Șoferii vor fi nevoiți să plătească roviniete mai scumpe, în funcție de noxele emanate de mașinile pe care le dețin. Cei care transportă mărfuri sau persoane în vehicule ce cântăresc mai mult de 3,5 tone vor trebui să plătească taxe pentru fiecare kilometru parcurs.
Șoferii vor fi nevoiți să plătească roviniete mai scumpe, iar preţurile vor creşte cu cât noxele emanate de mașinile pe care le dețin sunt mai mari.
Mai mult, transportatorii de mărfuri sau persoane care conduc vehicule ce cântăresc mai mult de 3,5 tone vor trebui să plătească taxe pentru fiecare kilometru parcurs. Acesta este proiectul asumat de PNRR prin care Uniunea Europeană finanțează șantierele de autostradă din țară. Acest sistem va trebui implementat până la jumătatea lui 2023.
Șoferii nu sunt mulțumiți de creşterea preţului la roviniete
Această decizie a stârnit nemulțumire în rândul șoferilor, care se plâng de condiția în care sunt drumurile din România și de lipsa autostrăzilor.
„Să pună să facă și autostrăzi, dacă tot pun taxe”, a spus un șofer.
„Sunt multe mașini care sunt cazane efectiv, scot un fum…Normal ar fi să facă autostrăzile întâi. Măcar dacă ar face și din taxe, dar tare mi-e că se vor duce tot pe salariile lor”, a spus un altul.
„Vrem o țară ca afară, dar de fapt cumpărăm mașini vechi. Eu sunt de acord cu taxa asta, dar nu știu cât de mult succes va avea, cât de mult va stopa procesul ăsta”, a mai declarat un tânăr, potrivit Digi24.
Cele mai recente date ale parcului auto spun că peste 4 milioane de mașini din România au peste 10 ani vechime. Astfel, România se clasează pe locul doi în topul țărilor cu cele mai vechi mașini din Uniunea Europeană.
Uniunea Europeană cere taxe pe poluare
Pe cei 16.000 km de drumuri naționale și autostrăzi administrate de CNAIR, directiva europeană propune ca șoferii să plătească taxe de poluare în funcție de noxele emanate. Camioanele și autocarele care cântăresc mai mult de 3,5 tone vor trebui să plătească pentru fiecare kilometru de șosea parcurs, iar banii vor fi folosiți pentru reabilitarea drumurilor.
„Serviciul de tarifare electronică ar trebui să pună la dispoziția acestora echipamente de bord personalizate și o asigurare a funcționalității acestuia, punerea la dispoziție a unor mijloace acceptate pentru efectuarea plății tarifului sau acceptarea unui alt mijloc de plată folosit de acesta, încasarea tarifului, virarea către entitatea care îl percepe, gestionarea relațiilor contractuale în ceea ce privește utilizatorul, securitatea și confidențialitatea în ceea ce privește funcționarea sistemului de tarifare rutieră și nu în ultimul rând protecția datelor cu caracter personal”, a declarat Lucian Calmuș, CNAIR.
Activiștii de mediu au spus însă că dacă într-adevăr se dorește o schimbare, va trebui ca fiecare șofer să plătească o taxă anuală fixă, indiferent de sectorul de drum pe care se deplasează.
„În funcție de norma de poluare, de fapt de cantitatea de emisii pe care o are autoturismul, să spunem că emite 150 de g pe km, să plătim cu 1 leu gramul pe an, adică 150 de lei pe an. Toți cei care circulăm emitem în atmosferă, ca atare trebuie să plătim toți, indiferent de locul în care ne aflăm”, spune activistul de mediu Dan Trifu.
Acest sistem de taxare europeană este deja implementat în Bulgaria, Ungaria și Austria, taxele fiind proporționale cu venitul mediu pe cap de locuitor.