Capital: Ce se intampla cu Normele de aplicare la impozitul pe venit?
Mihai Tanasescu: Nu vreau sa comentez foarte mult. Ele sunt publicate in Monitorul Oficial.
Capital: Cand s-au publicat, ca doar astazi (5 februarie – n.n.) am verificat la Monitor si nu erau publicate?
Mihai Tanasescu: Cum nu sunt publicate?! Nu au aparut?! Sunt date de doua saptamani la Monitorul Oficial. Sunt surprins ca nu au aparut inca. Este scris in aceste norme ca ele se vor aplica incepand cu veniturile din 2003 si nu se refera la 2002.
Capital: Pe ce baza legala se vor completa declaratiile de impunere pentru 2002?
Mihai Tanasescu: Pentru 2002 ramane valabila Ordonanta nr. 7/2001, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2002. Nu se face nici o interpretare, se merge pe elementele legii din 2001, asa cum au fost aprobate.
Capital: Cum ramane cu impozitul pe benzina si pe convorbirile la mobil?
Mihai Tanasescu: Fiecare companie, prin politica pe care o are, isi va defini relatia cu angajatul sau. Daca firma considera ca pentru convorbirile pe telefonul mobil trebuie sa aiba alocate 200 de ore sau 500 de ore nu este nici un fel problema. Daca stabileste un barem nelimitat, de asemenea, nu este nici un fel de problema. Este o aplicare flexibila, la nivelul fiecarei companii.
Capital: Referitor la reforma fiscala… Au facut valuri declaratiile privind impozitarea dobanzilor si dividendelor.
Mihai Tanasescu: Nu se impoziteaza dobanzile si dividendele. Repet, aceasta idee a fost lansata pentru a se vedea exact momentul si modalitatea in care se pot impozita.
Capital: Care este momentul?
Mihai Tanasescu: Nu stiu daca va fi peste doi ani sau peste trei ani. La noi, rata de economisire este aproximativ 19-20% din PIB, fata de tarile vecine, care au 35-40% sau in tarile avansate, unde este 55-60%. In 2003, decizia de a impozita o economisire nu ar fi buna.
Capital: Dar in 2004?
Mihai Tanasescu: Cred ca nici in 2004. Dividendele vor fi impozitate cand va functiona piata de capital. Vorbim de intentii pe termen mediu, intre 2 si 5 ani.
Capital: Totusi, reforma fiscala nu se reduce la impozit pe benzina si dobanzi…
Mihai Tanasescu: Reforma fiscala se refera in primul rand la elaborarea Codului fiscal, care deja s-a finalizat. In aceasta lege se vor regasi toate impozitele si taxele fiscale, repet, fiscale. Toata lumea spune „sunt 220 si nu stiu cat de impozite si taxe,, si ca gradul de fiscalitate e nu stiu cum.
Capital: Nu sunteti de acord cu numaratoarea consultantilor?
Mihai Tanasescu: Nu. Un grad de fiscalitate se calculeaza ca raport intre veniturile fiscale si PIB. In cadrul acestor venituri fiscale intra 25 sau 30 de impozite si taxe. Acestea sunt cele mari, care dau gradul de fiscalitate. Restul sunt venituri nefiscale. Exista institutii publice care colecteaza o anumita suma de bani, care generic poate sa fie numita taxa. Probabil, cand cineva a numarat 220, s-a gandit inclusiv la amenda de circulatie sau taxa la asociatia chinologica. Acestea nu intra in fiscalitate.
Capital: Pe de alta parte, oamenii simt ca ei tin in spate bugetul, mai ales prin taxele pe salarii. Amintiti-va cum s-a facut reducerea fiscala, au fost putin diminuate cotele, dar a crescut plafonul la CAS si nimeni nu a anuntat. Se fac publice numai lucrurile frumoase?
Mihai Tanasescu: Aici sunt de acord, am avut o discutie destul de puternica la Ministerul Muncii. Nu vreau sa comentez. Sa ramanem la discutia despre Ministerul Finantelor.
Capital: si impozitul pe venit se aplica la sume mari…
Mihai Tanasescu: Daca facem o comparatie a impozitelor directe si indirecte cu celelalte state, o sa vedeti ca Romania se afla undeva pe la mijloc. Cota medie, 22%, nu este mare.
Capital: Spuneti 22%, de ce nu luati in calcul cota de 40%?
Mihai Tanasescu: La cota minima de 18% platesc 70% din contribuabili, iar la cota maxima, de 40%, platesc 1%.
Capital: Dar la care dintre cele doua categorii aveti incasari mai mari, nu cumva la ultima?
Mihai Tanasescu: Nu, cum sa fie… si domnul presedinte spunea: „eu platesc 40%,,. „Nu platiti, domnule presedinte, 40%,,. Sau eu… Nu platesc 40%.
Capital: Depinde cat castiga presedintele.
Mihai Tanasescu: Scrie in Monitorul Oficial.
Capital: Vorbeam de toate veniturile…
Mihai Tanasescu: Ca salariu, ca noi nu avem voie sa avem alte tipuri de venituri. stiti cum sunt demnitarii platiti? Cu indemnizatie. Noi avem un venit, atata tot.
Capital: Platim impozit pe impozitele pe cladiri si terenuri. N-ar trebui deduse?
Mihai Tanasescu: E o problema de administrare. Nu suntem in stare sa administram un astfel de sistem de deduceri la impozitul pe venit.
Capital: Cetatenii simt ca subventioneaza marii datornici.
Mihai Tanasescu: In cazul reesalonarilor, exista aceasta frustrare, ca unele societati au platit, altele, nu. Dar eu am spus-o: Romania are acum nevoie de foarte multa transparenta.
Capital: Adica veti publica reesalonarile? Intotdeauna ati refuzat.
Mihai Tanasescu: Da, asta vreau sa spun. O sa apara in Lista Datornicilor.
Capital: Reesalonarile merita suportate? Datoriile neplatite catre bugete ating jumatate din veniturile bugetare.
Mihai Tanasescu: Arieratele la bugetul de stat au scazut dramatic. La sfarsitul anului trecut s-au redus cu 10.000 de miliarde lei.
Capital: O scadere de 10% este dramatica, la cele 100.000 de miliarde restante catre buget, cat erau in 2001?
Mihai Tanasescu: Cum? Nu este importanta? Societati comerciale, in afara ca si-au diminuat stocurile vechi, isi platesc datoriile curente.
Capital: Cat s-a esalonat? Dupa calculele noastre, cazurile cunoscute se ridica la cel putin 40.000 de miliarde lei.
Mihai Tanasescu: Efectiv, nu stiu, va rog sa ma credeti, dar sa stiti ca nu sunteti departe de adevar, desi trebuie sa fie ceva mai mult.
Capital: Societatea Academica a calculat ca arieratele totale cresc in continuare, ca procent in PIB. Daca arieratele catre buget tind sa scada, inseamna ca firmele isi platesc obligatiile la buget in defavoarea altor obligatii contractuale?
Mihai Tanasescu: Nu neaparat. La nivelul economiei exista o tendinta de crestere. stiu doar ca la buget se colecteaza mai bine, pe segmentul de care ma ocup. stiu ca la nivelul societatilor exista o tendinta usoara de crestere.
Capital: Romania a deschis capitolul de negociere legat de fiscalitate. Cum modifica taxele?
Mihai Tanasescu: Trebuie sa ajungem la niste valori minime pe care le au toate tarile din UE. La benzina avem un plan de esalonare pana in 2006. La benzina nu se acorda perioada de gratie, am avut ce negocia. La tutun avem o derogare pana in 2011: de la 11 euro la 1.000 de tigarete, trebuie sa ajungem la 64 de euro la 1.000 de tigarete. Problema mare este cu accizele la alcool, unde am cerut derogare, dar raspunsul e negativ. La TVA am un numar aproximativ 25 de facilitati fiscale pe care trebuie sa le elimin pana in 2006. Nici o tara candidata nu a obtinut asa ceva.
Capital: Se vorbeste despre unificarea tuturor taxelor pe salarii…
Mihai Tanasescu: A fost ideea mea. Colectarea sa se faca intr-un singur loc, o colectare unica si, a doua etapa, o cota unica.
Capital: Ministerul Muncii ce spune?
Mihai Tanasescu: Asta e treaba mea. Sigur ca uneori e mai bucuros, alteori e mai putin bucuros. Acum este fiecare cu feuda lui. Trebuie sa accepte reforma.
Capital: Cu sase milioane de pensionari si patru milioane de salariati, cand va da faliment Casa de Pensii?
Mihai Tanasescu: Pentru noi, masurile de sprijinire a locurilor de munca sunt prioritatea zero. Exista facilitati pentru cresterea locurilor de munca, dar nu stiu patronii. Nu stim sa ne vindem marfa. Am fost cu tiriac la o emisiune la televizor si i-am pomenit de facilitati de care habar nu avea. Nu citim.
Capital: Cu actualele taxe pe salarii nu aveti sanse sa cresteti numarul de salariati…
Mihai Tanasescu: Ne gandim la alte tipuri de facilitati, dar e prea devreme pentru a vorbi despre ele: reduceri de cote, trebuie calcule. Ca la IT. Nu primesc niste sume la buget, dar, in final, statul iese in castig.r
Capital: Cu proasta colectare ce faceti?r
Mihai Tanasescu: Reforma administratiei fiscale e o nebunie. Am infiintat acest departament al contribuabililor mari, care functioneaza, si vom mai crea astfel de departamente si in tara. Vom mai infiinta departamentul unic de colectare: la 1 ianuarie 2004 trebuie sa intre in functiune – va include Garda, controlul financiar, pentru ca o firma sa nu mai fie controlata de repetate ori. r
Capital: In nebunia care e aici, v-ati gandit vreodata ca era mai bine la Banca Mondiala?r
Mihai Tanasescu: Oho, de cite ori! r
Capital: Am tot cercetat CV-urile dvs., dar nu am gasit nimic despre pasiuni, hobby-uri?r
Mihai Tanasescu: A, nici nu m-am mai gandit. Incep dimineata si plec din minister la 11,00 noaptea. Copiii mi-i vad in week-end. Acum doi ani, aveam pasiuni: imi placea sa joc sah, faceam inot.r
Capital: Afaceri ati avut?r
Mihai Tanasescu: Cand eram in SUA am investit 1.000 de dolari la bursa, dar nu, afaceri nu am avut. r
r
Carte de vizitar
r
Nume: Mihai Nicolae Tanasescur
Nascut: 11 ianuarie 1956, Bucuresti r
Stare civila: Casatorit, doi copii r
Activitate profesionala: r
• 2000 – prezent: ministrul finantelor publice;r
• 1997 – 2000: director executiv adjunct Banca Mondiala;1983 -1997: director Ministerul Finantelor; 1978 – 1983: sef serviciu contabilitate ICRAL Bucuresti r
Studii: r
• Doctorand ASE Bucuresti – specializarea: teme de fiscalitate, impozitul pe venitul global; Harvard Business School – Executive Development Program; Institutul FMI Viena; Institutul International de Administratie Publica Paris; ASE Bucuresti; FMI Washington (1986); Facultatea de Finante-Contabilitate ASE Bucuresti (1978).r
Hobby: sah, inot.