Noul sef al Dacia, venerabilul Manuel Gomez, nici nu a dorit sa ascunda acest lucru la recenta aparitie i fata ziaristilor, la doar citeva ore de la icheierea Adunarii Generale a Actionarilor (AGA) la Automobile Dacia.
Cind a enumerat lista sa de prioritati, Manuel Gomez a mentionat i primul rind clientii societatii, furnizorii si angajatii (o categorie care i cartile de economie vestice sunt catalogati drept „stockholders”), si undeva la coada, actionarii (cunoscuti i aceleasi carti drept „shareholders”). Lungi polemici s-au iscat i ultimele decenii i rindul managerilor, economistilor si ziaristilor i aceeasi lume vestica: cui trebuie sa acorde managementul prioritate maxima? Stockholders sau shareholders? Cei din urma au ivins. incepind cu teoreticieni celebri precum Alfred Rappaport si terminind cu manageri la fel de celebri precum Robert Goizueta, fostul presedinte de la Coca-Cola, sau John Welch, actualul CEO de la General Electric, avocatii conceptului de shareholder value (valoare pentru actionari) au iceput sa domine gindirea managerilor vestici. Sintagma de shareholder value reprezinta acum filozofia capitalismului occidental. Cind bursa a inceput sa joace un rol mai important i Europa, a fost adoptata pina la urma si de manageri ai companiilor publice din Germania si Franta, tarile cele mai reticente la influentele asa-numitului capitalism de tip anglo-saxon. Jurgen Schrem a preluat conducerea Daimler Benz (iar acum este presedintele DaimlerChrysler) tocmai datorita atasamentului sau declarat pentru conceptul de shareholder value. Louis Schweitzer, numarul unu din Renault, si-a cistigat reputatia internationala datorita masurilor drastice de eficientizare a producatorului francez de automobile, cu aceeasi tinta: maximizarea averii actionarilor.
Sa fi trait Manuel Gomez i Europa, dar noile curente i management sa fi trecut pe linga el? Daca Schweitzer ar fi avut o prestatie asemanatoare i fata jurnalistilor, efectul s-ar fi vazut imediat i pretul actiunilor la bursa de la Paris. Gomez a minimizat nu doar importanta rezultatelor financiare negative ale societatii, iar si importanta actionarilor minoritari. Dar el a vorbit nu ationarilor, ci consumatorilor. Gomez a facut apologia pierderilor: „Consumatorii nu pot fi decit i cistig cumparind de la o companie care merge i pierdere” (sub ratiunea ca pretul unei Dacii nu acopera costul ei).
Valoare pentru actionarul majoritar
A fost un speech pentru un public rominesc: un public care cumpara masini Dacia, nu actiuni. L