Milioane de tone de cereale sunt blocate în porturile ucrainene. Încărcătura riscă să se strice
Ministrul ucrainean al Agriculturii, Mykola Solskyi, a anunțat că aproximativ 1,25 milioane de tone de cereale şi oleagionase se află în câteva nave care sunt blocate în porturile ucrainene. scrie Reuters.
Ministrul mai spune că navele sunt blocate din cauza invaziei rusești, adăugând că o parte din acestea ar putea să se strice în viitorul apropriat.
”Încărcătura nu este descărcată şi stă în continuare la bordul vaselor. În prezent sunt 57 de nave cu 1,25 milioane de tone de cereale şi oleagionase la bord. În ceea ce priveşte timpul de păstrare, cred că în majoritatea cazurilor nici măcar căpitanii navelor nu ştiu dacă sunt probleme la acest aspect. Cu siguranţă că nu aveau în plan să păstreze cerealele la bordul navelor pentru o perioadă îndelungată”, spune ministrul ucrainean.
Exporturile au scăzut
Ministrul Mykola Solskyi a oferit un interviu pentru cotidianul Ukrayinska Pravda, în cadrul căruia a precizat că exporturile de cereale și oleaginoase au scăzut, în luna martie, cu până la 200.000 de tone, asta în timp ce, înainte de război, Ucraina exporta aproape șase milione de tone de cereale și oleaginoase într-o singură lună.
Ministrul ucrainean al Agriculturii a mai declarat că starea în care se află magaziile navelor va determina când se va strica încărcătura. Acesta a mai spus că dacă cerealele și oleaginoasele vor fi ținute în magaziile navelor mai mult de trei luni, acestea s-ar putea deteriora
Cheltuieli mai mari
În cadrul aceluiași interviu, ministrul ucrainean a mai spus că Ucraina exportă cereale spre Nordul Africii şi Orientul Mijlociu și că acestea regiuni for fi forțate de împrejurimi să scoată mai mulți bani pentru cereale. De asemenea, aceste țări trebuie să se îndrepte către alte țări pentru achiziția de cereale.
”Chiar dacă situaţia s-ar încheia, mâine, printr-un miracol, valul de preţuri mari ar mai dura încă trei până la cinci ani, până când sentimentul pe piaţă se va calma”, spune Mykola Solskyi.
Guvernul de la Kiev analizează posibilitatea de a redirecţiona exporturile spre porturile controlate de Ucraina în apropiere de graniţa cu România, de unde cargourile ar putea merge mai departe pe Dunăre spre pieţele occidentale. Problema este că operatorii feroviari din Ucraina nu pot transporta decât câteva sute de tone de produse agricole pe lună în condiţiile actuale, mult mai puţin decât volumele care erau exportate prin porturile maritime, susţine firma de consultanţă UkrAgroConsult.