Marţi, 18 februarie, Curtea Constituţională a decis, cu unanimitate de voturi, că ordonanţa de urgenţă nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice este neconstituţională. Decizia este definitivă şi general obligatorie.
Curtea Constituţională a admis marţi, cu unanimitate de voturi, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Avocatul Poporului în cazul OUG referitoare la Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi comunicaţiile electronice. Astfel, CCR a constatat că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului privind modificarea organizării şi funcţionării Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice este neconstituţională.
Este vorba despre celebra ordonanţă de urgenţă care ar fi obligat românii să se legitimeze cu buletinul la cumpărarea cartelelor prepay.
Care este motivarea Curţii Constituţionale
„În urma deliberărilor, Curtea Constituţională, cu unanimitate de voturi, a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2019 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice este neconstituţională, în ansamblul său”, se arată în comunicatul Curţii Constituţionale.
Curtea a reţinut că Guvernul nu a motivat în cuprinsul actului normativ criticat situaţia extraordinară a cărei reglementare nu putea fi amânată şi nici urgenţa reglementării, limitându-se la a justifica oportunitatea şi necesitatea reglementărilor, aspecte care nu se circumscriu criteriilor de constituţionalitate prevăzute de art. 115 alin. (4) din Constituţie, aşa cum acestea au fost dezvoltate în jurisprudenţa constantă a CCR.
„Mai mult, Curtea a constatat că principala modificare a OUG nr. 111/2011 adusă prin actul supus controlului de constituţionalitate, respectiv cea referitoare la achiziţionarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face în avans, a fost amânată de două ori, mai întâi până la 31 decembrie 2019, apoi până la 31 martie 2020, în condiţiile în care Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2019 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în data de 3 septembrie 2019, fapt care dovedeşte inexistenţa urgenţei reglementării”, arată sursa citată.
Decizia este definitivă şi general obligatorie şi se comunică celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, scrie Agerpres.
De ce a sesizat Avocatul Poporului CCR pe această temă
Pe 12 septembrie anul trecut, Avocatul Poporului a anunţat că a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a OUG 62/2019 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi comunicaţiile electronice.
„Avocatul Poporului constată, între altele, că OUG 62/2019 afectează drepturi, libertăţi şi îndatoriri cetăţeneşti. Avocatul Poporului apreciază că se impune din partea legiuitorului delegat un spor de rigoare în motivarea urgenţei, a dovedirii existenţei unei situaţii extraordinare, cu respectarea principiului proporţionalităţii restrângerii exerciţiului drepturilor afectate şi a jurisprudenţei Curţii Constituţionale, exigenţe pe care actul normativ criticat nu le întruneşte”, preciza Avocatul Poporului.
Potrivit sursei citate, argumentele utilizate în preambulul actului normativ nu sunt de natură să justifice situaţia extraordinară şi nici urgenţa unui act normativ care, reglementând obligativitatea colectării datelor cu caracter personal şi a stocării pe un termen nedefinit a acestora, limitează drastic exercitarea dreptului la viaţă intimă, familială şi privată.