Mihai Marcu, MedLife: Avem în vedere deschiderea de clinici în toate oraşele cu peste 100.000 de locuitori

În urmă cu 21 de ani, Mihaela Marcu, medic pediatru, renunţă la a profesa la o policlinică de stat şi cumpără parterul unei case din zona Turda din Bucureşti. Aici a deschis primele două cabinete. Aşa a început imperiul MedLife.

Afacerea MedliLe înseamnă azi 17 Hyperclinici în Bucureşti, Cluj, Ploieşti, Craiova,Timişoara, Brașov, Arad, Galați, Iaşi şi Constanţa, opt spitale – trei în Bucureşti şi cinci în ţară, 25 de laboratoare proprii de analize, trei maternităţi în Bucureşti şi în ţară, 15 centre de excelenţă, nouă farmacii proprii reunite sub reţeaua PharmaLife Med. 

Mihai Marcu, preşedintele Consiliului de Administraţie a povestit, pentru Capital, cum s-a clădit această afacere. „În fapt, nu am început-o eu, ci mama. În urmă cu 21 de ani, a cumpărat parterul unei case învecinate de casa părintească. Strada atunci era pavată cu piatră, în zona Turda din București. A deschis atunci primele două cabinete medicale, investiția inițială fiind minimală. Vorbim de stetoscoape, canapea de așteptare, birou secretariat, cele două din cabinete și mesele de consultație“, povesteşte omul de afaceri. 

Iar nevoia de sănătate „privată“ s-a dovedit acută, la acea vreme, în România. „După primele șase luni, a mai deschis un cabinet și apoi încă unul. Afacerea s-a extins și cabinetul s-a transformat într-o clinică, iar în următorii doi ani a fost inaugurat și primul mic laborator de analize“, povesteşte Mihai Marcu.

Mărturiseşte că au durat opt ani să se alăture afacerii de familie, după un drum de zece ani în domeniul bancar. „După ce m-am alăturat business-ului, am decis să facem un pas uriaș, să mutăm clinica într-o aripă din actuala clinică Grivița MedLife. Nu ne permiteam în niciun caz să ocupăm mai mult de 10% din clădire pe atunci. Imobilul era aproape distrus și a trebuit să luăm un credit semnificativ pentru noi pe vremea aceea și să ne punem toată averea la bătaie, să ipotecăm tot ce aveam“, spune Mihai Marcu. Tot efortul financiar a fost direcţionat pe o clinică de mari dimensiuni și tehnologie medicală de ultimă generație. A fost un risc major asumat, dar a funcționat, mărturiseşte omul de afaceri. Un moment important a fost şi acela în care fratele său, Nicolae Marcu, s-a alăturat şi el companiei, renunțând la o carieră universitară. Planul de business a fost unul inedit, pentru perioada respectivă. „Am mizat pe creștere organică și diversificarea serviciilor medicale într-o gamă nemaîntâlnită pe atunci într-un singur loc din România. Țin minte că deschideam în fiecare lună încă două cabinete și cu banii produși mai începeam lucrările la alte două. Vremuri absolut speciale, de neuitat“, îşi aminteşte antreprenorul.

Reţeta: principiul de bază şi resursa umană

Mihai Marcu mărturiseşte că au plecat de la o idee fundamentală: să fie mereu cu un pas înainte în tot ceea ce înseamnă servicii medicale, de la complexitatea și calitatea actului medical, susținut de un personal medical supraspecializat, până la echipament și dotări. „Am creat acest sistem integrat, unde pacienții pot beneficia de soluții și servicii complete pentru soluționarea problemei cu care se confruntă“, spune acesta.

Vorbeşte cu mândrie despre echipamentele medicale pe care le-a adus în premieră în România. „Am dus în țară primul RMN 3 Tesla, primul laborator de genetică, primul laborator de genetică moleculară, prima linie complet automată, etc.“, explică Marcu. După aplicarea principiului de bază, un alt ingredient al unei reţete de succes este investiţia în resursa umană. Astăzi, compania are peste 5.000 de angajaţi. „Am susținut dintotdeauna că medicii români, atât de blamați, sunt excepționali, iar managerii români sunt foarte serioși și creativi, pot face performanță și pot concura oricând cu managerii dintr-o companie din afară. Cultura organizațională este sufletul și motorul unei afaceri. Sau invers“, explică antreprenorul. De altfel, succesul afacerii s-a bazat şi pe încrederea acordată şi primită atât de la pacienţi cât şi de la furnizori, clienţi corporate, finanţatori. Potrivit acestuia, „atunci când vorbim de o expasiune atât de puternică, este foarte important să existe un parteneriat cu o bancă de încredere, această relație te ajută să-ți depășești obstacolele financiare și să te concentrezi 100% pe dezvoltarea strategică a business-ului“. Iar serviciile oferite au fost şi premiate.

„Timp de șase ani consecutiv, românii ne-au atribuit distincția „Trusted Brand“, iar alți trei ani la rând am câștigat premiul „Superbrands“ la categoria clinici private“, spune cu mândrie omul de afaceri. „Nu uitați, vă rog, că suntem o companie listată la BVB și că suntem auditați periodic de cele mai prestigioase companii de profil pentru a confirma standardele medicale, de guvernanță sau de raportare financiară. O relație specială, deja consacrată, o avem cu cei de la International Finance Corporation (IFC), divizia de finanțare a Băncii Mondiale, care au venit alături de noi în acționariatul companiei încă de mai bine de 10 ani, ca o dovadă a încrederii și angajamentului pe termen lung, ajutându-ne astfel să eliminăm deficiențele de pe piața românească, în ceea ce privește furnizarea serviciilor medicale, și să devenim astfel principalul furnizor de servicii medicale din România“, continuă acesta.

Planuri de extindere

La finalul anului trecut, Medlife a finalizat cu succes listarea a 8,8 milioane de acţiuni ale companiei Medlife. „Listarea ne-a propulsat și mai mult în piață si a întărit faptul că MedLife nu este doar liderul pieței de servicii medicale din România, ci și un deschizător de drumuri, un model pentru piața de profil“, declară Mihai Marcu. Potrivit acestuia, anul 2017 a început în același ritm accelerat, anunțând deja achiziția a două companii importante, Almina Trading și Anima.

„Avem în vedere deschiderea de proiecte de tip greenfield și ocuparea încet și sigur a tuturor orașelor cu peste 100 de mii de locuitori, dar și dezvoltarea a noi linii de business“, a spus preşedintele Consiliului de Administraţie al MedLife, vorbind despre planurile de extindere. Anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri consolidată la nivel de grup de 526,8 milioane de lei şi un profit înainte de taxe (EBITDA) de 69,9 milioane de lei.