În ciuda declarațiilor liniștitoarea ale autorităților, România ocupă unul dintre locurile fruntașe în Europa în ceea ce privește numărul de reclamații primite de Autoritatatea de Supraveghere Financiară(ASF) de la clienți sau păgubiți nemulțumiți de felul în care le-au fost gestionate problemele de către firma de asiigurare. Datele sunt furnizate de Asociația pentru Apărarea Drepturilor și Intereselor Consumatorilor(APCONS), una dintre organizațiile cele mai active din piața de profil.
E jale în piața asigurărilor. Aceasta este singura concluzie care poate fi trasă de oricine aruncă o provire asupra numărului e reclamații venite la ASF de la clienți su păgubiți aflați în coflict cu firmele din domeniu. Majoritatea acestor reclamații vizează daune din, RCA poliță obligatorie pentru toți șoferii din România și principală sursă de venit pentru marile firme de asigurare. Una dintre cele mai active asociații de consumatori din domeniu avertizează că România deține din acest punct de vedere un record negatv la nivel European.
APCONS aduce ca argument o comparație cu Germania. „Pentru că în spațiul public au început de câteva luni să fie vehiculate informații trunchiate de către piața de asigurări, cu scopul de a manipula opinia publică cu privire la situația reală a acestei piețe, APCONS a decis să facă publice rezultate comparative dintre piața de asigurări din Germania și piața de asigurări din România, pentru a înțelege cum funcționează aceste piețe și nivelul de satisfacție al consumatorului din cele două țări”, punctează sursa citată.
Concret, arată APCONS exemplificând și cu situația exactă a reclamațiilor primite de BAFIN(autoritatea germană de supraveghere în domeniu), în Germania există circa 65 de milioane de mașini și 80 de milioane de contracte RCA, iar numărul reclamațiilor care vizează asigurările auto este de puțin peste 1100, adică în jur de 0,1% din totalul contractelor. Prin comparație, în România o singură societate de asigurări(City Insurance) întegistrează, doar în ultimele nouă luni, un număr de reclamații egal cu cel de pe întreaga piață germană.
Iar aceasta se întâmplă în condițiile în care parcul auto de la noi este de opt ori mai mic, iar nunărul de contracte RCA de 14 ori mai mic. În analiza APCONS, aceste date certifică faptul că nivelul de satisfacție a consumatorului român de asigurări a ajuns la cel mai scăzut nivel din ultimii 30 de ani.
Încercări firave, la ASF
Pe de altă parte, Autoritatea de Supraveghere Financiară e încercat deja să ia unele măsuri. Aceste decizii sunt salutate de liderii APCONS. ” Asociația pentru Apărarea Drepturilor și Intereselor Consumatorilor – APCONS, felicita decizia Autorității de Supraveghere Financiară de a sancționa societățile City Insurance și Euroins cu avertisment, dar atragem public atenția că aceste sancțiuni trebuie continuate, înăsprite și aplicate tuturor firmelor de asigurări care își bazează afacerea pe neplata daunelor”, transmite asociația. Menționăm că cele două firme de asigurare, care adună peste 75% din totalul primelor brute subscrise pe RCA, au fost sancționate tocmai pentru că nu rezolvă la timp petițiile primite de ASF.
De asemenea, ASF a decis să de putere de control și direcției conduită, fapt de asemenea salutat de APCONS.