are 63 de camere, doua sali de conferinte si un centru de recreere, fiind deschis la mijlocul lui 2002. Firma Promotional Interservice, care activeaza in domeniul IT, a investit peste patru milioane de dolari in aceasta locatie. Anul trecut insa, asteptarile proprietarului au fost inselate, iar gradul de ocupare a fost mai mic decat estimarile initiale. De vina au fost tarifele relativ mari – 130 de euro pentru o camera single – lipsa de promovare si, probabil, zona in care se afla. „In acest an vom schimba politica tarifara si vom reduce preturile. O camera va costa 100 de euro in timpul saptamanii si 80 de euro in week-end. De asemenea, vom schimba modul de lucru cu agentiile de turism si vom incerca sa ne apropiem mai mult de clienti”, spune Corina Ciobanu, director de marketing la hotelul Class. Sa fie oare de vina pentru scaderea tarifului oferta speciala a Howard Johnson, de 99 de euro pe camera? Corina Ciobanu sustine ca nu a simtit concurenta gigantului din Piata Romana, iar scaderea tarifelor nu poate decat sa-i bucure pe turisti. Hotelul Green Forum HHH are 14 apartamente, la tariful de 120 de euro pe noapte si este proprietatea firmei de constructii Axa Construct, care a investit 1,5 milioane de dolari in imobil. Situat in zona Televiziunii Romane si deschis in aprilie 2002, hotelul trebuia sa fie primul dintr-o serie de patru minihoteluri: inca trei erau planificate sa fie deschise in cartierul Primaverii, pe strada Sperantei si pe Bulevardul Pache Protopopescu. Planurile au ramas la nivel de intentie. „Desi hotelul merge bine – am avut anul trecut un grad de ocupare de 67% si incasari de 350.000 de euro – proprietarul a hotarat sa-l vanda unui investitor spaniol”, explica Radu Biris, directorul hotelului. Motivele sunt mai multe. Unul ar fi faptul ca proprietarul si-a dat seama ca industria hoteliera este mai complicata decat pare, drept pentru care cladirea de pe strada Sperantei, menita sa fie hotel, s-a transformat intre timp intr-un imobil cu apartamente moderne. Un alt motiv este financiar: firma are nevoie de o infuzie de capital pentru terminarea rapida a blocului de apartamente.
Amplasamentul este esential
„Este dificil pentru un hotel mic, chiar daca practica tarife pe masura, sa concureze si sa ia clientii unui hotel care face parte dintr-un lant international si care dispune de cu totul alte resurse, atat financiare, cat si umane. Succesul unui hotel mic depinde de amplasament, de tarife si, mai ales, de experienta oamenilor care il conduc. Este foarte probabil ca un client de la Hilton, de exemplu, sa incerce o data si un alt hotel, dupa care sa revina la Hilton”, sustine Mihai Rajnita, secretarul general al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania. Ca amplasamentul este esential, o dovedeste hotelul Duke HHH. Situat pe Bulevardul Dacia, are 37 de camere si este proprietatea Grupului Millenium 2000, ai carui asociati sunt oameni de afaceri din Turcia. Ei au transformat o cladire distrusa de o explozie in hotel investind 2,2 milioane USD si cum afacerea, inaugurata in iunie 2002, merge bine, au deja planuri de extindere. „Am mai cumparat un teren in apropierea hotelului, unde vom incepe in curand constructia unui alt hotel, care va avea 80 de camere”, spune Adrian Zaharia, directorul hotelului Duke HHH. Hotelul a avut anul trecut un grad de ocupare de 78%, la un tarif mediu de 100 de dolari, si o cifra de afaceri de 1,1 milioane de dolari. In jur de 90% din clienti sunt straini, majoritatea de la companiile si institutiile din jur. „Vecinatatea cu Ambasada Canadei a facut ca anul trecut cei mai multi clienti straini sa fie oameni de afaceri canadieni”, precizeaza Adrian Zaharia. Segmentul de trei stele isi va continua trendul ascendent si in acest an. Cel putin sase noi hoteluri din aceasta categorie isi vor deschide portile in 2004 in Bucuresti, fiecare avand intre 30 si 80 de camere. „Hotelurile vor fi situate in zone precum Baneasa, Foisorul de Foc, Pantelimon, Calea Victoriei. Este vorba de zone care s-au dezvoltat recent si urmeaza sa se dezvolte in continuare, ceea ce face necesara existenta unor locuri de cazare pentru oamenii de afaceri. Unitatile se adreseaza cu predilectie segmentului de business, clasificarea de trei stele fiind deficitara in Capitala”, a declarat Paul Marasoiu, director executiv al firmei de consultanta Peacock Global Hotel Management. Trei dintre hoteluri vor avea 60-80 de camere, iar investitia pentru fiecare dintre ele se ridica la patru milioane de euro, iar alte patru unitati, care au dezvoltat mai mult elementele de leisure si partea de restaurante, vor costa aproximativ doua-trei milioane euro fiecare. In afara de aceste proiecte, este posibil sa fie amenajat un hotel de patru stele, cu 140 de camere, investitia fiind evaluata la circa noua milioane de euro. Evident, o oferta mai diversificata va atrage dupa sine tarife mai mici. Deocamdata, tariful mediu in Bucuresti este deasupra celui mediu din Europa, exceptie facand Londra si Parisul.