Milioanele de euro de pe acoperișurile caselor

Primul job i-a deschis drumul către un business care a devenit, în doar câțiva ani, semnificativ pe piața pe care activează. Iar pentru prima afacere, Bilka, a avut deja oferte de cumpărare, însă Horațiu Țepeș are planuri mari pentru această companie.

Cinci ani. Atât i-au trebuit tânărului de 33 de ani din Făgăraș să pună pe picioare o afacere care a ajuns astăzi la cifra de 23 de milioane de euro. Mai mult, a ajuns lider pe o piață care, până mai ieri, era dominată de concerne străine și este estimată în prezent la aproximativ 130 de milioane de euro. „Am pornit de la zero, m-am folosit de banii pe care i-am câștigat la primul meu job, care a fost într-un concern slovac (tot în același domeniu în care antreprenorul activează în prezent – Rova, preluat în 2007 de către Lindab – n.red.)“, spune Horațiu Țepeș, proprietarul producătorului de învelitori metalice, Bilka. Primii bani au fost făcuți din importul țiglelor metalice, însă atunci când criza s-a făcut simțită și în România, Horațiu Țepeș a reacționat altfel decât mulți dintre antreprenorii aflați la început de drum. A investit într-o facilitate de producție la Brașov, lucru care i-a asigurat dezvoltarea businessului.
Nu a pornit cu o sumă mare, linia de producție necesitând o investiție inițială de 200.000 de euro. Însă, acum, când face calcul banilor plasați până în prezent în această afacere, bifează aproximativ șase milioane de euro, bani care includ și fonduri europene, respectiv un credit de 1,5 milioane de euro. „Nu a fost mare investiția inițială în fabrică. În anul acela (2009 – n.red.), cifra de afaceri aproape că a stagnat (aproximativ 4,5 milioane de euro, dar aproape s-a dublat în 2010 –  n.red.)“, declară antreprenorul, menționând că, odată cu piața, a crescut și businessul său, al cărui bilanț la final de 2013 va înregistra un plus de 38% față de anul 2012.
„Nu am anticipat că vânzările în lunile iulie și august vor merge așa bine. Terminăm anul peste așteptări“, spune Horațiu Țepeș.
Creșterea de anul acesta păstrează trendul ascendent din 2012, când compania a înregistrat un avânt de 60%, datorat în parte și faptului că românii au început să-și renoveze casele. „În doi ani vom ajunge la o cifră de afaceri de 35 de milioane de euro și vom avea potențial de extindere în străinătate. Noi de anul acesta am început să exportăm în statele din fosta URSS“, completează omul de afaceri. 
Potrivit acestuia, exporturile au depășit peste 10% din cifra de afaceri a producătorului Bilka. Printre furnizorii principali ai companiei tânărului antreprenor se numără ArcelorMittal și SSAB Swedish Steel.

Ploaie de oferte
Horațiu Țepeș este mulțumit de felul în care și-a putut dezvolta afacerea, dar mai ales de rezultatele celor cinci ani de existență a acesteia. Prima producție a fost într-o hală de 4.500 de metri pătrați, iar astăzi învelitorile metalice Bilka se produc pe o suprafață de trei ori mai mare, aflată în incinta fostei fabricii Tractorul Brașov.  Mai mult, a ajuns de la doi angajați, în 2008, la 120 în 2013. Și nu se va limita la atât.
Are planuri mari pentru compania sa, chiar dacă ofertele de cumpărare ale businessului sunt numeroase. „Am avut o grămadă. Mi s-au oferit și 12 milioane de euro, dar și 20 de milioane de euro. Nu a fost cazul să ajungem la negocieri avansate“, spune tânărul afacerist. „În următorii zece ani nu mă gândesc să vând. Am alte planuri“, completează Horațiu Țepeș. 
Planurile tânărului om de afaceri includ și pescuitul sau vacanțele cu familia. Îi place să zboare la Dubai  ori de câte ori are ocazia, iar de aproximativ cinci ori pe an merge la pescuit, o mare pasiune de-a sa.

Am pornit de la zero, m-am folosit de banii pe care i-am câștigat la primul meu job, care a fost într-un concern slovac.

Un singur motor
-HG CONSTRUCT Compania de con­strucții a terminat anul 2012 cu o cifră de afaceri de 2,5 milioane de lei (560.000 de euro).

-BILKA STEEL Fabrica de la Brașov a înregistrat anul trecut afaceri de peste 74 milioane de lei (16,6 mil. euro) și un profit de 2,5 milioane de lei (561.000 euro). Produsele sunt distribuite prin 500 de dealeri.

-BILKA TRANSILVANIA O altă subsidiară a companiei, cu sediul la Cluj-Napoca, a înregistrat în 2012 o cifră de afaceri de aproape un milion de euro.

130 milioane de euro este valoarea estimată a pieței de produse pentru acoperișuri.
"Acest articol a apărut în ediţia print numărul 38 a revistei Capital din săptămâna 23 -29.09.2013"