Cel puțin 85% la sută dintre vehiculele înmatriculate în România ar trebui să dețină asigurare RCA pentru ca țara noastră să nu riște, la un moment dat, sancțiuni din parte organismelor europene. 

Și totuși, într-un raport din 2016, referitor la situația din 2015, Consiliul Concurenței vorbea despre un procent de asigurare de maximum 70-75%. 

De atunci și până acum situația a devenit chiar mai proastă, concomitent cu apariția legii care permite șoferilor să își facă asigurare pe orice perioadă multiplu de o lună, între o lună și un an.

Viorel Vasile, directorul Safety Broker, cel mai mare intermediar din piața asigurărilor, apreciază că, din cauza exploziei vânzărilor de polițele  pe perioade  scurte (în principal pe o lună), gradul de cuprindere în asigurare a scăzut, în cazul mașinilor înmatriculate pe persoană fizică, spre 60%.  

Aceasta ar însemna că pe străzile din România, în diferite perioade ale anului, circulă până la  2,5 milioane de automobile  fără RCA. 

„Devine clar că polițele pe o lună, în actualul context când nu există nicio restricție privind achiziționarea sau utilizarea lor, sunt folosite mai ales pentru fraude dacă ne uităm la frecvența daunei. În cazul asigurărilor pe un an circa șase din o sută de mașini provoacă daune în perioada asigurată, la cele pe o lună vorbim de cel puțin 18 accidente la o sută de mașini asigurate. Nu există niciun motiv  pentru care frecvența daunei să fie de trei ori mai mare la polițele pe o lună. Este clar că vorbim despre fraude și nu în cazul firmelor, ci al persoanelor fizice” , a spus, pentru Capital, Viorel Vasile. 

Potrivit acestuia, cea mai nouă metodă de a frauda asigurătorii implică tocmai polițele pe un an. 
Este vorba despre situații, din ce în ce mai dese, în care asigurarea este achiziționată doar după ce se întâmplă accidentul. 

În astfel de situații sunt ori persoane care au uitat să își înnoiască polița și vor să evite amenda prin aciziționarea uneia pe o lună după ce au comis un accident ori chiar grupuri organizate care premeditează și organizează accidente. 

 

Totuși, mai arată Viorel Vasile, polița RCA pe o lună nu ar trebui eliminată, ea fiind utilă celor care nu folosesc permanent autovehiculul, însă condițiile în care cinve poate să își cumpere o astfel de poliță ar trebui reglementate fie în funcție de un cost minim fie în funcție de alți parametri care să limiteze  posibilitățile de fraudă. 
Paradoxal, mai arată acesta, nu transportatorii(care au militat pentru introducerea asigurărilor pe perioade scurte) sunt cei care apelează cu precădere la acest produs ci persoanele fizice. 

La finele lui 2017, din aproximativ 5,6 milioane de contracte RCA valide, circa 20% erau asigurări pe o lună, ceea ce înseamnă că peste 1,1 milioane de automobile au asigurare pe doar o lună.

City Insurance, cel mai mare asigurător local din 2017 este și firma care a preluat majoritatea polițelor pe o lună, în contextul în care este singura societate care vinde la o primă calculată ca parte proproțională din prima pe un an. Adică în cazul polițelor pe o lună, prima este egală cu prima pe un an împărțită la 12. Celelalte societăți aplică o penalizare prin preț pentru perioadele mai scurte de un an.