Piaţa terminalelor dual SIM nu a fost afectată deloc de criză, a declarat, într-un interviu pentru capital.ro, Mihail Purcărea, şeful reprezentanţei locale a WND Telecom, unul dintre jucătorii de pe această zonă de nişă. WND Telecom estimează pentru anul viitor o creştere a vânzărilor cu 20% în fiecare lună.
Mihail Purcărea, 28 de ani, este directorul general al reprezentanţei locale a WND Telecom, companie sud-coreenă care produce telefoane dual SIM. La 18 ani a început o afacere de retail în domeniul telefoniei mobile, iar la 24 de ani a vândut reţeaua de magazine şi s-a reprofilat. Anul trecut, a adus marca WND în România şi declara la acea vreme că va domina piaţa telefoanelor dual SIM.
capital.ro: La intrarea pe piaţa românească, în noiembrie 2008, declaraţi că WND va domina piaţa telefoanelor dual SIM şi veţi ataca pieţele europene. Cum a fost anul 2009 pentru WND?
Mihail Purcărea: Anul 2009 a fost un test, vânzările terminalelor dual SIM în general au avut o evoluţie ascendentă pentru că oamenii şi-au dat seama că decât să dai banii pe două telefoane mai bine cumperi unul cu două SIM-uri. Declaraţiile noastre le susţinem în continuare şi tot acela este targetul nostru. Tot anul 2009 a fost un an în care ne-am concentrat pe dezvoltarea infrastructurii şi anume o reţea de distribuţie de service, merchandise, controlul preţurilor la raft şi trainingul personalului de vânzare. Fiind foarte mulţi retaileri de telefoane mobile a fost o muncă grea şi putem spune că în momentul de faţă am terminat această parte.
capital.ro: WND nu a fost afectat de criză?
M.P.: Nu. Când am început ştiam că va fi criză, nu ştiam cât de mult va dura, toate investiţiile promise le-am făcut şi acum după un an când deja avem totul stabilit în România, uşor, uşor de la anul vom ataca toate pieţele şi cu siguranţă ceea ce am spus se va adeveri până la sfârşitul lui 2010 în sensul că chiar vom fi în toată Europa.
capital.ro: Cât aţi investit până în prezent?
M.P.: Am investit 1,5 milioane de euro, de la sfârşitul anului 2008 şi tot anul acesta.
capital.ro: Câte telefoane mobile dual SIM aţi vândut în acest timp?
M.P.: La momentul de faţă putem spune că în piaţă sunt peste 10.000 de utilizatori de telefoane mobile dual SIM. În primele zece luni ale anului, am vândut 6.000 de unităţi, iar cel mai nou terminal al nostru WND 3200 Glow, în doar trei luni, s-a vândut în peste 3.000 de unităţi, la un preţ de raft de doar 500 de lei. Celelalte două modele ale noastre, WND 2100 şi WND 2200, care s-au vândut în 6.000 de unităţi în zece luni, aveau un preţ de raft între 700 şi 1.000 de lei. În decembrie, anul trecut, costau 799 şi 1.200 de lei
capital.ro: Aţi redus preţurile?
M.P.: Reducerea nu a fost făcută de noi, ci a doua şi a treia tranşă de telefoane mobile pe care le-am primit din Coreea de Sud au avut de fiecare dată un preţ mai scăzut de fabricaţie. Cele mai scumpe au fost cele aduse anul trecut în noiembrie.
capital.ro: Luna aceasta vă aşteptaţi la o creştere a vânzărilor?
M.P.: Chiar foarte mare. Pentru decembrie şi ianuarie avem peste 4.500 de unităţi WND 3200 Glow păstrate şi care încep deja să fie livrate, iar din celelalte două modele avem în jur de 1.000 de telefoane. De asemenea, vom lansa alte versiuni ale modelului WND 3200, pe alb şi unul negru oglindă.
capital.ro: Câte telefoane mobile aveţi în portofoliu?
M.P.: În momentul acesta avem trei modele, două cu două feţe WND 2100 şi WND 2200 şi telefonul WND 3200 Glow care este dual SIM, însă are o singură faţă. Acestea sunt singurele modele ale companiei sud-coreene, iar noi o să aducem tot ce va fi lansat acolo.
capital.ro: Cum este competiţia pe această piaţă?
M.P.: Nu s-au facut statistici până, în prezent, legate de dual SIM, iar ca să ne raportăm ca procent la toată piaţa de telefoane mobile single SIM nu are rost ţinând cont că noi că suntem o nişă. Nu există lider şi va mai dura până să existe unul. Există doar un producător din top 3 de single SIM care are şi dual SIM (n.r. Samsung). Nu se ştie pentru că nu se pot face verificări, dual SIM-urile nu sunt acceptate de operatorii de telefonie mobilă.
capital.ro: Cum comentaţi referitor la produsele similare aduse din China?
M.P.: Piaţa neagră a luat amploare odată cu criza, însă chiar dacă preţul acestora este mic, neexistând garanţie, suport post-vânzare, clientul este defavorizat.
capital.ro: Cât aţi investit în promovarea brandul WND?
M.P.: Am investit 450.000 de euro până în prezent, iar la anul vrem să investim de două ori mai mult în marketing şi PR.
capital.ro: Ce planuri aveţi pentru 2010?
M.P.: Până la sfârşitul anului 2010 vrem să avem 15 modele noi de terminale lansate şi să vindem 6.000 de unităţi pe lună, chiar dacă anul 2010 va fi mai rău ca anul 2009 ca şi criză, am luat în calcul acest lucru. Estimăm pentru anul viitor o creştere de minimum 20-25% lunar.