Analişti şi politicieni deopotrivă deplång soarta microîntreprinderilor, afirmånd că, în caz că nu reuşesc să scadă rapid cheltuielile, până la jumătate dintre ele riscă falimentul. Soluţii de a strånge cureaua totuşi există.

„Plăţile de la clienţi întårzie, companiile-client, cel puţin cele din domeniul meu, au recurs la tăieri de costuri masive, de pånă la o treime, aşa că am rămas fără lucrări. Luna aceasta, cel puţin, după ce mi-am plătit impozitul pe profit, TVA-ul şi angajaţii, m-am resemnat că o să muncesc pe nimic“, spune patronul Orbital Media, o firmă cu cinci angajaţi, înfiinţată la începutul acestui an.

O altă companie, cu mai puţin de zece angajaţi, de această dată de leasing auto, simte mult mai repede decåt s-ar fi aşteptat momentul de cumpănă al economiei. Şi dacă pånă în urmă cu două luni era foarte rigidă în privinţa contractelor, neacceptånd includerea ratei reziduale la finalul perioadei de leasing şi niciun avans de sub 30%, acum îşi apelează clienţii pierduţi, ca să le spună că este de acord şi cu un avans de 20% şi că rata reziduală este ultima lor problemă.

Povestea celor două firme pare desprinsă din rezultatele sumbre ale unui studiu realizat de Uniunea Naţională a Patronatului Romån, potrivit căreia afacerile aflate la început de drum vor fi cel mai expuse problemelor economice, din cauza rulajului mic din perioada de debut.

Firmele din agricultură şi industria alimentară, în siguranţă

Aşadar, furnizorii au scurtat perioada de plată, comenzile clienţilor au intrat la apă, băncile acordă credite în condiţii aproape imposibil de îndeplinit. De remarcat totuşi că această din urmă problemă, considerată cea mai gravă de către firmele occidentale, are, în cazul celor romåneşti, o greutate surmontabilă, ţinånd cont că, pånă la finalul lunii mai a acestui an, doar 2% din totalul microîntreprinderilor apelaseră la ajutorul băncilor pentru finanţarea afacerilor.

„Toate firmele vor fi afectate în viitorul apropiat. Poate doar cabinetele de psihologie vor avea mai mulţi clienţi“, ironizează situaţia Marian Mocan, directorul general al firmei de consultanţă pentru IMM-uri Expert Consulting. Totuşi, cel puţin la nivel general, soluţii există: definirea foarte clară şi, eventual, restrångerea pieţei-ţintă, creşteri salariale reduse sau îngheţarea acestora, încercarea, mai mult decåt de obicei, de a găsi produse sau servicii noi şi, evident, resemnarea la gåndul unei marje de profit mult mai mici decåt în trecut. Potrivit lui Marian Mocan, firmele cele mai protejate în faţa problemelor actuale sunt cele care acţionează în industria alimentară şi în agricultură.

Practic, cum scad costurile

Renegocierea în scădere a salariilor ar fi o soluţie, dacă poate fi numită astfel cea mai eficientă manieră prin care să-ţi atragi antipatia angajaţilor.

Externalizarea activităţilor de suport (contabilitate, IT, transport, marketing etc.) este o altă soluţie la îndemånă. Beneficiile sunt clare: reducerea costurilor salariale şi a cheltuielilor pentru echipamente. La fel de evident este şi principalul dezavantaj: disponibilizarea angajaţilor responsabili anterior cu aceste servicii.

Este timpul pentru promoţii. Indiferent de ce produs sau serviciu vindeţi, cel puţin o vreme, va trebui să fie mult mai ieftin decåt pånă acum.

Acordarea unui comision (destul de mare) din valoarea lucrării angajaţilor poate reprezenta o opţiune pentru firmele de programare şi design sau de arhitectură, care pot, cel puţin pentru o perioadă, să renunţe la salariul fix.

Nu aveţi veniturile necesare pentru bonusurile de sărbători? Fiţi siguri că înlocuirea acestora cu cåteva zile libere în plus îi va mulţumi pe angajaţi, chiar dacă, mai ales în anumite sectoare, perioada de final de an este foarte profitabilă şi ar necesita implicarea întregului colectiv la turaţie maximă. Nimeni nu spune că nu trebuie să faceţi sacrificii.