Cornel Marian de la Oresa Ventures.

e-Afaceri la Indemana oricui
In ultimii ani, a crescut numarul tinerilor care au facut afaceri pornind de la o investitie minima: un computer, licente software si conexiune la Internet.
· Web-desingul este unul din domeniile care au atras din ce in ce mai multi mici antreprenori. Au fost situatii cand un start-up a devenit o afacere serioasa, prin deschiderea catre piata occidentala. Un exemplu deja clasic este compania Grapefruit Design
· Call-ceneter-ele reprezinta o afacere tot mai atractiva si la indemana multora. Spre deosebire de software, ca sa faci un call-ceneter, nu ai nevoie de pregatire tehnica. Succesul in acest business depinde de gasirea unor clienti pe Internet. Costurile cu chiria sunt mai mari in cazul acestui model de afacere
· Software-ul este un domeniu accesibil in special initiatilor. Pe langa initiativa, aici e nevoie si de know-how. Un softist intreprinzator poate face atat programe la cerere (pe baza de specificatii), cat si produse proprii. Acestea aduc cele mai mari profituri, dar e nevoie de multa rabdare.