Formele moderne de comert, reprezentate de centre de tip hipermarket, supermarket, cash&carry, discount, mall sau magazine de bricolaj, au castigat anul trecut cote importante de piata in toate tarile din Europa Centrala si de Est. Marii jucatori de pe piata internationala de retail, precum Lidl si Rewe din Germania sau E. Lecrerc si Carrefour din Franta, au anuntat investitii puternice in urmatorii ani pentru aceasta regiune a Europei.

Investitiile straine au crescut si in Romania si Bulgaria, care au stabilit in 2004 un record de sapte miliarde de euro. Suma reprezinta aproape o treime din totalul inregistrat in centrul si estul Europei. Favorite au ramas, ca si in alti ani, Ungaria, Polonia, Cehia si Slovacia. Printre domeniile preferate de investitori au fost tehnologia IT, lanturile de magazine si firmele de distributie.


In Romania, cateva zeci de centre comerciale si-au anuntat deschiderea in acest an, in cele mai mari zece orase din tara, unul din dezavantajele Bucurestiului fiind preturile ridicate la terenuri, care s-au triplat in ultimii doi ani. Marile lanturi de supermarketuri si hipermarketuri au estimat pentru 2005 o valoare a investitiilor de circa 200 de milioane de euro, cu 30% mai mare decat anul trecut. Grupul Carrefour, numarul doi pe piata mondiala de retail, a investit pana acum 100 de milioane de euro pentru centrele din Bucuresti si are ca obiectiv pe termen lung extinderea cu inca 20 de locatii la nivel national, investitia ridicandu-se la jumatate de miliard de euro. Metro detine peste 20 de magazine in toata tara, realizate cu o investitie de circa 300 de milioane, iar compania germana Selgros, opt centre, cu peste 100 de milioane de euro investite. Alte retele internationale, precum Cora, Billa, Praktiker sau Kaufland, intentioneaza sa patrunda pe piata romaneasca, totalul investitiilor straine atrase de Romania in urmatorii ani putand ajunge la doua miliarde de euro.
Atuurile Romaniei sunt reprezentate de apropierea integrarii in Uniunea Europeana si de avantajele pietei, aflate pe locul doi ca marime in regiune, dupa Polonia. Un alt factor este rapiditatea dezvoltarii economice, reflectate in cresterea cu 8,3% a produsului intern brut in 2004. Piata de retail a cunoscut o ascensiune puternica in ultimii patru ani si se asteapta sa creasca cu 7,4 % in fiecare an pana in 2010. Cu toate acestea, formele moderne de comert sunt inca la inceput de drum in Romania, in contextul in care modalitatile traditionale, precum pietele, micile magazine si chioscurile, reprezinta peste 75% din totalul pietei. Extinderea marilor lanturi de retail se datoreaza cresterii puterii de cumparare si a numarului de consumatori care prefera sistemul modern, care ofera, pe langa gama variata de produse, o serie de servicii anexe, precum statii de benzina, reprezentante bancare sau locuri de joaca pentru copii.


In urmatorii ani, retelele multinationale sunt asteptate sa investeasca masiv, cel mai mare succes fiind estimat pentru hipermarketuri si supermarketuri. Pentru companii de tip cash&carry, precum Metro si Selgros, care se adreseaza in principal companiilor private si micilor comercianti, se asteapta o stagnare din cauza saturarii pietei in acest domeniu. Centrele de tip discount, ca Profi si Minimax, vor cunoaste un real succes in randul consumatorilor cu venituri medii si mici. Micile magazine, pietele si chioscurile vor fi afectate de forta marilor retaileri, dar nu vor disparea de pe piata datorita rolului lor in zonele fara spatii comerciale extinse, in special in regiunea rurala. Insa oferta lor limitata si preturile ridicate sunt elemente care sustin ascensiunea retailului modern, ce ar putea ajunge, pana in 2010, la o pondere de 45% din totalul pietei.

Chioscul conduce, dar supermaketul vine tare din urma

Vanzarile din sectorul de retail modern au atins in Romania 2,4 milioane de dolari anul trecut, detinand 21% din totalul pietei, fata de 15% in 2003 si doar 10% in 2000. Cu toate acestea, ponderea se mentine la un nivel mult mai mic decat in alte state din estul si centrul Europei. In Polonia, formele moderne de comert reprezinta 47% din total, iar in Cehia, 70%. Spre deosebire de 21% la nivel national, in Bucuresti, 36% din cumparaturi sunt facute in hiper sau supermarketuri si in centre de tip cash&carry sau discount, restul vizand chioscurile si micile magazine(33%) si pietele sau alte locatii (31%).

Chioscul conduce, dar supermaketul vine tare din urma

Vanzarile din sectorul de retail modern au atins in Romania 2,4 milioane de dolari anul trecut, detinand 21% din totalul pietei, fata de 15% in 2003 si doar 10% in 2000. Cu toate acestea, ponderea se mentine la un nivel mult mai mic decat in alte state din estul si centrul Europei. In Polonia, formele moderne de comert reprezinta 47% din total, iar in Cehia, 70%. Spre deosebire de 21% la nivel national, in Bucuresti, 36% din cumparaturi sunt facute in hiper sau supermarketuri si in centre de tip cash&carry sau discount, restul vizand chioscurile si micile magazine(33%) si pietele sau alte locatii (31%).

Sud-estul Europei devine din ce In ce mai atractiv pentru investitori

Nivelul investitiilor straine a stagnat in 2004 pentru “vechii” europeni, dar a crescut pentru restul Europei. tarile din aceasta regiune au atras anul trecut 25,3 miliarde de dolari, dintre care 27,5% s-au indreptat catre Romania si Bulgaria, 9% catre statele baltice si 63,5% catre cele centrale.
Anul 2004 a marcat astfel o scadere a interesului pentru Europa Centrala, care, in 1998-2004, atragea 79% din fluxul de investitii, si o crestere semnificativa pentru Romania si Bulgaria, carora le reveneau doar 7%. Germania este considerata liderul investitorilor din zona, urmata de SUA si Franta.