in randul tinerilor si al femeilor din categoriile defavorizate. Unul dintre cele mai importante programe de acest tip este cel de acordare de microcredite pentru femeile aflate in situatii de risc („Micro-loan for women at risk”). Proiectul a fost lansat in 2001 si este implementat de Fundatia Integra in judetele Bihor si Brasov. Obiectivul este acela de a ajuta femeile care si-au pierdut slujba, femeile vaduve, cu multi copii sau cu soti handicapati sa isi porneasca propria lor afacere. Beneficiarele primesc asistenta in identificarea oportunitatilor de afaceri, consultanta pentru pregatirea unui plan de afaceri, precum si micro-credite de pana la 6.000 de dolari. Fundatia Shell finanteaza acest proiect cu 330.000 de dolari pentru o perioada de trei ani. In primii doi ani au fost acordate aproximativ 400 de credite si s-au creat peste 1.000 de locuri de munca. Pentru rezultatele acestui program Fundatia Shell a primit premiul pentru cea mai buna Initiativa Comunitara din 2002 („2002 Best Community Initiative Award”), oferit de Institutul International de Petrol. La fel ca multe alte companii, Shell are o fundatie care se ocupa de implementarea proiectelor sociale in toate tarile in care isi desfasoara afacerile.Un alt proiect important al Fundatiei Shell si al companiei din Romania este „ChiarPOtI”, lansat in octombrie 2002. Acesta urmareste sa incurajeze tinerii cu varste cuprinse intre 18 si 30 de ani sa inceapa o afacere. Programul este implementat in parteneriat cu Centrul pentru Dezvoltare Economica, membru al retelei Soros. Shell Romania investeste in acest program 50.000 USD anual, iar fundatia companiei mai aduce inca 90.000 de lire sterline pentru trei ani. ChiarPOtI este corespondentul in Romania al programului cu acoperire internationala LiveWIRE, demarat de compania Shell in urma cu 21 de ani in Anglia. De atunci, programul s-a extins, in prezent existand proiecte similare pe cinci continente. Misiunea programului ChiarPOTI este aceea de a ajuta tinerii cu calitati antreprenoriale din Romania sa isi transforme ideile in afaceri. Ca etape intermediare, tinerilor le este prezentata optiunea antreprenoriatului, ca o alternativa viabila de „autoangajare”, li se sugereaza modalitati si criterii pentru a se autoanaliza si a constientiza daca pornirea unei afaceri este sau nu o optiune potrivita pentru fiecare, iar celor cu adevarat hotariti si capabili de a demara o afacere le sunt furnizate instrumentele necesare prin intermediul unor servicii de training si consultanta. Toate materialele informative, seminariile, cursurile de pregatire si serviciile de consultanta sunt furnizate tinerilor gratuit. De asemenea, a fost creat un site www.chiarpoti.ro, unde tinerii se pot inscrie online in program si pot beneficia de materiale informative, sub forma ghidului practic „Cum sa pornesti o afacere”, compus din lucrarile Primul tau studiu de piata si Primul tau plan de afaceri. Pana in prezent au fost inregistrati in program aproape 3.000 de tineri, iar o parte dintre ei chiar au propriile afaceri. Pe langa aceste programe, grupul Royal Dutch Shell acorda burse de studii postuniversitare in domeniul stiintei, tehnicii si afacerilor la universitati prestigioase din Marea Britanie. Programul este adresat studentilor din tarile in curs de dezvoltare, care altfel nu ar putea beneficia de mijloacele necesare pentru a studia in Marea Britanie. Pentru acest proiect Shell mai scoate din conturi inca zece milioane de lire sterline.O alta modalitate a Shell de a veni in sprijinul comunitatii o reprezinta organizarea de evenimente cu scopul strangerii de fonduri. Astfel, in 2002 a avut loc un proiect regional de caritate numit Concursul de Aviatie Shell (Shell Aviation Triathlon Charity), la care au participat angajatii companiei care lucreaza in departamentele de aviatie. Competitia a atras fonduri in valoare de 180.000 de dolari, bani care au fost donati organizatiei mondiale SOS Satele Copiilor. Din aceasta suma, 25.000 de euro au fost folositi pentru achizitionarea unui minibus pentru SOS Satele Copiilor din Bucuresti. „Shell Romania nu doreste sa ofere o imagine agresiva prin aceste activitati, ci sa se dovedeasca profesionala si profitabila. Rezultatul se observa in beneficiile substantiale pe care societatea romaneasca le primeste prin intermediul companiei noastre”, afima Angelica Iva, External Affairs Manager al Shell Romania.Sponsorizarea unui disc produs de tinerii muzicieni din ClujCompania MOL Romania are si ea o filozofie clara in ceea ce priveste responsabilitatea atat fata de proprii angajati, cat si fata de comunitatile in care activeaza. Din 2002 compania petroliera sprijina fundatia Trebuie in cadrul unui program initiat de Institutul pentru Protectia Mamei si Copilului. Tinerii si copiii carora li se adreseaza fundatia sufera de handicap fizic si mintal si tanjesc dupa o viata sociala, iar cei mai multi dintre ei provin din familii cu venituri modeste. „Gestul nostru nu e menit sa genereze capital publicitar, ci doar sa faca viata unor oameni ceva mai buna. Spre satisfactia noastra, am aflat ca unii dintre ei au progresat considerabil,” spune Aliz Kosza, directorul general MOL Romania. Fundatia Trebuie are centre in mai multe orase din tara. In fiecare din acestea vin copii cu diferite probleme. Unii dintre ei au nevoi mai mari si raman in aceste centre, altii sunt adusi zilnic pentru tratament sau, pur si simplu, pentru a fi printre alti copii sau tineri ca ei. Pentru toate aceste drumuri zilnice MOL a pus la dispozitia fundatiei doua microbuze si carburantul necesar. Prima mare multumire a venit in momentul in care doi dintre tinerii din program au reusit sa se angajeze cu contract permanent. Alti tineri vizati de proiectele sociale ale MOL Romania sunt artistii, pentru care compania strange fonduri intr-un cont bancar special si in urnele aflate in fiecare din benzinariile sale. Primele sume stranse au fost folosite pentru organizarea unei expozitii de pictura si sculptura in noiembrie anul trecut in Bucuresti. Pentru aceasta, compania a colaborat cu fundatia culturala Arsis si cu Ministerul Culturii. Simultan cu aceasta expozitie a fost lansat si un program de sprijinire a unui grup de tineri muzicieni din Cluj, Sensor, pentru care MOL a organizat un spectacol si a platit producerea unui disc. „Sunt atatea talente aici pe care e pacat sa le exportam sau, pur si simplu, sa le pierdem, asa ca trebuie sa ajutam scolile si copiii talentati”, adauga Aliz Kosza.Sustinerea sportului este un capitol diferit. Din momentul in care a venit pe piata romaneasca, in 1995, si pana in 2001, MOL Romania a fost prezenta in acest domeniu sponsorizand raliuri, iar din acest an a inceput sa se implice mai mult, sprijinind suplimentar doua echipaje participante la campionatul national de raliuri.In acest caz, motivatia companiei este de a fi prezenta in sporturile apropiate de domeniul sau de activitate si, totodata, de sprijinire a oamenilor care activeaza in aceasta bransa.