Companiile de pe piaţa serviciilor de televiziune şi de internet din România oferă utilizatorilor metode alternative de a urmări canalele preferate, însă televizorul este încă rege, potrivit lui Mihai Ursoi, Country Manager SES Astra România, Bulgaria și Republica Moldova.
În România, principalul criteriu de alegere al clienților de servicii TV, atât în ceea ce privește tipul de conexiune, dar și furnizorul, este practic lipsa de opțiuni, arată studiul „Indexul consumului de televiziune în România”. Cea mai mare parte dintre respondenții studiului au declarat că au avut o singură opțiune de alegere pentru furnizorul de servicii și/sau tipul de conexiune. Conform datelor furnizate de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), există aproape 7 milioane de gospodării care recepționează servicii TV. Aproape două treimi se conectează prin cablu, iar jucătorii principali ai pieței de distribuție TV sunt, în ordine, RDS&RCS, Telekom și UPC. O treime dintre români spun că au avut o singură variantă atunci când au ales furnizorul de servicii TV. Acesta este cel mai frecvent răspuns la întrebarea „de ce ați ales acest furnizor?”. Calitatea serviciului oferit ocupă locul al doilea între motivele alegerii unui furnizor, fiind indicat de 15% dintre intervievați.
“Mă pune pe gânduri faptul că 26% dintre românii nu ştiu că au la dispoziţie şi alt operator pentru că aceştia chiar şi-au făcut multă reclamă pentru serviciile lor”, spune Ursoi.
În ceea ce priveşte standardul HD, şeful SES Astra România este convins că mulţi români încă nu au privit o astfel de transmisiune, menţionând că în ţară sunt încă multe televizoare cu tub catodic.
“Eu sunt optimist din fire şi mă gândeam că până la ora asta toată ţara va urmări canalele HD. Mă gândeam că măcăr televiziunile care emit la nivel naţional vor trece la HD. Criza, însă, a făcut ca banii din publicitate să se reducă, iar multe televiziuni să aibă probleme financiare. De aceea nu investesc în HD, nu este o prioritate, deşi eu cred că ar trebui să se facă un efort în direcţia aceasta. Eu sunt convins că mulţi români nu a văzut încă o transmisie HD. Cei care aleg să îşi înlocuiască televizorul vechi nu o fac cu unul plat, ci aleg tot un model cu tub catodic mai nou”, precizează Ursoi.
Televiziunea prin satelit nu are limite
Legat de modul în care vom consuma televiziune în viitor, Ursoi a declarat că nu poate fi negată tendinţa care există pe piaţă de a consuma televizune în mers, pe tabletă sau smartphone, însă televiziunea lineară încă ocupă locul principal.
“Televizorul din sufragerie este practic cel mai important în acest moment. Se vede un trend care nu poate fi negat, tinerii consumă televiziune într-un mod diferit, YouTube, video on demand, tablete. Unde se va găsi un echilibru nu pot să spun, dar ceea ce este sigur este că televiziunea lineară este foarte stabilă tehnologic. La dispozitive mobile va exista în viitor o problemă cu lăţimea de bandă. Televiziunea lineară e cea mai stabilă, semnalul ajunge la toată lumea, la cea mai bună calitate. Acesta este un avantaj enorm al televiziunii prin satelit. Implementarea este extrem de rapidă oriunde în ţară, iar calitatea este aceeaşi peste tot, ceea ce altă tehnologie nu poate să ofere.