Dezvoltarea fulminantă a marilor retaileri pare să-i fi pus pe butuci pe comercianții mici și mijlocii, în ultimii ani. Cel puțin, așa arată calculele: multe dintre afacerile din retail, înființate de întreprinzători autohtoni, au întâmpinat mari probleme cu încasările, odată cu apariția în piață a unor nume internaționale, branduri puternice în Vest.
”Comercianții mici și mijlocii sunt foarte afectați. Zilnic se închid magazine. Am fost invadați de supermarketuri ale marilor lanțuri de magazine. Am aplaudat și ne-am lăsat fascinați și mințiți de ambalaje strălucitoare, sub care am găsit un produs fad, de multe ori mai scump și mai puțin calitativ decât cel făcut pentru țara de origine”, a declarat pentru Capital Cora Muntean, președintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR). Cu alte cuvinte, ”de dragul staniolului”, consumatorii sunt dispuși să uite ce înseamnă un hiper sau supermarket pentru economia românească.
”Înseamnă: bani scoși din țară, distrugerea afacerilor de familie, sărăcirea producătorilor români, sabotarea produselor românești, dispariția locurilor de muncă. Corporațiile urmăresc un singur lucru: profitul. Ceea nu înseamnă ceva rău dacă s-ar face în condiții de concurență loială”, a mai spus Cora Muntean.
Este clar că oamenii merg la supermarket deoarece sunt convinși că este mai ieftin, însă, continuă aceasta, pe lângă produsul sau produsele pe care vrei să le cumperi, mai iei și altele, de care nu ai nevoie, dar sunt ieftine, pentru că ți se vâră sub nas. ”Apoi există și o altă modalitate de înșelătorie pe care nu o taxează nici autoritățile, nici cumpărătorul: sunt situații în care prețul produsului nu este la casă același ca la raft. Iar dacă întrebi de ce se întâmplă acest lucru, se găsesc diverse scuze de genul: a fost promoție și am uitat să schimbăm etichetele sau avem o promoție doar dacă veți cumpără 3,4,5 produse”, mai spune Cora Muntean.
În altă ordine de idei, Muntean este de părere că piața românească de retail se va dezvolta și mai mult doar dacă se vor lua măsuri de sprijinire, chiar protecționiste pentru comerțul tradițional. ”Sprijinirea comerțului tradițional, a producătorilor autohtoni reprezintă și o chestiune de patriotism. Așa face oricare țară care dorește să-și apere și să ajute proprii investitori, mici sau mari. Acele state știu că privatul le asigură supraviețuirea și implicit existența. Funcționarul nu e anchetatorul privatului, ci partenerul lui. Iar parteneriatul presupune încredere, nu suspiciune”, adaugă ea.
Practic, majoritatea comercianților autohtoni derulează activități economice corecte fiind conștienți că afacerea, de regulă una de familie, este singura sursă de existență.