Scopul nedeclarat al oricarei intreprinderi mici sau mijlocii din lume este ca, la un moment dat, sa devina o companie mare. si la noi dorinta este aceeasi, insa in anul 2001, cei mici au devenit micro. Ordonanta cu privire la microintreprinderi nr. (24/2001) a dat peste cap calculele obisnuite. In teorie, principalul indicator de la care iti faci bugetul nu este nici cheltuiala, nici venitul, ci profitul. Ordonanta cu pricina a mutat centrul de greutate pe venituri. A lovit in comert, adica exa
Scopul nedeclarat al oricarei intreprinderi mici sau mijlocii din lume este ca, la un moment dat, sa devina o companie mare. si la noi dorinta este aceeasi, insa in anul 2001, cei mici au devenit micro. Ordonanta cu privire la microintreprinderi nr. (24/2001) a dat peste cap calculele obisnuite. In teorie, principalul indicator de la care iti faci bugetul nu este nici cheltuiala, nici venitul, ci profitul. Ordonanta cu pricina a mutat centrul de greutate pe venituri. A lovit in comert, adica exact in principala afacere care a fost la indemana oricarui roman. Chiar daca o covrigarie mergea in pierdere, patronul platea impozit la venit. si intreprinderile de mijloc au fost stimulate sa faca investitii in pierdere. Eliminarea neasteptata a facilitatilor le-a lovit in moalele capului. si totusi, cum se vor descurca micii oameni de afaceri in 2003? Pe un fond care de ani de zile treneaza, ideile originale isi fac totusi loc: oameni din publicitate care se apuca de afaceri cu oi (Cristian Ungureanu, stefan Pop si Vlad Hiottu), tineri care isi lasa job-ul pentru a deschide magazine virtuale pe Internet (site-ul www.bebelusultau.ro) sau persoane care isi incearca norocul in domenii fara nici o legatura unul cu celalalt si care, in cele din urma, castiga din servetele personalizate (firma Piramida din Bucuresti). Toti acestia au pariat pe idei care depasesc stadiul buticului din colt. „IMM-urile s-au dezvoltat pe segmente de nisa ale economiei, care prin specificul lor nu pot fi abordate de mari companii sau nu pot duce la crearea de mari companii. Spre exemplu: montajul de aparate de aer conditionat, de centrale termice, racordul la retelele de utilitati publice, instalatii”, spune Horia Galateanu, analist la Roland Berger Strategy Consultants. In 2003, serviciile isi vor mentine locul lor intre domeniile constant castigatoare. „Cresterea va fi modesta, dar constanta, mai ales o data cu liberalizarea unor piete care vor atrage marele capital, cum este piata comunicatiilor prin cablu, recent liberalizata. IMM-urile a caror pozitionare pe piata este aceea de subcontractant al unor „nume” vor avea parte de o crestere mai sigura decat cele care se adreseaza direct publicului larg”, spune Radu Nicosevici, presedintele Confederatiei Intreprinzatorilor Particulari din Timis (CIP Timis).
Pe scurt, domeniile identificate de cei doi analisti ca fiind castigatoare in 2003 ar fi: telecomunicatii, servicii – de la auto si pana la Internet – turism, vanzari de soft, servicii de racordare la retelele mari, instalatii. Publicitatea este considerata o piata in stagnare, intrucat marii consumatori si-au atins potentialul, iar aparitia altora care sa dinamizeze cererea este putin probabila. Cele mai putin atractive domenii vor tine de productie, in special in industria grea. Impozitul de 1,5% aplicat veniturilor unei microintreprinderi urmeaza a fi analizat de Senat dupa ce a fost aprobat fara modificari de Camera Deputatilor. Exista insa temeri ca foamea bugetului de stat va rezerva intreprinderilor mici si mijlocii piedici neasteptate, care ar da peste cap planurile mari ale celor mici.
Pariaza pe …
…telecomunicatii si IT: „Orice liberalizare a unui sector atrage si dezvoltarea unui nou val de IMM-uri, iar telefonia fixa va antrena o asemenea dezvoltare”, crede Horia Galateanu, consultant la Roland Berger. Piata se misca foarte repede in aceasta zona, chiar daca nu poate fi vorba de castiguri peste noapte.
…constructii si activitati conexe: „Piata constructiilor va creste cu pana la 7%, si chiar mai mult, pentru ca o serie de lucrari nu sunt declarate”, apreciaza Radu Nicosevici, presedintele CIP Timis. Spre aceeasi zona inclina si consultantul Roland Berger (ex. geamuri tip termopan).
…turism (in special rural): Se inscrie in aceeasi tendinta noua de consum. Radu Nicosevici estimeaza o crestere cu pana la 5% a cererii interne de servicii turistice, precum si a numarului de turisti straini.
Nu paria pe…
…constructiile de masini grele: nu vor avea desfacere, din cauza tehnologiilor vechi. Privatizarea tot mai multor combinate a distrus pana si veniturile IMM-urilor capusa.
…vanzarea de produse alimentare de proasta calitate incepe sa piarda teren. Daca acum zece ani dozatoarele pareau o afacere infloritoare, acum pana si masinile de inghetata isi gasesc loc cu greu. Totusi, a aparut o forma noua: automatele de cafea par contracte sigure.
…buticurile de acum doi-trei ani nu vor mai supravietui daca nu vor evolua spre magazine cu rafturi aranjate. Chiar daca vand de toate, deschiderea tot mai multor supermarket-uri si preturile bune din acestea din urma vor continua sa loveasca in incasarile buticarilor.
Si in anul 2003 accesul la finantari va fi principala problema a imm-urilor
Evolutie 1999-2002
· Numar total al IMM-urilor inregistrate: 600.000, conform Registrului Comertului.
· Firme active: 400.000 (care si-au depus bilantul contabil). Numarul s-a mentinut
constant, insa in anul 2001 modificarea legislatiei a trecut o parte din acestea
in categoria microintreprinderi.
· Firme care au declarat profit: 40% din firmele active (circa 180.000).
· Credite catre societati in termeni reali: 80.000 miliarde lei in octombrie 2002, fata de aproape 60.000 miliarde lei in ianuarie 2000. S-a constatat o usoara crestere
dupa momentul de cadere din octombrie 2000, cand volumul de creditare a scazut
pana aproape de 50.000 miliarde lei.
Prognoze 2003:
· Ca numar de firme inregistrate, se estimeaza o curatare a registrelor comertului de firmele existente doar in acte, astfel incat, formal, numarul total va scadea.
· Numarul firmelor active sau care declara indicatori financiari conform legii nu se va modifica semnificativ. Totusi, este prevazuta o crestere a firmelor nou-infiintate in sectorul microintreprinderilor, catre care este posibil sa migreze actualii salariati.
· Accesul la resursele de capital: barierele vor ramane consistente, iar IMM-urile vor ramane subcapitalizate.
· Accesul la credite: desi oferta se diversifica, creditele vor ramane scumpe si procedurile de acceptare, complicate.