Micile hoteluri ataca turismul de afaceri

Un hotel de patru stele, doua de trei stele si unul de doua stele vor incerca sa atraga o parte din clientii marilor hoteluri. In total, 165 de camere se vor adauga celor 4.048 disponibile in unitati de cazare clasate de la doua la cinci stele. Aceasta in conditiile in care, in cel mai fericit caz, numarul turistilor va ramane constant, sansele unei cresteri fiind minime. Intr-un raport al Organizatiei Mondiale a Turismului se arata ca in 2001 numarul turistilor straini in Romania a scazut cu 3%

Un hotel de patru stele, doua de trei stele si unul de doua stele vor incerca sa atraga o parte din clientii marilor hoteluri. In total, 165 de camere se vor adauga celor 4.048 disponibile in unitati de cazare clasate de la doua la cinci stele. Aceasta in conditiile in care, in cel mai fericit caz, numarul turistilor va ramane constant, sansele unei cresteri fiind minime. Intr-un raport al Organizatiei Mondiale a Turismului se arata ca in 2001 numarul turistilor straini in Romania a scazut cu 3% fata de 2000, pe cand in Croatia si Turcia a crescut cu 12%, iar in Bulgaria cu 14,4%.
Si totusi, reprezentantii celor patru hoteluri sustin la unison ca afacerile lor vor merge bine si ca vor reusi sa isi faca loc pe piata. Mihai Rajnita, secretarul general al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania, crede insa ca noilor veniti le va fi la inceput destul de greu. „Este dificil pentru un hotel mic, chiar daca practica tarife pe masura, sa concureze si sa ia clientii unui hotel care face parte dintr-un lant international si care dispune de cu totul alte resurse, atat financiare cat si umane. Succesul unui hotel mic depinde de amplasament, de tarife si mai ales de experienta oamenilor care il conduc. Este foarte probabil ca un client de la Hilton, de exemplu, sa incerce o data si la un alt hotel, dupa care sa revina la Hilton”, sustine Mihai Rajnita.

Prin negociere tarifele scad cu 20-30%

Primul care intra pe piata – incepand cu luna martie a.c. – este hotelul Class****, situat in cartierul Baneasa. Cu 63 de camere, doua sali de conferinte si un centru de recreere, hotelul reprezinta o investitie, de peste patru milioane de dolari, a firmei Promotional Interservice. „Hotelul este amplasat aproape de aeroport, intr-o zona in care din ce in ce mai multe companii isi muta sediul. Speram ca firmele care se invecineaza cu noi se vor numara printre clienti, avand in vedere ca avem sali de conferinte, acces la Internet in camere si la receptie. In plus, vom avea o relatie speciala si tarife reduse pentru agentiile de turism, deoarece ele sunt principalul canal prin care vin clientii”, precizeaza Corina Ciobanu, director de marketing la Class****. Tarifele de receptie sunt de 130 USD camera single, 160 USD camera dubla si 240 USD pe noapte pentru un apartament. Pentru anul acesta gradul de ocupare prevazut este 50%, iar pentru urmatorii ani de 70%; in aceste conditii, investitia va fi recuperata in trei ani.
Hotelul Duke*** se va deschide in aprilie, va avea 37 de camere, trei stele si este situat pe Bulevardul Dacia. Proprietarul este Grupul Millenium 2000, ai carui asociati sunt oameni de afaceri din Turcia si care au investit 2,2 milioane USD in refacerea unei cladiri distruse de o explozie. La un grad de ocupare de 65% si un tarif de receptie de 100 euro, investitia va fi recuperata in aproximativ cinci ani. „Desi hotelul nu este mare, avem avantajul ca suntem in centrul capitalei, un lucru important pentru un om de afaceri. In plus, anul acesta ar trebui sa se inchida pentru renovare completa hotelul Ambasador***, deci vor disparea de pe piata 214 camere din aceeasi categorie”, afirma Adrian Zaharia, directorul hotelului.
Programat pentru inaugurare in aprilie-mai, Sthatus Mr. Spa Hotel*** va fi clasificat la trei stele si va avea 14 apartamente, la tariful de 220 euro pe noapte. Situat in zona Televiziunii Romane, hotelul este primul dintr-o serie de patru minihoteluri, inca trei urmand a fi deschise in cartierul Primaverii, pe strada Sperantei si pe Bulevardul Pache Protopopescu. Firma Axa Construct va investi cate 1,5 milioane USD in fiecare hotel si, la un grad de ocupare de 75%, sumele vor fi recuperate in doi ani. „Fiecare hotel va dispune de un centru Spa propriu, cu metode si produse de revitalizare si infrumusetare Gerovital si Ana Aslan, iar principala tinta sunt oamenii de afaceri din Israel”, sustine Florian Vasile, responsabil vanzari si relatii publice la firma Planning&Consult, care va asigura managementul retelei.
La inceputul anului viitor se va deschide si Hotelul Venetia**, deocamdata aflat in renovare. Clasificat la doua stele, hotelul va avea 51 de camere si un tarif de 50-60 USD pe noapte. Construita in 1890 in Piata Kogalniceanu, cladirea a fost initial hotel, iar apoi camin studentesc. Asa ca in consolidarea si modernizarea hotelului se vor investi peste 1,5 milioane USD, una dintre cele mai costisitoare lucrari fiind refacerea fatadei, asa cum a fost la inceput. Investitia va fi facuta de SC Hotel Venetia impreuna cu firma Primcom. Cum aceasta din urma nu este privatizata, in momentul de fata se asteapta acordul APAPS pentru formarea unei companii mixte. „Speram sa recuperam investitia in sapte ani, avand in vedere ca principalii nostri clienti vor fi companiile. Sunt multe firme ai caror angajati sau colaboratori din provincie vin lunar in Capitala si au probleme cu cazarea. Vom incheia contracte cu ei pentru rezervarea si plata unui numar de camere pe luna,” explica Mircea Mocanu, director general Primcom.     

165 de camere noi pe piata
Hotel    Clasificare    Nr.    Investitie    Data
            camere    (mil. USD)    deschiderii
Venetia        **    51    1,6        Inceputul 2003
Duke        ***    37    2,2        Aprilie 2002
Mr. Spa        ***    14    1,5        Aprilie – Mai 2002
Class        ****    63    4        Martie 2002