Mihaela Pascu este un om de creatie atipic pentru lumea publicitatii romanesti. Este discreta, modesta, nu sufera de frustrari, isi struneste orgoliul, nu arunca cu venin si vorbeste cu o seninatate caracteristica “primei zile de scoala”. Capital: Cum este sa stai in fotoliul lui Fozzie (fostul director de creatie, Bogdan Manea – nota red.)? Mihaela Pascu: Nu cred ca stau in scaunul lui Fozzie. Simbolic, nu stau pe scaunul nimanui. Fiecare om are proiectul sau.
Mihaela Pascu este un om de creatie atipic pentru lumea publicitatii romanesti. Este discreta, modesta, nu sufera de frustrari, isi struneste orgoliul, nu arunca cu venin si vorbeste cu o seninatate caracteristica “primei zile de scoala”.
Capital: Cum este sa stai in fotoliul lui Fozzie (fostul director de creatie, Bogdan Manea – nota red.)?
Mihaela Pascu: Nu cred ca stau in scaunul lui Fozzie. Simbolic, nu stau pe scaunul nimanui. Fiecare om are proiectul sau. Fozzie este o personalitate fulminanta, cu un farmec devastator, dar pentru mine nu este un complex faptul ca sunt director de creatie la Saatchi&Saatchi. El si Razvan Lazar (fost art-director Saatchi – nota red.) m-au angajat prima data in advertising. Am plans in baie cand i-am auzit injurand.
Capital: Mai miroase aici a Fozzie?
Mihaela Pascu: Sigur, tot timpul. Nu trebuie sa-l eliminam. El a trecut pe aici si a lasat niste urme bune. Nu poti sa stergi un om dupa zece ani si nici nu vreau sa fac asta. Sunt oameni pe care Fozzie i-a angajat aici si eu lucrez cu ei.
Capital: Care este proiectul lui Mihaela Pascu la Saatchi?
Mihaela Pascu: Nu vreau sa fac declaratii socante si as vrea sa fie clar ca nu voi iesi in scena asa cum a facut-o Bogdan Naumovici. (director de creatie Leo Burnett, care a declarat ca se va compara numai cu agentiile internationale – nota red.). Proiectul meu este lucrul cu fiecare om in parte. Eu asta cred ca este meseria de director de creatie: managementul creativ se face de la om la om si se schimba in functie de oamenii care vin. La capatul acestui an, vreau ca fiecare creativ de la Saatchi sa aiba trei campanii exceptionale in calculator. Sigur, ideal ar fi sa fie vandute la clienti, pe branduri vii.
Capital: La instalarea in functie, conducerea agentiei ti-a trasat drept obiectiv si castigarea unor premii?
Mihaela Pascu: Eleganta lui Radu Florescu (Managing Director Saatchi & Saatchi – nota red.) lasa loc de discutii. Nu cred in obiective de tip “castiga trei premii”, decat in masura in care mi le dai tu, ca sef. Atunci, pot sa incep sa te conving, sa-ti arat, sa-ti vand.
Capital: Acesta este proiectul pe termen scurt, dar pe termen mediu?
Mihaela Pascu: Agentia Anului la Ad’Or in urmatorii trei ani si un Leu la Cannes in urmatorii sapte. Repet si va rog sa consemnati, acestea sunt formule fixe in care eu nu cred. Eu cred in ridicarea potentialului fiecarui om: cat poti sa faci, atat sa faci, dar la maxim.
Capital: Dintre toate agentiile la care ai lucrat, unde te-ai simtit cel mai bine profesional?
Mihaela Pascu: La Saatchi. De altfel, aici m-am si intors, singura, fara sa ma cheme cineva.
Capital: De ce ai rezistat doar trei luni la Leo Burnett?
Mihaela Pascu: Incompatibilitate crasa cu Bogdan Naumovici. Imposibilitatea de a lucra impreuna. Este un extrovertit, un Tarzan, un show-man, mereu la scena deschisa. Nu-l plac deloc. Eu apreciez distinctia si prefer discretia.
Capital: Il invidiezi pentru succesul sau?
Mihaela Pascu: Nu! Il apreciez cu un sentiment sportiv.
Capital: Cum a fost in “echipa de aur” a lui D’Arcy?
Mihaela Pascu: La D’Arcy, Alina Gavrila a facut sa fie asa cum a fost. Eram 35 de oameni atunci si Alina a stiut sa tina intr-un spatiu mic si meschin personalitati foarte puternice.
Capital: Desi ai lucrat in multe agentii, constat ca vorbesti fara frustrari.
Mihaela Pascu: Nu am nici o frustrare. As face de la capat tot ce am facut. stiu exact ce fac. Nu
m-am inselat pe mine insami niciodata. Apreciez oamenii de valoare, nu-i apreciez pentru non-valoare, ii taxez cand gresesc si ii apreciez cand fac bine. M-am despartit de fiecare agentie facandu-mi datoria pana la capat.
Capital: Sensiblu a fost numele creat de tine. Crezi ca ai fost platita indeajuns pentru acest job daca ne gandim la notorietatea la care a ajuns acest brand?
Mihaela Pascu: A fost primul brief pe care Fozzie mi l-a pus pe masa, cand m-am angajat. Trebuia sa gasesc un nume pentru un lant de magazine care erau jumatate farmacii, jumatate cosmetice. Cat despre cum am fost platita, nu vreau sa vorbesc, pentru ca vreau sa respect un principiu: salariile sunt confidentiale.
Capital: Fostul tau sef, Felix Tataru, a afirmat ca munca la campania Basescu a fost mai grea decat la orice client comercial. Esti de acord?
Mihaela Pascu: Asa este! Campania electorala pentru Basescu a continut aproximativ 100 de campanii din care s-au publicat vreo 30. Aceasta a fost facuta cu sase oameni la creatie. Agentia GMP avea 22 de oameni, inclusiv cei doi soferi si bucatareasa. Felix Tataru reprezenta interfata. Acesti oameni faceau strategie, client-service, centralizare, organizare, tactica si pasau totul la cei sase oameni de la creatie. Aveam briefing aproape in fiecare zi cu 40 de oameni. S-a mers cu o viteza incredibila intr-o singura luna.
Capital: Crezi ca in publicitate trebuie sa existe moralitate?
Mihaela Pascu: Sunt convinsa. Toti clientii mari cu care lucram pretind adevarul, sigur, rafinat uneori, dar adevarul! si cautarea adevarului consuma energie. O sa ma judece toata lumea pentru naivitatea mea: adevarul se spune mai usor.
Capital: Dupa experienta la GMP, ai revenit singura la Saatchi. De ce?
Mihaela Pascu: Despartirea de GMP arata ca se incheiase un ciclu. Noi, intr-o agentie, traim impreuna cate 12-14 ore pe zi. Peste trei ani, nu mai avem ce sa ne spunem si ajungem la un manierism in comunicare. Creatie buna fara spontaneitate nu exista. Pe de alta parte, o creatie buna nu iese fara orgoliu. De aceea, orgoliul trebuie mobilizat.
Capital: In calitate de director de creatie, contribui cu idei pentru colegii tai?
Mihaela Pascu: Constant, dar numai la nevoie! Pentru ca acesti oameni au idei. Eu nu sunt in competitie cu oamenii mei. Daca ei nu au o idee, atunci eu am “aparatul” cu care sa suplinesc, dar asta nu se intampla niciodata. Ei sunt creativii, eu sunt coordonatorul lor. Eu dau directia mare.
Toti clientii mari cu care lucram pretind adevarul, sigur, rafinat uneori, dar adevarul! si cautarea adevarului consuma energie. O sa ma judece toata lumea pentru naivitatea mea: adevarul se spune mai usor.
Carte de vizita
Mihaela Pascu a intrat in publicitate in 1997. A fost angajata copywriter la Saatchi&Saatchi, apoi alucrat la Leo Burnett (trei luni), D’Arcy (senior copywriter), Scala JWT Romania (director de creatie), GMP (director de creatie). In februarie 2005, a revenit la Saatchi si recent a fost numita in functia de director de creatie. In toti acesti ani, a strans un portofoliu impresionant de clienti: Orange, Procter&Gamble, Toyota, European Drinks, Raiffesein Bank, Gourmet, Chio, Sensiblu, Holcim, JTI, Bucovina, Unilever, Kraft Jacobs, Connex. A facut parte din echipa GMP care a realizat campania de comunicare pentru alegerile parlamentare si prezidentiale din 2004 pentru Alianta DA si Traian Basescu. Este absolventa a Facultatii de Litere Bucuresti si are 42 de ani.