Criza infrastructurii școlare în România
Situația școlilor din România ridică serioase semne de alarmă, conform unui raport recent al FACIAS (Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului).
În ciuda eforturilor declarate de modernizare, infrastructura școlară suferă de deficiențe majore, punând în pericol sănătatea și siguranța elevilor și a personalului.
Mai mult de 5.000 de școli funcționează fără autorizații de securitate la incendiu (ISU) și fără autorizații sanitare, expunând elevii și cadrele didactice unor riscuri reale.
Deficiențe grave constatate în infrastructura școlară
FACIAS a evidențiat o serie de probleme grave în unitățile de învățământ, pe baza datelor furnizate de Ministerul Educației.
Aceste probleme includ:
Lipsa autorizațiilor sanitare
Dintr-un total de 33.545 de clădiri destinate educației, doar 27.458 dețin autorizațiile necesare de funcționare sanitară.
Restul instituțiilor, peste 5.000 la număr, își desfășoară activitatea fără aceste autorizații, expunând elevii la condiții inadecvate de igienă și sănătate.
Lipsa autorizațiilor ISU
Din totalul clădirilor utilizate de școli, doar 7.024 dețin autorizațiile ISU pentru securitate la incendiu.
În ciuda acestui fapt, 5.114 unități funcționează fără aceste autorizații, iar alte 17.284 de clădiri sunt exceptate de la necesitatea unei astfel de autorizații, creând un pericol iminent în caz de urgență.
Lipsa investițiilor în construcții noi
În anul 2024, au fost construite doar patru grădinițe noi la nivel național, o cifră extrem de mică, având în vedere nevoile reale ale sistemului educațional, în special în zonele rurale unde lipsa spațiilor moderne de învățământ este critică.
Încălzire inadecvată
Peste 7.000 de clădiri școlare încă folosesc sobe pe lemne pentru încălzire, o practică rudimentară și periculoasă în contextul modern, reflectând lipsa investițiilor adecvate în modernizarea sistemului de încălzire.
Grupuri sanitare neconforme
În ciuda promisiunilor guvernamentale, 70 de unități școlare continuă să aibă grupuri sanitare neconforme, fapt care denotă o lipsă de acțiune concretă din partea autorităților.
Doar 50 dintre aceste școli au fost recent incluse într-un proiect guvernamental pentru modernizarea infrastructurii sanitare, însă fondurile alocate sunt insuficiente pentru a atinge standardele necesare.
O situație care încalcă drepturile fundamentale la educație
FACIAS a tras un semnal de alarmă în legătură cu aceste deficiențe, subliniind că lipsa unui mediu adecvat și sigur în școli reprezintă o încălcare a dreptului fundamental la educație. Educația nu poate fi garantată într-un mediu care pune în pericol sănătatea și siguranța elevilor și profesorilor.
Fundația a trimis o adresă oficială către ministrul Educației, Ligia Deca, solicitând date actualizate pentru anul 2024. Răspunsul a scos la lumină discrepanțe majore între realitatea din școli și informațiile publicate de autorități despre investițiile făcute pentru modernizarea sistemului de învățământ.
În ciuda fondurilor anunțate constant pentru modernizarea școlilor, realitatea arată o lipsă de investiții concrete. Situația este cu atât mai alarmantă cu cât aceste probleme persistă, în ciuda presiunii publice și a termenelor legale impuse de autorități.