Compania Evolution Prest Systems S.R.L, care administrează brandul evoMAG, a luat fiinţă în luna mai a anului 2005. La început, magazinul online vindea câte unu, două calculatoare pe săptâmână, iar livrările erau efectuate cu o mașină Dacia 1310.
În prezent, compania are disponibile la vânzare peste 135.000 de produse, poate livra orice comandă în doar trei ore și estimează pentru anul acesta o cifră de afaceri de peste 20 de milioane de euro.
„Am început această afacere cu bani împrumutați. Am crescut enorm de mult de atunci, iar faptul că am împlinit 10 ani este un vis devenit realitate. Am reușit doar muncind în echipă alături de niște oameni fantastici care au crezut în evoMAG și în potențialul său“, a declarat Mihai Pătrașcu, CEO evoMAG.
Cât privește strategia evoMAG pentru următorii ani, în prim plan se află diversificarea portofoliului de produse, extinderea cu puncte de prezență și în alte zone din țară, cât și în străinătate, dar şi comercializarea platformei, care stă la baza site-ului, către alţi retaileri care doresc un magazin online.
Capital: Cum aţi caracteriza anul acesta pentru companie şi ce v-aţi propus pentru anul viitor?
Mihai Pătraşcu: Anul 2015 a fost un an de creştere pentru evoMAG, peste media pieţei care a fost de 10-15%. În cazul nostru 80% din venituri provin din vânzarea de produse IT, iar 20% din alte categorii. Pe IT am avut o creştere foarte bună între 20 şi 30%. De asemenea, am investit 250.000 de euro în marketing şi în platforma pe care o avem. Orice magazin care trece peste un anumit nivel are nevoie de o platformă foarte puternică.
În plus, am avut campanii lunare de reduceri, am intrat într-un joc de marketing pe care l-a făcut piaţa mai mereu şi, cel puţin în fiecare lună, am avut o sesiune de promoţii unde am avut preţuri foarte bune pe stocuri limitate.
Capital: Având în vedere reducerile periodice, evenimentul Black Friday nu este pus în umbră?
M.P: Eu cred că există două tipuri de evenimente care mai funcţionează în momentul acesta. Există evenimentul Black Friday. Punct. Este o dată pe an şi va continua la o scară la fel de mare pentru că se adresează tuturor cumpărătorilor, nu doar celor specializaţi. Al doilea tip de evenimente sunt cele care se fac periodic de către retaileri, iar vizaţi sunt clienţii specializaţi.
Capital: În ultima vreme v-aţi extins gama de produse şi către alte categorii. Cum merg acestea?
M.P: Am dezvoltat mult categoria de sport şi fitness. Am început cu gadgeturi de genul brăţări, ceasuri inteligente şi sisteme care au tot felul de senzori care te fac conştient de anumite obiceiuri, deci tot pe partea de tehnologie, muşcând uşor din produsele de masă precum îmbrăcăminte, încălţăminte, benzi de alergare, biciclete etc. Categoria auto a început, de asemenea, să aibă succes.
Am început cu anvelope, casetofoane auto, staţii de emisie-recepţie şi ne ducem și către alte produse specifice pentru această categorie. În plus, avem o categorie nouă în site pe care o vom lansa spre sfârşitul anului, unde avem un parteneriat cu Watchshop şi vom accesa produsele de la ei pentru că sunt specialişti pe partea aceasta de ceasuri, iar unele produse vor putea fi cumpărate şi de la noi.
Capital: Ce cifră de afaceri aţi avut anul trecut și la ce vă așteptați în 2015?
M.P: Anul acesta estimăm o cifră de afaceri de 20 de milioane de euro şi suntem în grafic. Pentru anul viitor nu vreau să îmi dau cu părerea pentru că în acest domeniu lucrurile se schimbă rapid. Piaţa a ajuns la un maxim, fiecare competitor şi-a atins potenţialul şi atunci doar cu un efort financiar şi marketing agresiv poţi să mai creşti. Noi mizăm pe ideea de sustenabilitate şi echilibru, avem creşteri predictibile, deşi sunt mari.
Capital: O dată cu creşterea magazinului, v-aţi mutat într-un nou sediu, a crescut şi echipa?
M.P: Într-adevăr ne aflăm într-un spaţiu mai mare, 200 metri pătraţi, uşor de accesat, iar echipa numără în prezent 70 de angajaţi. Pentru a creşte în această piaţă de comerţ online, unde totul este transparent, trebuie să fii foarte competitiv, rapid şi cu fluxul de lucrul foarte bine pus la punct. Noi am încercat să punem tehnologia la bătaie în detrimentul mai multor oameni. Gândim după modelul „Thing big, stay small“. Cum reuşim să facem totul cu o echipa mică? Am reuşit datorită tehologiei, datorită platformei. Am investit mai mult în platformă, şi am păstrat numărul de angajaţi. E clar că o să ne mărim echipa. Până la sfârşitul anului, vom crește numărul salariaților cu 10%-15% pentru că este o perioadă aglomerată şi avem nevoie de personal, dar nu este un obiectiv pentru noi să angajăm mai mulţi oameni atunci când creştem, ci să încercăm să avem procesele mult mai bine puse la punct şi un randament mai bun.
Capital: Care a fost evoluţia vânzărilor în primul trimestru?
M.P: La şase luni am înregistrat vânzări de opt milioane de euro şi suntem în grafic deoarece ţinta noastră este de 20 milioane euro, iar trimestrul patru reprezintă peste 40% din total.
Capital: Aţi accepta o ofertă de preluare dacă aceasta ar fi corectă?
M.P: Noi am avut mai multe discuţii cu posibili investitori sau companii care ne pot reprezenta faţa investitorilor. În continuare consider că trebuie să existe un jucător competitiv pe piaţă, pentru a fi interesant. Dacă ajungem la circa 50 de milioane de euro sau următorul magazin online va atinge această sumă, va fi intersant pentru un investitor. În momentul acesta, piaţa de comerţ online din România şi în general la nivel global nu oferă un profit real pentru un investitor. Un magazin online din România cam la această valoare devine interesant.
Noi estimăm că în termen de doi-trei ani vor exista mai mulţi investitori interesaţi de piaţa locală. În prezent, sunt foarte multe discuţii, o tatonare continuă. Noi dăm cifre de trei ani de zile celor care sunt interesaţi pentru a monitoriza că ceea ce promitem că facem se şi realizează.
Capital: Sa înţelegem că în doi trei ani evoMAG va atinge o cifră de afaceri de 50 de milioane de euro?
M.P: Să sperăm. Nu vreau să arunc cu cifre. E foarte interesant să dai cifre, însă dacă nu se ating atunci îţi faci un deserviciu.
Capital: Când vedeţi jucători precum Amazon pe piaţa locală?
M.P: Suntem foarte competitivi, muncitori şi avem o piaţă mică. Acestea sunt dezavantaje pentru jucătorii internaţionali, care atunci când investesc nu doresc să aibă competitori care se bat până la ultimul leu, disperaţi să ţină de puţinul lor. Ei vor să aibă lucrurile mai puţin complicate. În plus, în România comerţul online este foarte dezvoltat, avem tehnologii pe care alte magazine din afară nu le au, chiar dacă au afaceri de zeci de ori mai mari. Au avut piaţă, au crescut şi nu au avut nevoie să facă acea investiţie constantă în platformă. În ultimii doi ani, noi am investit un sfert de milion de euro în platforma noastră.
Capital: Care este media lunară a vizitatorilor pe site?
M.P: În fiecare lună avem între 800.000 şi un milion de vizitatori pe site, iar de Black Friday anul trecut am avut 660.000 într-o singură zi.
Capital: Aţi investit şi în echipamente IT, servere etc?
M.P: Noi am investit câteva mii de euro în echipamente şi am ales sa colaborăm cu o altă companie care ne-a asigurat un up-time de 100% în ultimii doi ani. Au făcut o treabă excelentă care nu este uşoară şi trebuie pregatită cu cel puţin o lună de zile înainte.
Capital: În ce constau pregătirile de Black Friday?
M.P: La nivel tehnic trebuie să fii foarte bine pus la punct. Într-o zi normală preiei comenzile şi le procesezi pe măsura ce vin. De Black Friday ai un vârf pe care trebuie să-l gestionezi. Dacă într-o zi normală mergi de trei ori la depozit pentru că aşa vin comenzile, de Black Friday mergi o singură dată şi preiei 80% din comenzi. Totul merge relativ automat, în jur de 80% se procesează automat, sistemul făcut de dinainte scoate facturi, certificate de garanţie, note de transport, iar 20% intervine factorul uman care verifică ce se întamplă, dacă iese vreo comandă din flux, ce particularităţi are o anumită comandă. Cu depozitele negociem cu trei luni înainte anumite stocuri, iar mare parte din produse le aducem în sediul nostru ca să plece foarte rapid.
Capital: Cu ce firme de curierat lucraţi şi în cât timp se fac livrările
M.P: Lucrăm cu toate firmele de curierat. Livrările se fac în două săptămâni de la comandă, iar comenzile sunt de ordinul zecilor de mii. În 2014, am primit comenzi de două milioane de euro, finalizate. Metoda de plată preferată este ramburs. Şi doar 15% preferă plata cu cardul online. Anul acesta estimăm vânzări de trei milioane de euro.
Am avut avantajul că în anii trecuţi mulţi jucători nu au fost foarte bine mobilizaţi, însă, anul acesta, ne aşteptăm şi la alţi jucători şi mai bine organizaţi.
Capital: Celelalte magazine cum merg?
M.P: Magazinul de jucării, toys.ro, l-am vândut anul trecut, în noiembrie, unui alt jucător care se ocupă de partea de jucării mult mai bine decât noi, educlass.ro. Am decis să ne focusăm pe aceste două magazine evoMAG şi Watchshop. De asemenea, anul acesta am decis să vindem şi platforma pe care am dezvoltat-o în toţi aceşti ani.
Platforma se numeşte Eva şi ţintim jucători care doresc o aplicaţie realizată în 10 ani pe baza unui know-how şi care îşi doresc un magazin online la gata. Platforma oferă abolsut tot stocuri, gestiune, contabilitate, front-end, back-end, procesare comenzi, absolut tot. Trebuie să fii o companie cu o anumită cifră de afaceri.
Noi o marketăm către marii jucători care sunt offline din sfera de haine, jucării, mama şi copilul, alimentare, jucători care să beneficieze de toate capabilităţile ei, altfel companiile mici o vor folosi la doar 5-10% din capacitate. Avem deja două implementări şi a treia în discuţie, deci până la finele anului vom avea trei implementări deja.
Capital: Şi despre Watchshop ?
M.P: Watchshop este un magazin care a crescut foarte bine de când l-am achiziţionat, acum patru ani. Anul acesta, estimăm o creştere de 60% la 1,5 milioane de euro. Cele mai scumpe ceasuri pe care le vindem costă până în 3.000 de euro.
Capital: De unde provin cele mai multe comenzi?
M.P: Avem 60% vânzări din Bucureşti şi 40% din ţară. În jur de 70% sunt bărbaţi care cumpără de pe evoMAG.
Capital: Aveţi planuri de extindere în Europa?
M.P: Noi avem discuţii cu persoane din Germania, Austria, Elveţia pentru a ne reprezenta acolo. Nu pot să dau un orizont de timp. Pe lângă bani, ai nevoie de know-how. Oamenii care pot să conducă un magazin internaţional sunt limitaţi sau foarte scumpi şi atunci încercăm în felul nostru sa o luam uşor. Am cumpărat mai multe domenii cu numele evoMAG, dar când vom face mutarea concretă nu ştiu.
Capital: Ce produse se vând cel mai bine în prezent la evoMAG?
M.P: La evoMAG, de doi ani de zile, telefoanele mobile sunt cele mai vândute produse, urmate de laptopuri, televizoare, imprimante, componente. Foarte mulţi revin la ideea de a-şi face un desktop puternic, în plus noi oferim şi asamblare. Pe piaţa de tablete va fi o creştere, dar numai pentru că este o perioadă bună de vânzări. Noi estimăm că piaţa de tablete va continua să scadă în viitor şi va fi înlocuită de categoria laptopuri 2 in 1, care se transformă în tablete.
Capital: Cum au mers vânzările la noul telefon Apple?
M.P: iPhone 6S a fost foarte bine primit. Am avut produsul disponibil la precomadnă la câteva zile de la lansarea internaţională. Am vândut câteva sute de bucăţi din toate capacităţile şi toate culorile. Culoarea roz a fost cea mai cântată.
Capital: Intenţionaţi să demaraţi şi alte afaceri, în alte domenii?
M.P: Watchshop şi Toys.ro aşa au fost preluate, ca o oportunitate. Avem o experienţă pe partea de online şi încercăm să o aplicăm și în alte domenii. Suntem cu urechile ciulite. Oportunităţile vin, le accesezi sau nu. Suntem deschişi, dar ideea e să avem expertiză, nu ne implicăm într-un business în care nu ne pricepem.
evoMAG în cifre
Vânzări totale – 220 milioane lei
Comenzi totale – 550.000
Kilometri parcurși de curierii evoMAG – 750.000, echivalentul a aproape 100 de zboruri cu avionul de la București la New York și retur
Greutatea coletelor livrate din 2007 până în prezent – 620.000 de kilograme
Branduri disponibile în portofoliu – 1.700
Numărul categoriilor de produse – 22
Numărul angajaților – 70 (5 angajați în 2005)
Numărul apelurilor în call center în perioada 2008 – 2014 – peste 500.000
Momente cheie:
2007 – anul în care s-a atins primul milion de euro din vânzări
2009 – 2010 – au avut loc primele restructurări
2011 – evoMAG organizează primul Black Friday
2011 – are loc achiziția WatchShop.ro
2013 – are loc achizitia Toyz.ro
2014 – are loc mutarea într-un nou sediu și inaugurarea unui showroom de 200 de metri pătrați, în urma unei investiții de 100.000 de euro
2014 – are loc trecerea la o noua platformă cu o noua tehnologie care asigură scalabilitatea business-ului in viitor
2014 – introducerea de noi categorii de produse în portofoliu – auto, decorațiuni interioare, securitate și electrocasnice mari.