La data de 7 mai, pe fluxul de stiri al agentiei americane PRNewswire, a aparut un comunicat de presa al Elbit Systems Ltd, care anunta ca a ajuns la o noua intelegere cu MApN privind continuarea programelor de modernizare a MIG 21 si Puma. Compania israeliana anunta ca valoarea noului contract este de 40 milioane de dolari si consta in echipamente aditionale si servicii tehnice la proiectele pe care Elbit le deruleaza in Romania impreuna cu Aerostar Bacau, IAR Brasov si Simultec.Trei zile mai t
La data de 7 mai, pe fluxul de stiri al agentiei americane PRNewswire, a aparut un comunicat de presa al Elbit Systems Ltd, care anunta ca a ajuns la o noua intelegere cu MApN privind continuarea programelor de modernizare a MIG 21 si Puma. Compania israeliana anunta ca valoarea noului contract este de 40 milioane de dolari si consta in echipamente aditionale si servicii tehnice la proiectele pe care Elbit le deruleaza in Romania impreuna cu Aerostar Bacau, IAR Brasov si Simultec.
Trei zile mai tarziu, un comunicat de presa al MApN arata ca „informatiile cuprinse in fluxul de stiri al agentiei americane sunt neadevarate”.
„Ministerul Apararii Nationale sau agentii romani implicati in programele de modernizare a tehnicii militare nu au incheiat nici un contract suplimentar cu acest partener in cursul anului 2001”, se arata in comunicatul MApN.
Doina Matanie, purtatorul de cuvant al Aerostar Bacau, a declarat insa ca la societatea din Bacau lucreaza in acest moment la modernizarea avioanelor MIG. Ea a spus ca nu stie nimic despre semnarea unui nou contract intre statul roman si firma Elbit.
„Tot ce va pot spune este ca modernizarea aparatelor continua”. Reprezentantii MApN sustin contrariul si spun ca „programele de modernizare a aeronavelor militare se afla la dispozitia Guvernului, sub evaluarea specialistilor din minister si a altor ministere implicate”.
Justificarea clasica: „a fost o neintelegere”
Conducerea Elbit s-a declarat surprinsa de pozitia MapN si a continuat sa sustina existenta unui nou contract intre cele doua parti.
„Probabil, partenerul roman nu a inteles comunicatul nostru. Sau poate ca ceea ce se spune la Bucuresti nu a fost bine inteles in Israel”, spun reprezentantii Elbit.
Reprezentanta de la Bucuresti a prezentat vineri un alt punct de vedere, cu specificatia ca primul comunicat de presa nu a fost inteles de mass-media din Romania.
„Anuntul facut de Elbit se refera la Hotararea Guvernului numarul 211 din anul 2000, prin care compania noastra a facilitat obtinerea finantarii de care aveau nevoie producatorii romani implicati in acest proiect. Data de 6 mai se refera la data la care IFTRIC (organismul de asigurare a riscurilor de comert exterior din Israel) a aprobat finantarea respectiva.
Reprezentantii Elbit nu au putut insa sa explice de ce aceste lucruri nu au fost precizate si in comunicatul de presa din 6 mai.
Istoria contractului dintre statul roman si Elbit Systems incepe in 1992, cand MApN a luat decizia modernizarii avioanelor MIG 21, modelele M, MF si UM, aflate in stare de functionare. In noiembrie 1993 este incheiat contractul de modernizare prin care Aerostar Bacau devenea contractant principal, impreuna cu grupul israelian.
Contractul avea ca obiect modernizarea unui numar de 110 avioane supersonice si era evaluat la 308 milioane de dolari.
In luna februarie a acestui an, surse din cadrul Ministerului Public au anuntat ca Grigore Filip, directorul general de la Aerostar Bacau, este cercetat de Parchet pentru subminarea economiei nationale.
Potrivit surselor citate, in dosarul numarul 91/P/2000, Grigore Filip era invinuit ca, in calitate de lider al echipei romane de negociere a unor contracte incheiate cu firma israeliana Elbit Systems Ltd, ar fi favorizat firma straina si ar fi acordat mai multe concesii.
La 26 ianuarie 1999, Aerostar Bacau si Elbit au infiintat societatea mixta AE Electronics, care are ca principal obiect de activitate producerea si repararea echipamentelor electronice pentru avioane si elicoptere.