Capitala va intra într-un plan de modernizare a rețelei de apă, mai întâi cu două artere importante: Calea Floreasca și Știrbei Vodă. Dincolo de infrastructura stradală, Apa Nova ar dori să propună un program de înlocuire a țevilor din blocurile bucureștenilor.
Reporter: Cele mai vizibile acțiuni ale Apa Nova sunt atunci când se produc avarii. Bucureștenii se întreabă de ce nu se iau mai degrabă măsuri preventive. Ne puteți explica?
Mădălin Mihailovici: Când a fost preluat acest serviciu de alimentare cu apă, canalizare, în 2011, nu existau aceste evidențe privind rețeaua de apă. În schimb, acum dispunem de o hartă GSS (Geografical Survey System), un fel de Googlemaps pe sub pământ, o hartă subterană cu toată infrastructura. Avem toate elementele trasate, inclusiv orice element, din orice casă din București.
Reporter: Pregătiți și lucrări de modernizare?
M.M.: Va intra la reabilitare toată Floreasca. Toată zona spitalului o vom face ca nouă. Probabil că în fiecare noapte vom putea face câte 50 de metri. Sunt multe zone cu probleme. În câteva zile vom intra la reabilitare pe Știrbei Vodă, unde există un tronson căzut exact în zona DNA-ului. Toată infrastructura stradală importantă concepută la final de secol XIX începutul secolului XX este învechită. Ar trebui să blocăm bulervarde chiar și trei luni pentru a interveni radical. O luăm însă pas cu pas.
Reporter: Aveți în plan și un program de reabilitare a blocurilor?
M.M.: Da, și chiar există deschidere la dialog, la primărie. Ne punem speranța că cele două probleme sistemice, țevile private din imobile și vechimea rețelei de canalizare vor intra în dezbatere publică și în urma ei să se găsească soluții guvernamentale pentru reabilitare. Avem blocuri vechi de 60 și chiar 70 de ani, Țevile trebuie schimbate. Noi vom derula un program pe banii Apa Nova, denumit „a doua țeavă”, prin care vom reabilita câteva blocuri, o să vedem câte și în funcție de buget. Asociațiile de locatari trebuie să se înscrie în program. Vom publica anunțul pe site, vom menționa care sunt regulile, vom face un juriu care va alege blocurile.
Reporter: În ce stadiu se află modernizarea stației de la Glina?
M.M.: La Glina totul e în parametri europeni de funcționare. Prima etapă de modernizare s-a încheiat anul trecut. Când se va termina și faza a doua, instalația de la Glina va fi în primele patru ca mărime din Europa. Probabil că la anul vom schimba sistemul de mixare pe digestoare, ca să recuperăm cât mai multă energie.
Reporter: Dle director, recent, Apa Nova a fost subiectul unei anchete DNA. Cum s-a ajuns aici?
M.M.: Trebuie să le mulțumesc domnilor de la DNA pentru că din punctul meu de vedere desfășoară o anchetă dorectă. Ne-au arătat și nouă unde am greșit, noi la rândul nostru, noua echipă maganerială, am început să ne facem propria anchetă, și am depus noi documente la DNA. Așteptăm concluzia.
Reporter: Care este mecanismul de stabilire a prețului apei?
M.M.: Sunt două posiblități de a crește sau de a micșora tariful. Avem ajustarea normală, care se poate practica atunci când indicele de inflație este mai mare sau egal cu 5% în ultimii ani, cumulat. Dacă am nevoie de această ajustare fac un raport cu toți indicii de inflație îl depun la Agenția Națională de Reglementare a Serviciilor Publice. Mai există ajustările excepționale. Aici nici eu, nici primarul general, nici consilierii nu au nicio putere. Există o comisie internațională de experți, trasă la sorți când s-a făcut contractul de concesiune. Au fost trași la sorți trei experți, iar condiția a fost așa – să nu fie nici români, nici francezi, precum și ca experții să fie acceptați de ambele părți: atât de primărie, cât și de partea franceză. Orice decizie a acestora este luată doar în unanimitate. Așa se face prețul.
Apa din București, printre cele mai ieftine din țară
Tariful apei din București se află, într-un top al prețurilor din diverse orașe, pe locul 29 din 33. Potrivit statisticilor, cele mai mari tarife apă – canalizare sunt în orașele Constanța, Pitești, Târgoviște, Râmnicu Vâlcea, Buzău, Târgu Mureș. La mijlocul clasamentului se află orașe precum Bacău, Suceava, Călărași sau Galați. Bucureștenii achită unul din cele mai mici tarife, singurele orașe mai ieftine din acest punct de vedere fiind Târgu Jiu, Focșani, Turnu Severin și Ploiești.